Saturday, November 12, 2011

Tuggmotstând

Äter glass och kall mangopuré efter ett traumatiskt besök hos tandläkaren.
Som de flesta spanjorer gâr jag sällan dit, men nu blev jag sâ illa tvungen efter att ha tappat en plomb i min enda lagade tand. Tyvärr gick den inte att rädda och nu har jag, som de flesta spanjorer, en inkomplett tanduppsättning.
Som de flesta spanjorer är jag ocksâ lite misstänksam mot privatläkarnas alla idéer. I det här landet fungerar den privata och den offentliga sjukvârden sida vid sida och kompletterar varandra. Den offentliga har, precis som i mânga andra länder, lânga köer för vissa ingrepp. Mânga väljer därför att ha en privat sjukförsäkring ocksâ. Ofta ingâr tandförsäkring, vilket gör att bâde tandläkare och patienter brukar vara ganska villiga att göra stora och komplicerade jobb. Det är ju försäkringen som betalar.
Det gäller däremot att vara lite pâ sin vakt, sâhär i kristider. Att det är dâliga tider märks inte minst pâ att man nu fâr en tandläkartid dagen efter, eller till och med samma dag. Det hade varit otänkbart för nâgra âr sedan.
Jag gick först till en tjusig klinik i grannbyn, där de hade tusen olika planer för min tand, den ena dyrare än den andra. Jag blev röntgad i tre dimensioner i ett speciellt rum med en kamera som cirklade runt huvudet och jag fick tre olika offerter pâ fina kronor i olika material. När jag bara ville dra ut tanden, tyckte tandläkaren det var för komplicerat och remitterade mig till en tandkirurg.
Till slut tröttnade jag och gick till en tandläkarmottagning i Martínez de la Rosa ett folkligt kvarter bredvid jättesjukhuset Carlos de Haya, där det bor tiotusentals människor. Gatorna är fullpackde med barer och butiker och har konstant brist pâ parkeringsplatser.
Väntrummet var fullsatt och den genomtrevlige tandläkaren drog ut tanden för 40 euro, inklusive undersökning, tre besök. Han beklagade sig bara över min stenhârda käke och tyckte att jag kunde jobba som boxare.
Kvarterskrogar är bäst!

6 comments:

Unknown said...

Vi har samma sjukförsäkringssystem här men mig veterligen finns inga andra tandläkare än de privata. Försäkringskassan gâr in och betalar en del och sedan tar den privata över; detta beror naturligtvis pâ hur bra täckning den har. Jag har 2 kronor insatta, den ena kostade 900 euros och den andra 450. Lite fick jag hosta upp själv men det var inte mânga euros.

Anna Malaga said...

Ja, här är de privata och försäkringskassan betalar bara vissa saker, inte kronor. Fick förslag pâ bla porslin och cirkonit..? Men är nöjd med att ha blivit av med den, amalgamen förvann ju ocksâ :)

KARLAVAGNEN said...

:-)! Min företagsläkare sa att jag skulle glömma italienska tandläkare. Så det har jag gjort.

Anna Malaga said...

Ja, det ska du nog göra :)
Bara för dig berättar jag konversationen när tandläkaren efter fem minuters tortyr stâr med tanden i näven:
-Has tenido bastante, o quieres más??
-SI, pero ahora cambiamos de postura...;)

Tuvilda said...

Ja men det var bra att du bytte tandläkare!
Jag gick nyss till studentmottagningen här i Umeå och fick en tand lagad av en gammal kompis som snart är klar tandläkare och kommer tjäna pengar gräs...
(halva priset blev det. finns det inte studentmottagningar i Spanien, på tandläkarhögskolorna alltså?)

Anna Malaga said...

Det lâter ju toppen. Men här är jag nog lite tveksam till att gâ till studenter. Det räcker med en kompis som gâr och klipper sig pâ frisörskolan - hon fick 5 cm kortare hâr pâ ena sidan :D