Tuesday, August 02, 2011

I en helt annan värld



Det som i början verkade väldigt exotiskt känns nu helt normalt.

Jag lämnade en bullrig stad med ett myllrande gatuliv och bedövande trafik, där Picasso har sitt födelsehus och där en konstutställning kan täcka hela centrum under Kulturnatten.
Nu känns det självklart att man bara hör löven prassla, till och med en lördagskväll. Och att stugan ovan är en konsthall!

Den stora fördelen med att vara turist eller invandrare, är som vanligt att man uppskattar allting så mycket mer. Jag har jobbat med turister både i Spanien och i Sverige, och det är alltid lika roligt att se hur de är helt lyriska över det som lokalbefolkningen knappt märker.
Tyskar och holländare älskar naturen och avskildheten här. Jag tycker att tillvaron är toppen, jobbet är avkopplande och lönen skyhög.

De bofasta svenskarna klagar som vanligt. Mest på varandra.

7 comments:

Unknown said...

Vad kul! Blir sâ inspirerad av dig och blev hur sugen som helst att göra samma sak.

Anna Malaga said...

Hej! Ja, man får ett annat perspektiv på både det ena och det andra. :)

Anonymous said...

Hej Anna! Jag hittade din blogg av en slump. Jag sökte på svenskar i malaga för att ställa lite frågor om staden och dess närhet.

Vi skall till La herradora den 5 sep. Vi skall bo där i 7 dagar.

Kan du rekomendera några platser/sevärdheter runt Malagaområdet?

Vet du något ställe som är billigt att hyra bil på? Skiljer det sig mycket från priserna vid flygplatsen. Vi tänkte hyra bil i en vecka.

Du får gärna maila mig för svar om du vill: glenneriksson2@hotmail.com

Tusen tack på förhand!
Hälsningar
Glenn

Petchie75 said...

Vilket annorlunda men roligt sommarjobb du har! Jag förstår att omställningen varit stor (?) men det måste ändå vara härligt att få tillbringa hela sommaren i Sverige efter så många år utomlands. Ser framemot att höra mer om din sommar...

Frida said...

HEJSAN, jag ska till Malaga med min skola. Du kanske vet någon bra resturang nära hamnen som skulle kunna ta emot en grupp på 40 personer.

Frida
hultberg3@hotmail.com
http://fridacarolin.blogg.se

KARLAVAGNEN said...

Sverige i ett nötskal!

Anna Malaga said...

Hoppsan, nu har jag helt missat turistfrâgorna. Frida, jag kontaktar dig!