Tuesday, May 22, 2007

Konfirmation i Spanien

Igâr âkte jag iväg till Marbella för att prata i radion - alltid lika trevligt.

Den här gângen var ämnet spanska barns konfirmationer, som är ganska annorlunda mot de svenska. Barnen är mindre - i nio, tioârsâldern - men festen är förvillande lik en bröllopsfest. Stora trerättersmiddagar pâ restaurang, gärna med underhâllning för barnen, fina kläder och fina presenter. Det mest uppseendeväckande är nog konfirmantens kläder: stilig sjömanskostym för pojkarna och en vit "prinsessklänning" för flickorna. Inte en detalj fattas, och notan för dräkten (som bara används en dag) brukar gâ lös pâ ca 300 euros för pojkar och 400 för flickor. Till det kommer frisörsalong, fotoreportage...

Min bästa väns svâgrar har precis hâllt konfirmation för sin son, och allt som allt lade de ner 4000 euros. Till det kommer mânga andra familjemedlemmars konfirmationer som ocksâ hâlls i maj. Min vän gâr till frisören varje fredag frân april till juni!

20 comments:

Anonymous said...

Oj vilka summor som spenderas!! Själv har jag aldrig varit på en spansk konfirmation, men jag har sett foton i efterhand. Min expojkvän blev extremt hånad av mig när jag fick se hans foton där han poserade bedjande med en helig min. Min storasyrras ex pojkvän (även han spanjor) hade något foto från sin konfirmation på en tallrik. Det har vi också haft en hemskt kul åt. Usch, man ska inte håna andras traditioner, jag respekterar att religionen är viktig i Spanien, men såna där tillgjorda foton i stela kläder blir ju lätt komiska.

Anna Malaga said...

Fy, Anna, man fâr inte skämta om sâ allvarliga saker ;-)
Religionen är ju viktig, men här är det ocksâ barnens STORA dag. Föräldrarna sparar i flera âr: tänk dig att medellönen för heltidsarbete i Andalusien bara är ca 1000 euros. Det blir fyra mânadslöner som man gör av med pâ en enda dag!
I svenskars ögon är ju konfirmationstavlorna lite patetiska, men en för spansk mormor eller farmor är det hemmets viktigaste pryl, efter bröllopsfotona.

Anonymous said...

Jo jag fattar att det är viktigt och jag kan tänka mig att mormor och farmor verkligen värdesätter bilderna. Men att se sin pojkvän med lite babyhull i kinderna, iklädd sjömanskostym, med knäppta händer tittandes upp mot himlen, allt detta på en tallrik. Kan inte låta bli att skratta!
Spanjorerna måste vara duktiga på att spara eftersom de lägger ner så mycket pengar på konfiramtion och bröllop trots de låga lönerna. Och att ordna trevliga fester, det kan de verkligen!

Carin said...

Går de och läser innan de konfirmeras, som man gör i Sverige? Och vad händer denna dagen förutom festen med familjen? Är det någon slags ceremoni i kyrkan?

Anna Malaga said...

Anna - Ja, jag förstâr precis vad du menar, hehe... Oftast har ju fotona softad lins, barnet har drömmande blick osv.
Men de olika bröllopsreportagen är nästan ännu värre. En kompis till mig (29 âr) blev fotograferad i porten till föräldrahemmet som hon ju lämnade i det ögonblicket. Det är i bästa "borta med vinden" - stil: hon lutar sig mot dörrposten och tittar upp mot himlen med târar i ögonen...

Caron - Ja, i hela tvâ âr faktiskt. Innan festen blir det ceremoni i kyrkan med gruppen av barn som konfirmeras. De fâr frâgor av prästen om olika saker de har lärt sig (fast de vet frâgan i förväg) och fâr ta nattvarden.

Anonymous said...

Haha, bröllopsfotona låter ju helt galna! Hade verkligen velat se dem. De har ju i alla fall en känsla för dramatik och fotograferna verkar gå in för att regissera de som ska fotas. Och den softade linsen är liksom kronan på verket :-)

Anonymous said...

Minsann.. later nastan som hos oss i Italien:-) Fast har i norra Italien ar religiosa hogtider som dop, konfirmation och brollop tack och lov lite enklare (och mindre kostsamma!) an i sodra Italien.

Anonymous said...

När du skriver att kläderna kostar 300 respektive 400, menar du euro då? I så fall får jag en chock. Jag tänkte kronor först och tyckte att det var väl inte sååå farligt. Men 4000 euros för hela spektaklet låter ju lite... dyrt!

Anna Malaga said...

Anna - Ja, de fâr det verkligen att se ut sem en film. Eller en saga.

Karin - Ja, det mâste vara ungefär samma sak. Intressant hur skillnaden nord/syd är likt i bâda länderna.

Johanna - Just det, euros. Jag fâr skriva ut det. Visst är det dyrt!

Anonymous said...

Så nu har du börjat spara till sonens konfirmation? Bara ett par år kvar. Är det likadant i Spanien som här i Sverige att antalet som konfirmeras minskar år från år. Här är det ju långt ifrån något självklart att konfirmeras som det var på min tid!

Linda said...

Jag hade helt missat att du också brukar vara med i radion! Vad kul! :D

Anna Malaga said...

Helena - Nix! Här blir det ingen konfirmation. Sonen har inget intresse och inte föräldrarna heller. Däremot sparar vi till nästa semester :-D

Linda - ja, det är jättekul!

Nadia said...

Herregud.
Jag tycker nästan att det är lite skrämmande att folk kan lägga ned så mycket pengar på något som är över på bara ett par timmar.

Thérèse said...

Nadia - folk i Sverige lägger ju ofta ner otroligt mycket pengar på sina bröllop , också det över på ett par timmar...

Anna Malaga said...

Nadia - ja, som sagt hoppar jag gärna över den utgiften.

Therese - Jag har faktiskt varit pâ fâ bröllop i Sverige, sâ jag har ganska lite att jämföra med.

Anna Malaga said...

Helena, förresten, nu ser jag att du skrev att intresset för konfirmation minskar i Sverige. Intressant! Här i södra Spanien ser jag ingen minskning, men sâklart är man inte längre "tvungen" att konfirmera sig.

Nadia said...

Therese- Så sant, så sant. Jag tycker dock att det verkar lika hysteriskt att lägga ner gigantiska summor på ett bröllop. Men alla har ju olika prioriteringar, och lägger man ner pengar på ett bröllop är det i alla fall ngt som man har valt själv. Frågan är om ungarna (som kanske inte alltid har så mkt att säga till om själva då det gäller konfirmeringen) har vett att upskatta spektaklet.

Anna Malaga said...

Nadia - Ungarna gillar det, de fâr massor av presenter och uppmärksamhet och är huvudpersoner hela dagen.
Men frâgan är om de blir sâ religiösa av det hela...

Anonymous said...

Vilken radiokanal var det?

Spanska é lite som ett intresse för mig, så jag tänkte lyssna på spanska radiokanaler.
Går det att lyssna på såna via webb-radio tror du?

Har du tips på några så blir jag görglad!

Gärna någon som är lokal med Barcelona.

Ha de bra :)

Anonymous said...

Hej, tittade in här av en händelse när jag sökte på spanska konfirmationer. Ska på min första comunion och har ingen aning om hur stort det är. Vad har man på sig och vad brukar folk köpa i present? Snälla hjälp, ni verka kunna lite om detta.

Hälsningar martha