Tuesday, January 30, 2007

Spanska matvaror - Boquerones

Boquerones är en sorts ansjovis, som är väldigt typisk för den nordvästra Medelhavskusten. I Malaga är den sâ populär att den har blivit en symbol för staden och Malagaborna kallas förutom malagueños ocksâ boquerones.

Man kan beställa boquerones i alla tapasbarer och strandrestauranger. Den äts bâde kall, inlagd i vinäger och med persilja och vitlök (boquerones en vinagre) eller stekta som de är. Jag brukar öppna dem och ta bort hela ryggraden, sâ att man kan äta dem i munsbitar (boquerones abiertos). Lite pilligt, men gott. De mjölas sedan in, steks i olja, saltas och äts med nâgra stänk citron.



Una tapita de boquerones abiertos

Uppdatering: Cruella tipsade mig om att man i DN den 1:e februari kan fâ detta recept pâ boquerones:

""Ingredienser:400 g rensad strömming, 4 vitlöksklyftor, saft av 1 citron (1 dl)1 1/2 dl olivolja, 3/4 tsk salt, svartpeppar ur kvarn, 2 msk finhackad persilja
Drag skinnet av strömmingen och dela varje filé i två bitar på längden. Skala och pressa vitlöken. Blanda citronsaft, olivolja, salt, peppar och vitlök i en skål. Lägg i strömmingen och sätt in i kylskåpet i minst 8 timmar. Strö den hackade persiljan fint över den färdiga strömmingen. I Spanien äter man boquerones utan tillbehör. Men svenskt knäcke gör sig bra till. ""

Men jag tycker att receptet verkar mysko.... fisken är ju râ, alltsâ borde det vara "boquerones en vinagre", men man har helt glömt vinägern! Det finns säkert olika sätt att tillaga dem, men jag brukar lägga dem i ett vinägerbad i minst 24 timmar (och byta vinäger ett par gânger). De blir dâ helt vita. Sedan häller jag bort vinägern och lägger filéerna i en glasburk med olivolja, citron, skivad vitlök och persilja. Serveras med vitt lantbröd.

8 comments:

Anonymous said...

I Göteborg finns det Makrillar, fast de är nog inte lika goda att sätta tänderna i, för de är supportrar av GAIS - fotbollslag bl a.
Åsa

Anna Malaga said...

Säg inte det ... ;-)
En del av dem är kanske riktigt aptitliga!

Annika said...

Det där låter rikigt gott! DET skulle jag vilja prova på att äta.
Vad härligt det måste vara att bo i ett "matland".

Pumita said...

¡Ay qué rico! *dreglar*

Anonymous said...

Mmmm, det ser gott ut!

Anna Malaga said...

Visst är det gott! Andalusien har nog ganska enkla maträtter, inget sofistikerat. Men fisk och skaldjur finns det alltid gott om och det är mina favoriträtter.

Anonymous said...

Och just idag har DN en matsida om Andalusien - med bouqerones:-) Skarpsill. Men det går lika bra att använda strömming påstås det:-)

Anna Malaga said...

Tack Cruella - jag har uppdaterat nu!