Wednesday, February 01, 2012

Att tänka innanför boxen





Mer om o-kreativ skola: den förhâllandevis väldigt dyra (för föräldrarna) elkretsen med tillhörande glödlampa, skulle nu dekoreras ocksâ. Mammorna i klassen hade slitit sitt hâr över uppgiften nâgra dagar, sâ jag frâgade sonen lite oroligt dagen innan om han hade tänkt pâ hur han skulle dekorera den. Jodâ, pâ tio minuter svängde han ihop en ministad: batteriet blev en elcentral, glödlampan blev en gatlykta och strömbrytaren fick en specialbyggd bänk. Varje gâng en gubbe satte sig pâ bänken, släcktes eller tändes gatlyktan. Sen satte han dit nâgra legogranar, bilar och fler bänkar.

Kul idé, tyckte jag. Men jag undrar om den kommer att fâ nâgot bra betyg, det viktiga i spansk skola är att det ska vara sâ FINT som möjligt. Senaste uppgiften pâ teckningslektionen var att färglägga olika cirklar med primärkulörer och sekundärkulörer. Bäst betyg fâr den som färglägger riktigt ordentligt, sâ att den vita bakgrunden inte syns alls (de har inte kommit mycket längre än flodhästen pâ dagis).

Tidigare samma dag blev jag bjuden pâ kaffe hos en av mammorna i klassen. Hon bor i ett slottsliknande hus med pool i stadens bästa skoldisktrikt, med utsikt över hela Málaga. När vi kom in luktade hela huset som en snickarverkstad; sâgspân, lim och bränt trä.
-Vad händer här? undrar jag.
-Det är storebror, som gör lampuppgiften till C, kvittrar mamman. Om han skulle göra den själv, kan du ju tänka dig hur det hade blivit, blinkar hon menande till mig.
Jag fick plötsligt en flashback, och kom att tänka pâ min svärmor, som stolt berättade att hon själv ritade makens alla teckningsuppgifter i skolan. Sâ att det skulle bli FINT och han skulle fâ bra betyg.

7 comments:

KARLAVAGNEN said...

Jag dööör av skratt (nästan i alla fall)... :-)

Carin said...

Ja, man måste ju skratta för annars är det ju för sorgligt... man undrar liksom om de inte själva hör hur det låter när de säger det högt..?

Anna Malaga said...

ja, det är tur att man har humor i detta land! :D Och tur att man kan leka med lego pâ fritiden...

Unknown said...

Hähum, när vi träffas sâ har jag ngt att bekänna för dig...

Anna Malaga said...

Hahaha..DOSSIS, din förrädare :)

Casa Annika said...

Jo, min sambo som är lärare berättar samma sak. Ibland är det föräldrarna som gör uppgiften.

Anna Malaga said...

Hej Annika och välkommen till bloggen! Kul att lärarna märker det i alla fall! Hur absurt är det inte att uppgifter som är till för barnen blir en tävling om vem som är den mest engagerade föräldern.
En del av sonens klasskompisar kom med solpaneler och konstgjorda sjöar...