Sunday, July 22, 2007

Träff med utlandsmammor

Jag sitter här med den femte koppen kaffe för dagen. Igår blev det ovanligt sent.

I den lilla, lilla byn Kosta i Småland var det nämligen årligt stormöte. En helt vanlig grupp på ca 20 mammor med barn i olika åldrar och tre medföljande makar. Pratglada och sugna på att dricka kaffe, äta kanelbullar och shoppa glas... och sedan fortsätta med olika svenska delikatesser, jorgubbar och vaniljvodka.

Vi är vanliga mammor med en sak gemensamt: vi har "en fot i Sverige och den andra foten någon annanstans", som en av oss skrev i en låtttext. En väldigt brokig skara:

Värdinnan har precis flyttat hem till Kosta, efter att ha tillbringat halva livet i Paris, med sin franske man och tre barn. En annan bodde tidigare i Lima, numera i Asuncion, där det är över 40 grader under 11 månader om året, med man och tre småbarn och en pappa som passar barn och kalas "Senior Morfar". I Sverige har hon sommarhus och två genomskinliga kompisar. En annan hade jag aldrig träffat tidigare, hon bor i Kuala Lumpur men är född och uppväxt i samma stad som jag, och efter en kväll kändes det som om vi hade känt varandra hela livet (Hej Dina!) . Några bor i Sverige, två i Spanien, en i New York och en i London.

Alla frös som hundar i den svenska sommaren, och vi uppfann det nya uttrycket vino filto, rödvin som intas med stelfrusna fingrar under en filt. Halvelva packade jag in sonen i bilen och gav mig iväg, men de flesta andra stannade tll nästa dag.

Vi ses nästa sommar!

11 comments:

KARLAVAGNEN said...

detlät toppen! Drar själv snart norröver. Vill du ha något nedtransporterat? Tar ju bilen med mig. Bävar för svensk regnig semester, van vid sol, damm och torr luft nu ju... Men det blir nog bra med en paus. Här ska städas innan jag drar och myrgift läggas ut, växterna ska dränkas innan kompisen kommer och vattnar. Ska se om grannarna vill ta in posten åt mig kanske... Glöm inte Alunbrukets kafe!!!! till höger i vägkorsningen utanför Christinehofs slott and around the bend,förbi brandbilsgaraget på höger sida och strax därefter viker du av på en liten väg.

mintid said...

Oj vad jag är glad att jag ska resa snart...jösses vad det regnar nu!
Kosta...där ser man..inte så långt från mig :)

Carin said...

Hej Anna! Det låter som du har det mysigt! Härligt! Så svenskt, så svenskt. Jag blir lite avundsjuk...blåbär mmm... och räfsa löv... :-) fast faktum är att Malaga just nu är fantastiskt, otroligt nog lagom varmt och ingen terral! så jag klagar inte. kram på dig

Pumita said...

Vad trevligt det lät! Vino filto ska jag testa nån gång. Finns det i vitt? ;D

Anonymous said...

Kosta Boda. Vilket sammanträffade, jag bode där när jag var liten!  Mysig liten håla för all del, men det msåte kännas jättekonstigt att byta ut Paris mot en sån liiiten ort. Har många fina minnen från mitt lilla Kosta! Har du nagra bilder?

Nej inte många svenskar i Murcia. Det är ännu inte ett turistgettho men engelsmän o irländare finns det ganska gott om.

*Malin* said...

Hittade din blogg via någons länk. Kul läsning o hit måste jag återkomma! Jag pluggade spanska i Malaga för några år sen o saknar staden o livet något fruktansvärt.

Anna Malaga said...

Karla - jag tycker att det är topen än så länge. Men nu får det gärna bli varmt ett tag.
Klart jag inte missar Alunbrukets caf'e.

Mintid - Ja, vädret är lite trist. Ni kommer att få en ordentlig solterapi snart! Jag finns i NV Småland och där regnar det mer sällan.

Carin - Hej! Jag har hört att ni inte har det så väldigt varmt och det var ju skönt. Här svettas vi inte heller *ler stelt* men jag njuter verkligen av grönska och lugn och ro. Du förstår mig nog. Gillade du bilden från Vejbystrand?

Pumita - Jättemysigt! Det går bra med vitt. Kyla, filt och gärna mygg ska det vara också.

Amy - min kompis har också växt upp där (hon är född i slutet på 70-talet), så det var mest att de skulle prova några år för att se hur det kändes. Jag tycker där verkar mysigt....men lite litet. Bilderna är mest på oss själva, på vodkan och kanelbullarna, så de hoppar jag nog över ;-)

Malin - Hej och välkommen hit!! Malaga har en speciell stämning som man aldrig glömmer, eller hur? Jag gillar verkligen livet i Malaga.

The Hanssons said...

ja du svensk sommar är inte att leka med. kallt som tusan

Carin said...

Jag förstår dig! I Sverige njuter man av andra saker än av värmen, och för din del väntar ju i princip två månaders sommarvärme när du kommer hem igen i vilket fall som helst. Dessutom varnar de nu för att temperaturen ska stiga över 37 grader här...
Ja, bilden från Skälderviken är jättefin! Även om jag nog inte skulle känt igen den utan ledtråd... :-)

Anonymous said...

Jag bor i Nybro som inte ligger så långt från Kosta... lustigt att du är där just nu. Bor dina föräldrar i närheten?
Lät som en rolig träff iaf :-)
Och två månaders värme när du kommer hem igen... *avis*, jag bor verkligen i fel land :-(

Anna Malaga said...

Nika - nej, här har det varit lite omväxlande, men nu får det gärna bli lite varmare..

Carin - 37 grader låter kul ;-)

Sarachella - Nej, jag var bara i Kosta på besök, i vanliga fall finns jag mellan Oskarshamn och Hultsfred.