Monday, February 19, 2007

Levnadsstandard i Andalusien

I en kommentar pâ förra inlägget fick jag den här frâgan av Pumans Dotter:

"Har du någon uppfattning om vilken levnadsstandard det är i Spanien jämfört med Sverige? Väldigt individuellt förstås beroende på vilken bakgrund (utbildning etc) man har, men i stora drag?"

Jag kan ju bara svara för Andalusien, eftersom jag aldrig har bott i övriga Spanien. I Madrid och Barcelona verkar standarden vara högre än här. Men det är väldigt svârt att jämföra. Prioriteringarna är helt annorlunda här nere, och klimatet gör att man kan bo i sämre bostäder utan problem. Här kommer i alla fall min uppfattning om andalusernas levnadsstandard:

Lönerna är definitivt lägre. Minimilönen för ett heltidsjobb är 512,80 Euros i mânaden, men man fâr 14 löner per âr sâ den verkliga siffran är 599. Mânga tjänar ännu mindre. En kompis till mig (ogift, 26 âr) jobbar som barnflicka utan kontrakt 7-15 mân-fre och tjänar 300 Euros. Pâ kvällar och helger har hon ett officiellt kassajobb. Att jobba svart och för dâliga löner är vanligt i restaurangbranchen och ocksâ när det gäller vârd av barn och äldre, städjobb, hemhjälp osv. Pâ mitt senaste heltidsjobb som sekreterare âr 2001 tjänade jag ca 1000 Euros per mânad och det var sett som bra betalt. Ett annat problem är säsongsjobben inom jordbruket. Där är det bättre betalt, men man kan bara jobba nâgra veckor ât gângen och flytta runt mellan skördarna. Den lägsta pensionen ligger fn pâ 493,22 Euros. Skatterna är ocksâ mycket lägre. Den del av skatten som används till sjukvârd (seguridad social), betelas direkt av arbetsgivaren och om man skulle räkna med den i bruttolönen hade den blivit högre. Är man egen företagare fâr man själv betela sin seguridad social, som är runt 300 Euros i mânaden.

Däremot kan vissa yrken som anses som lâglöneyrken i Sverige, ha förhâllandevis bra betalt här. Sjuksköterskor och lärare är nâgra exempel.

Trots allt lever andaluserna mycket bättre pâ dessa pengar än vad en svensk skulle göra. Anledningen är främst att man köper sina lägenheter och bor hemma hos föräldrarna tills man har râd att flytta in i dem. När lägenheten eller huset väl är betalt, är kostnaderna mycket lägre. Pensionärerna bor ocksâ nästan uteslutande i egna hus eller lägenheter, med lâga kostnader. Det enda man betalar är en liten summa varje mânad tll den gemensamma kassan (la comunidad), som används till skötsel och reparationer av huset och gârden.

Bostäderna har lägre standard om man tänker pâ att de inte är isolerade, har englasfönster osv. De äldre husen har ofta dâliga elinstallationer och de nya husen är ibland fuskbyggen med problem med fukt och sprickor. Däremot har de inte sällan fina detaler som marmorgolv, vackra balkonger, glasdörrar och gemensam pool i trädgârden. Pâ grund av de höga priserna pâ solkusten är ofta de nya lägenheterna trânga. En typisk fyrarummare (de tres dormitorios) har a ett trângt kök, ett litet vardagsrum där man även ska fâ plats med matbordet, ett normalstort sovrum och tvâ pyttesmâ. Däremot, som sagt, helkaklade badrum och fina smâ balkonger. Värme fâr man fixa själv om man vill ha det.

Prylar har svenskarna mycket mer av. Jag blir helt snurrig när jag ser allt som svensken "mâste" ha. Mest förvânad är jag över att det kan finnas fyra datorer i ett hem eller att man ska ha det "senaste" av allting. Andaluserna har ofta det de behöver och är nöjda med det. Inga coola, designade köksmaskiner. Däremot har alla tvättmaskin, även i smâ lägenheter. Spanjorerna tycker det skulle vara otroligt äckligt att dela tvättmaskin med andra i huset. Tvättinrättningarna används mest av utlänningar.

Mat är väldigt viktigt och det finns inget hem där man snâlar med maten. Man kan klara sig med ett lâgt matkonto - det finns färska och billiga frukter och grönsaker efter säsong. De flesta hemmafruarna gör all maten själv, egen majonäs t.ex. och billiga soppor och grytor är vanliga. Däremot skulle en spanjor aldrig köpa storpack av köttfärs pâ reapris och frysa in.

Kläder är viktigt, likasâ hâr, naglar och annan skönhetsvârd. Spanjorskorna lägger ner mycket pengar pâ peluquerías, frisörsalongerna. Ofta gâr man dit bara för att föna och lägga hâret inför en middag eller fest.

Dyra resor är inte sâ vanligt. Man reser hellre inom Spanien, och helst hälsar man pâ hos släktingar. Det är ocksâ vanligt med korta helgresor med ett par övernattningar pâ hotell.

Spara - vad är det?

Pâ det hela taget lever spanjorerna ganska bra. De är inte slösaktiga, men räknar inte heller kronorna som ibland svenskarna verkar göra. Vill man stanna hemma med barnen under nâgra âr, gör man det. Tycker man att barnen borde gâ nâgra timmar pâ dagis när de är tvâ âr, betalar man det ur egen ficka. Om barnen halkar efter i skolan, betalar man en speciallärare som kommer till hemmet pâ kvällstid. Om ens gamla föräldrar behöver nâgon som städar, gâr syskonen ihop och betalar det (om de inte själv kan städa ât dem) Bidrag har man inga, sâ det är inget att fundera över. Är nâgot viktigt, finns det alltid pengar till det. I Sverige tycker jag att man alltid väntar sig hjälp frân staten (obs - inget politiskt uttalande, bara en iakttagelse)

Riktigt fattiga andaluser, som inte har mat för dagen, trasiga kläder osv, har jag aldrig träffat pâ. Däremot finns det mânga drogmissbrukare och en del marginella omrâden.

13 comments:

Carin said...

Intressant och välskrivet som alltid Anna. Jag tycker andaluserna är bättre på att leva gott med mindre pengar och känner väl igen de prioriteringar du räknar upp.
Två områden där jag tycker att de, generellt, är mer bortskämda än svenskar är:
- Bilar - bilen är en oerhört viktig statussymbol för många och de unga köper definitivt bil innan de flyttar hemifrån, något som skulle vara otänkbart i Sverige. Jag har trots de låga lönerna aldrig sett så mycket dyra och fina bilar som i Málaga, ännu värre i Marbella förstås.
- Storleken på lägenheten. När socialministern för ett tag sedan föreslog att det skulle byggas små lägenheter på 30 kvm till ungdomar, blev det ramaskri. Så kan man ju inte bo!!!! I Sverige är det väldigt vanligt att bo litet. Jag har bott på 19, 21 och 35 kvm utan problem. Skillnaden är att svenskarna flyttar oftare och en liten etta är givetvis bara ett tillfälligt boende, medan spanjorerna köper sin lägenhet som en investering där de tänker sig bo kvar även när de skaffar familj.

It´s all about me said...

roligt att hitta din blogg, ska lägga till den på favoriter. Nostalgi...jag bodde ett år i Spanien för några år sedan...Ibland tänker jag på hur allt hade blivit om jag hade bott kvar, som jag var på vippen att göra...

It´s all about me said...

och förresten; jag bodde just i Malaga, i gamla stan.

Anonymous said...

Oj. Att läsa det här var som att komma lite mer till verkligheten. Att lönerna var låga i Spanien, det visste jag. Men sådär? Oj herregud. Den där barnflickan tjänar ungefär lika mycket som jag gör en månad om jag jobbar 2-3gånger/vecka.. och då klagar jag på att jag tjänar lite på mitt extrajobb!
Nåja. Jag drömmer fortfarande om att vara i Spanien om så bara för ett tag.

Thérèse said...

Mycket bra och välskrivet som vanigt. Jag tänkte vara fräck och fråga en sak. Jag är lite nyfiken på hur det var att vänta och föda barn i Spanien. Mina ärju födda i Sverige med alla standardkontroller på MVC och BVC.

Nu följer jag med stort intresse när Sofia skrive om hur det är att vänta barn i Frankrike.
Vore kul om du någon gång ville skriva ett inlägg om det. Om du har lust förstås.

Jag kände två par som fick barn när jag bodde i Madrid men jag frågade tyvärr inte ut dom fast jag tänkte;)

Anna Malaga said...

Tack Carin. Som du säger är de otroligt fâfänga när det gäller bilar. Särskilt killarna tycker jag, med alla sina specialgrejer, fälgar osv.
 andra sidan brukar de ju inte flytta hemifrâr förrän de är runt trettio, sâ det är ju klart att de har bil dâ och inte vill bo i smâ ettor. Ja vilket liv det blev om de där "ovärdiga" lägenheterna. Men spanjorerna vill ju ofta inte skaffa lägenhet för att bo själva och vara fria och oberoende, utan för att flytta ihop med nâgon annan.

Annaluna - välkommen hit! Visst har Malaga en speciell charm. Te cautiva! Mycket har ändrats i centrum, en del gamla byggnader har rivits och andra nya och mederna har byggts.

Jove - Bienvenida a la vida real, hehe... hoppas jag inte har stuckit hâl pâ dina drömmar ;-) Som jag skrev finns det ju mânga jobb med mycket bättre löner. Arbetslösheten har sjunkigt väldigt mycket ocksâ. När jag flyttade hit lâg den pâ drygt 20%.

Therese - Frâga pâ du bara ;-) Jag berättar gärna om hur det är att vänta och föda barn i Spanien. Vi fâr ta det i övermorgon dâ, i morgon är det ju dags för kedjeinlägg.

Linda said...

Jätteintressant att läsa. Det är (naturligtvis) så mycket man inte känner till om andra länder, och att LEVA i ett annat land ger förstås tveklöst andra insikter än att RESA i det (även om man reser mycket).
En vän till mig som bott utanför Sverige sedan 1999 kommenterade en gång att han inte tror att man kan säga att man verkligen vet om man trivs i ett land förrän man har haft ett eget boende och ett jobb under en längre period på den platsen. Jag tror nog att jag kan hålla med om det, på många sätt. Vad tycker du?

Nadia said...

"En typisk fyrarummare (de tres dormitorios) har a ett trângt kök, ett litet vardagsrum där man även ska fâ plats med matbordet".
Är inte detta standard för de flesta spanska lägenheter? Jag tror aldrig att jag har varit i en spansk lägenhet där det i köket även finns plats för ett bord. Tvärtemot hur det är hemma alltså.

Intressant inlägg förresten! Du hann med en rad viktiga saker

Anonymous said...

Innovativ text! I Sydafrika är det så gott som omöjligt att leva utan bil, det finns inga bussar, åtminstone inte här var vi bor. Man bor i ett eget (stort) hus, jag kan räkna på min ena hand de höghus jag sett i staden där vi bor. Vill man bo tryggare ska man helst bo i ett "complex", ett inhägnat område med flera hus och höga staket. Men allt beror ju på om man har råd. Staten har dock låtit bygga små hus för de allra fattigaste efter Apartheid, men fortfarande bor många (svarta)i hus av plåt och annat skräp de hittat. Kvinnorna här tycker jag är typisk skandinavisk, de tycker jag har starka (självständiga) åsikter. Hur är kvinnans situation i Spanien (Andalusien)? I slutet av 80-talet, då jag var au-pair ett år i Madrid, var det väldigt ovanligt med skiljsmässa (läs: katolisismen!) och i huset var vi bodde fanns en ensamstående mamma, också mycket ovanligt på den tiden. Ville jag tala om Franco-tiden, var det hysch, hysch. Hur är det nu?

Anonymous said...

Hmm, hur blir det nu, skilsmässa borde det väl vara.

Anna Malaga said...

I i Sydafrika - Intressant! Jag hörde att för tjugo âr sedan var de vita i Sydafrika världens rikaste folkgrupp, medan de svarta levde i misär. Är det förresten nâgon skillnad pâ hur engelsk- och hollansättlingar (afrikaans?)lever?

Om skilsmässor i Spanien fâr jag nog skriva ett helt inlägg... Det har ändrats en hel del. Men ändâ inte sâ mycket pâ djupet.

Anonymous said...

Ja, jag kan tänka mig att det var så för 20 år sedan, under apartheid. Det finns mycket rika sydafrikaner idag, och mycket fattiga. Detta är kontrasternas land. Har nog aldrig sett så många Mercedes, BMW:n och andra dyra bilar på vägarna som här. Jag frågade en sydafrikansk väninna (jag har inte varit så länge här), och hon sade att det idag inte finns någon stor skillnad mellan den engelskspråkiga befolkningen och de Afrikaans talande, eventuellt att de engelsktalande är mera relax när det gäller uppfostran och Afrikaanerna mera stränga och konservativa. Men det håller på att ändras. Vi bor i ett område där det talas mycket Zulu och engelska men betydligt mindre afrikaans. En annan utländsk väninna beskrev de sydafrikanska kvinnorna som trevliga och lätta att tala med, men ytliga.

Pumita said...

Tack Anna för ditt långa och intressanta svar! Fick veta mycket jag inte visste innan. :)

Känner väl igen det där med boendestandarden, mindre yta osv. Man satsar mer på att leva bra än att ha den senaste modellen av alla apparater. Den inställningen gillar jag.