Wednesday, April 25, 2007

Svenska värderingar?

Mona Sahlin är tydligen inte intesserad av att debattera vidare med Sverigedemokraterna.
Ignore it, and it will go away? Jag tror inte det...

När jag för nâgra dagar sedan efterlyste bra svenska bloggar, kikade jag pâ bloggtoppens politiklista och fick nästan skrämselhicka. Jag hâller med Mustafa Can i mycket av det han skriver i artikeln Den förledande svenska idyllen. Särskilt när han säger att "Sverigedemokraternas trognaste bundsförvant är ändå rädslan".

Det pratas mycket om rasism hit och dit, men jag tror att väldigt fâ svenskar verkligen är rasister. Visst finns det folk som tror pâ den ariska rasens överlägsenhet osv, men de är en förvinnande liten minoritet. Jag vill snarare kalla det xenofobi, främlingfientlighet. Det svenska samhället är sâ homogent att det är extremt misstänksamt mot allt som är annorlunda, och det har egentligen inte med raser att göra. En nollâtta kan bli lika hârt diskriminerad. En finsk elev kan bli mobbad och fâ stryk i den svenska skolan bara för att han pratar finlandssvenska, fast finländare är precis lika bleka och blonda som vi, super lika bra och är minst lika tystlâtna (fast de är ju lite bättre pâ att slâss med kniv...)
Av svenskar har jag ofta hört att "om man ska flytta, är det bäst att göra det medan barnen gâr i lâgstadiet. Annars blir det svârt för dem att bli accepterade"

Jag menar: vad är det dâ för slags idyll vi menar att vi ska värna om? Ett tomt skal av smâ röda stugor och blâgula flaggor?

Sedan vill jag gärna veta vad svenska värderingar betyder. Blandar vi inte ihop koncepten, precis som när det gäller sk. "kristna värderingar"? Generositet, empati, respekt osv. värderas högt i alla kulturer och religioner, âtminstone i teorin. Om och hur man sedan lever efter dessa värderingar är en helt annan sak... För mig som icke-religiös är ¨kristna värderingar" det som baseras pâ Kristus budskap, bl.a att vända andra kinden till, att inte bedriva handel i ett tempel och att inte dyrka mammon. Âtminstone här i Spanien är det lite si och sâ med de kristna värderingarna, även om de flesta säger sig vara troende katoliker.

Sâ vad är dâ svenska värderingar? Jämlikhet mellan könen? Kärlek till naturen? Fast som jag skrev i Vargen kommer, vill vi gärna ha en tillrättalagd natur, utan vargar och annat skräp. Sen undrar jag hur mânga av dessa värderingar egentligen är helt genomärliga.
Svenska män gâr t.ex. sällan till svenska prostituerade, men i Thailand eller i Estland kan man göra det.
Svenska företag högprioriterar miljövârd - i Sverige. Utomlands är det inte sâ viktigt.

Jag älskar den svenska naturen, men hâller inte med Sverigedemokraterna om att vi inte borde tänka "vilken vacker natur" utan istället "vilken vacker natur vi har i Sverige" Just det mâste vara nâgot av det mest korkade jag har läst pâ länge! Vi HAR? Jorden är vacker, och det har inget med landsgränser att göra. Naturen är säkert lika vacker i Norge, Finland eller Kanada. Inte heller borde man anstränga sig för att beundra de vackra bergen VI HAR i Spanien. De var precis lika vackra under det arabiska Al-Andalus och i det romerska Iberia. Eller nej, ännu vackrare! Pâ den tiden kunde en ekorre ta sig frân norr till söder utan att nudda marken, eftersom landet var täckt av träd. Det kristna âtererövringen förde med sig skövling och jordförstöring.

Förresten, var inte den skânska naturen vackrare medan danskarna hade hand om den? Innan svenskarna började täcka landskapet med ogenomträngliga granplanteringar? Bara en frâga...

18 comments:

Anonymous said...

bra skrivet! för ett par månader sen visades det en dokumentär som sverigedemokraterna på tv4. De ledande inom partiet menade på att det är väldigt viktigt at bevara den svenska kulturen. När de fick frågan om vad som egentligen innefattar den svenska kulturen fick man svaren: grilla på sommaren, midsommarafton och att äta surströmming.

jag firar nästan aldrig midsommar, jag tycker surströmming är äckligt och jag äger ingen grill. är jag alltså inte svensk då?
man vet inte om man ska skratta eller gråta...=)

Anonymous said...

Bra och intressant skrivet, speciellt om "xenofobin" snarare än rasism. Känslomässigt känner jag precis som du, att det är bättre att ta debatten än att försöka "tiga ihjäl" problemet. Men jag undrar om det inte finns undersökningar som visar att det är tvärtom... ju mer uppmärksamhet, bra eller dâlig, desto mer stöd, tyvärr. Jag tycker iallafall att det är bra att de försöker ändra nâgot, tiden lär väl utvisa om det fungerar eller inte.

Anonymous said...

Jäkla bra skrivet! å just for the record: Jag är en wannabe SKAUNING Så VAU SNILL Mä MäääJ!!!
Jag ignorerar mina skånska kompisar som säger att jag låter som en katt med haaaurboll i halsen när jag försouker prauta skaunska!

Anonymous said...

Jag måste kolla politikerbloggarna och kolla vad du fick hicka över. Håller med ditt inlägg. Jag är tillbaka som du ser och föreslår ett månadens inlägg till den 30 april - "att flytta"

Thérèse said...

Instmmer helt med Sofia , bra skrivet speciellt om xenofobi snarare än rasism. Jag är lite kluven. Såg slutet av debatten. Visst tycker jag man ska ta debatten med dom men samtidigt känner jag att dom får för stort utrymme i media. Dom sitter ju inte i riksdagen. Fast det är klar tar men inte debatten kanske dom hamnar där.Jag vet faktiskt inte vad jag tycker.

Hr förresten också tänktpå det varför svenska män som aldrig skule köpa sex i Sverige tycker det är helt okey att besöka prostituerade i Thailand. Tror inte et är en så ovanlig inställnig tyvärr

Anna Malaga said...

Mia - Tack, ja ibland verkar föresprâkarna för den svenska kulturen vara allt annat än "kulturella" om man säger sâ. Grilla gör väl de flesta nationaliteter, fast spanjorerna har sällan trädgârdar att grilla i ;-).
Jag är helsvensk och har växt upp i Sverige, men vill gärna vara fri att välja ut de delar av den svenska kulturen jag vill "bevara". Gärna kräftor och Lucia, men helst inte Ingvar Oldsberg, Karl den XII och bingolotter som ALLA ska köpa. Inte heller äkta make med öl och nätbrynja i TV-fâtöljen... Förresten är väl svenskarnas favoriträtter pizza och tacos och de tittar helst pâ DHW och ER osv, sâ sâ var det med den svenskheten.

Sofia - Jag är ocksâ kluven. Men SD har sin rot i ett missnöje som trots allt finns och att försöka "tiga ihjäl" det är nog fel strategi. Jag tror att de flesta av deras väljare TYCKER istället för att TÄNKA. De verkar i alla fall ha lyckats fâ en hel del uppmärksamhet utan att de traditionella politikerna har brytt sig om dem. Dessutom är vÄl politikerna (bland annat) till för att kunna debattera med sina motstândare och montera ner deras argument, sâ att väljarna fâr en klarare bild av vad de egentligen stâr för?

Karlavagnen - Tack för det. Ja ska va snill vi daj, men ta föur hilvedde pâu daj en annan râckajäuvel! ;-)

Tolken - Ja, listan var väl som väntat en blandning av rött, blâtt och lite grönt och lite feminism. Plus en del andra inte sâ roliga överraskningar...
Kul att du är tillbaka, jag tittar in hos dig!

Therese - Ja, jag funderar ocksâ i samma banor, men tror det är ett misstag att strunta i dem. Sen sâg jag ju inte debatten, men Sahlin verkar inte ha varit sâ övertygande?
Som du vet, menar jag ju inte att de flesta svenska män gör sâ, men visst är det tyvärr inte ovanligt.
Kanske en del av förklaringen ligger i att svenska kvinnor har lyckats pâverka samhället sâ mycket att det är självklart att man ska vara jämställd, fördöma prostitution osv, men att verkligeheten inte ser ut sâ riktigt än? Det finns mânga svenska män som verkligen är och vill vara jämställda, men att vara svensk är liksom ingen garanti för att man är det.

Thérèse said...

Nej jag vet naturligtvis att do flesta svenska män inte köper sex överhuvdtaget.

Av det lilla jag såg så kan jag väl säga att Mona Sahlin inte var särsklit övertygande. Fast jag tyckte inte att Jimmy Åkesson som jag tror partiledaren för Sverigedemokraterna heter var särskilt bra heller. S pratade dom i munnen på varandra hela tiden. Fast det framgick tydligt att sd är ett enfrågeparti , tydligare än jag trott faktiskt

Carin said...

Bra inlägg Anna!

Men Mona hade väl först kritiserats hårt av Reinfeldt som vägrat helt att debattera med SD för att inte ge dem mer plats i media än de redan har? Jag kan till viss del hålla med, det handlar inte om att ignorera, men hur mycket mediaplats ska en grupp människor som representerar en minoritet få? Givetivs får man inte tiga ihjäl det heller, men främlingsfientlighet och rasism kan ju diskuteras utan att just SD syns i rutan...
Måste tillägga att jag är rätt oinsatt i den pågående debatten i Sverige, men känner igen temat sedan flera år tillbaka. Intressant att det inte tycks finnas någon motsvarighet i Spanien, dvs främlingsfientliga partier. Och en enda gång har jag sett skinheads i Málaga i en manifestation med kanske ett 20-tal deltagare. Det är enda gången på 3,5 år som jag överhuvud taget sett en skinhead här. De kan ju möjligen vara maskerade till vardags, vad vet jag...
Främlingsfientlighet existerar ju förstås här med, men tar sig lite annolrunda uttryck än i Sverige. För det första har den mycket mer med specifika nationaliteter att göra, dessutom är den mer öppen, folk börjar inte samtalet med "jag är inte rasist men..." utan tycker utan pardon ganska vitt och brett om framför allt araber. Här på Costa del Sol är man ju framför allt tacksamma för att utlänningarna kommer och bor, det är det de lever på. Och jobben som östeuropéerna tar i byggbranschen och argentinarna som servitörer och bartenders, de vill spanjorerna ändå inte ha längre.

Anna Malaga said...

Therese - tack för lite ifyllnad. Sâ hemskt osvenskt att prata i mun pâ varandra :-D

Carin - Tack. Och tack för mer ifyllnad, jag hänger ju dâligt med i turerna i den svenska politiken. Jag tycker ocksâ att man borde diskutera främlingsfientlighet utan att blanda in SD.
Helt riktigt har vi inte samma invandrarproblem här, och jag har en teori om det ocksâ... men det fâr vi ta i morgon *gäsp* om ni orkar höra mer om invandrare och xenofobi.
Det finns smâ grupper av skinheads och nazister i Madrid. De är väldigt unga och arga... här tror jag att vi är lite för slappa för att orka vara sâ arga. Och vad ska man kleta gelén i om man rakar huvudet? ;-)

Elisabeth said...

Bra skrivet! Jag hade tänkt försökt skriva en klok (nåja) kommentar, men det enda jag lyckas tänka på just nu är tyska översättningar. ;)

Anonymous said...

Himla bra skrivet av både dig och Mustafa Can!

Linda said...

Fantastiskt bra och intressant, som alltid. Jag läste själv Mustafa Cans artikel i DN och håller med dig om dina reflektioner kring den.
Förresten undrar jag om VI ö.h.t. HAR något. Vi lever här på jorden, ja, men jorden är jorden och jag tror personligen inte att det är människans plats att påstå att bara för att vi bor i t.ex. Sverige så är den svenska naturen VÅR. Det är ju knappast så att vi fysiskt har skapat den och satt vår unika "svenska" prägel på den. Snarare är det tvärtom - och då landar man igen vid att ETNISK bakgrund inte avgör människan och VERKLIGEN INTE människans värde eller givna värderingar.
Sen håller jag med om att jag inte riktigt begriper de svenska politikernas hållning, att inte ta debatten. SD kommer ju knappast att försvinna för att ingen säger något. Tvärtom kommer de som redan tror på dem och/eller de som ligger och väger, bli ännu mer säkra på sin sak. Jag trodde vuxna människor hade mer vett än att tro att utfrysning var en vettig metod att använda sig av...

Cliff Hanger said...

Intressanta och väl genomtänkta funderingar.

Kan tillägga att de som är svenskar idag ofta härstammar från andra länder - även de som tror att de är genomsvenska, om man går tillbaka några hundra år. Då är det löjligt att säga att "vi svenskar" är på ett visst sätt eftersom de som bodde i Sverige för några hundra år sedan var på ett visst sätt.

Cliff Hanger said...

Jag har länge varit negativ till att ge Sverigedemokraterna uppmärksamhet. Men då taktiken att tysta dem inte verkar funka, utan snarare gör dem till martyrer, är det nog bättre att ta debatten med dem. En rutinerad och väl förberedd politiker från något etablerat riksdagsparti borde kunna mala sönder Sverigedemokraternas ihåliga argument och ideologi.

Cliff Hanger said...

Håller med Tokyo-Linda om att vi egentligen inte HAR någonting. Vi är alla födda på samma planet, med förutsättningar (gränser, pengar, tillgång till rent vatten etc) som vi antinge har fått eller inte har fått - orättvisa förutsättningar som har givits oss ochsom vi inte fått vara med och bestämma över. Att påstå att vissa har mer rätt till positiva förutsättningar än andra, bara för att de haft turen att födas i "rätt" land, eller med "rätt" föräldrar eller med "rätt" religion etc anser jag är helt galet. Alla borde ha samma rättigheter till ett gott liv. Vissa av dessa förutsättningar kan vi påverka (fördelning av pengar, lagar etc), andra är svårare att påverka (de som är beroende av naturkrafter). De sistnämnda förutsättningarna kan dock kompenseras med hjälp från de privilegierade.

Kan vi inte bara allihop vara rymdblommor, som Tomas di Leva? ;-)

Anna Malaga said...

Elisabeth - Mien Gott! (eller vad det heter...) Det lâter inte roligt, du fâr väl Âterkomma dâ.

Christina - Tack ;-)

Linda - Ja, det är ju just det jag menar. Jag kan säga "vilken fin köksträdgârd jag har", men naturen HAR jag inte. Vi äger den inte, och vi har knappast heller gjort oss förtjänta av den.
Tror inte heller att SD kommer att försvinna bara för att vi lâtsas som de inte finns. Se bara vad som hände i Landskrona mfl orter i det omrâdet.

Cliff Hanger - Hej och tack för dina kloka kommentarer i kapitelform ;-)
Jag hâller med dig. SD är trots allt en enfrâges och ett missnöjesparti, men bara för det kan man inte vifta bort det. Missnöjet bakom är ju verkligt. Däremot undrar jag hur mânga av deras väljare som verkligen har satt sig in i vad det är för människor de röstar pâ. Eller om övriga politiker har satt sig ner att läsa vad SD skriver. Där finns sâ mycket att "mala sönder" att det kliar i fingrarna t.om. pâ mig. Och det är ju dessutom en del av proffspolitikernas jobb, kan man hoppas.

Anonymous said...

Jag tror att SD vill dra uppmärksamheten till att det är många som får uppehålstillstånd här via olika människosmugglarnätverk. Jag tänkte då närmast på PKK-kurdterroristorganisationen som finansierar sin versamhet via människo-, vapen- och narkotikasmuggling.

Många som får uppehållstillstånd på falska grunder försätter sig i en livslång månatlig skuld till PKK (vid sidan av en klumpsumma som de redan har betalat...) men den skulden är lätt att betala tillbaks när man väl har tagit sig till olika länder i europa genom det välutvecklade bidragssystemet.

PKK är terroriststämplat av både EU, FN och Interpol och det går att läsa mer om deras människosmugglingsnätverk i följande länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdistan_Workers_Party

Det vore jätte bra om man kunde få hit de som verkligen förtjänade det men nuförtiden är det i stort sett en miljarddollarindustri för människosmugglarna med sina välorganiserade nätverk..

Liam H Wandi said...

bra skrivet. Manga viktiga punkter.