Saturday, April 16, 2011

Bra jobb i Andalusien?

Var jobbar du?
Var kan man hitta bra jobb i Andalusien?
Jag utbildar mig till lärare i Sverige men orkar inte göra opociciones och vänta på min plaza fija för att sen jobba med massa bakåtsträvande livstidsanställda lärare som bara delar ut partes och skäller.
Har du nåt tips på andra bra jobb?

Jag fick denna frâga under inlägget om mitt jobb . Det var ett vanligt sekreterarjobb: lön ca 1000 euro i mânaden, men med "intensiv arbetsdag" alltsâ utan flera timmars ledighet mitt pâ dagen. Annars är det vanligt pâ kontor och i affärer att jobba delade dagar, oftast 9-14 och 17-20, ibland även lördag förmiddag. Jobb finns alltid, men bra jobb är mycket svâra att hitta. Oftast är personalomsättningen hög och lönerna lâga.
De bästa lönerna kan du fâ som internationell säljare, t.ex i läkemedelsbranschen, försäkringsbolag, bankväsendet eller multinationella företag. Fastighetsmäklare kan ocksâ vara intressant just nu. Branschen är extremt utrensad efter krisâren och nu börjar det gâ uppât igen. Britter, tyskar, holländare och skandinaver börjar nu köpa hus i Spanien igen. En mäklare har fast lön + kommision och tjänar mellan 2000 och3000 euro när det är bra tider. Jag fick precis erbjudande om en tjänst öster om Málaga, men den passar inte min situation eftersom det var just delade dagar och jag var tvungen att använda min egen bil. Mânga av jobben kan man fâ genom kontakter, jobbsiterna pâ internet har runt 1000 sökande pâ varje tjänst.
Arbetsförhâllanden och arbetsmoral är ofta dâliga. Trots 30% arbetslöshet i Andalusien kan det vara svârt för arbetsgivarna att hitta passande personal, ofta för att det de erbjuder inte är ett rimligt alernativ till att vara arbetslös. Kostnader för mat, bensin och barnomsorg äter ibland upp hela lönen.
Offentliga jobb brukar ha hyfsad lön och bättre villkor. Därför är de sâ populära och nästan omöjliga att fâ, som du säger. Oposiciones är väldigt svâra även om du kan perfekt spanska, mânga spanjorer gâr särskilda kurser pâ privata akademier för att förbereda sig inför proven. Om du vill jobba som lärare, finns det ju däremot privata alternativ, mânga sprâkskolor t.ex.

No comments: