Sunday, July 08, 2007

Spanska trädgârdsfester

Även om man oftast ses utanför hemmen i Spanien, är det ganska vanligt att ordna trädgârdsfest under sommarhalvâret. Om man nu har en trädgârd... Dessutom brukar uteplatserna vara smâ, oftast med en liten gräsplätt eller kanske inget gräs alls, bara keramikplattor. Allt är omgärdat av höga murar och grannens trädgârd ser man inte skymten av.

Skillnaden mot trädgârdfester i Sverige är enormt stor. I Sverige är allt mycket flottare: stora gräsmattor, de senaste grilltillbehören, moderna möbler, inglasade uteplatser... Det stâr alltid nâgon ny glasmojäng pâ bordet som fâr positiva kommentarer av gästerna, och vinglasen är nya för âret.

I min vänkrets brukar borden halta och stolarna är av olika modeller. Ingen bryr sig om vinglasen, bara det finns vin i dem. Det förekommer förresten alltid vin och öl vid alla luncher och middagar, även när barn är med. Ingen behöver oroa sig för att barnen ska se sina föräldrar berusade, eftersom det aldrig är nâgon som blir berusad.

Ingen kommer i tid och ingen gâr när de borde. Sâ länge det finns mat kvar...

3 comments:

Pumita said...

Jag föredrar den spanska varianten med vinglande bord och porslin i alla möjliga färger och modeller. Det är ändå sällskapet och umgänget (och maten) som är viktig.

Anonymous said...

Tycker det låter som min vänkrets i stort sett. Kommer du nästa helg om jag ordnar BBQ?

Anna Malaga said...

Pumita - Just det, sällskapet är det viktiga!

Karla - Jag skulle jättegärna komma, men jag är i Sverige dâ.