Friday, April 25, 2008

Instinto básico

Nu börjar det... i maj-juni varje âr börjar kackerlackorna leta efter nya hem, där de antagligen vill lägga ägg och starta nya kolonier. Jag är väl förbereddd och igâr kväll sâg jag den första. Han hade precis krupit upp ut avloppet i tvättstugan och sâg sig omkring med uppkäftig uppsyn.

Det är nâgot med de här varelserna - deras vajande känselspröt, hâriga ben och utmanande attityd - som väcker mina mest primitiva instinkter. Jag upptäcker sidor hos mig själv jag inte trodde fanns.

Adrenalinet rusar genom âdrorna och en svettdroppe rinner ner för tinningen, medan jag lângsamt smyger närmare med fingret pâ avtryckaren....

Bilden är knyckt frân nätet, jag hade inte sinnesnärvaro nog att fota..

15 comments:

HEMFRÖJDEN said...

Nämen, de som är så söta...!

Anonymous said...

Hujedamej vilken liten best! Dessa odjur har vi inte har hos oss, tack och lov. Hemma hos mig kommer det bara tusenfotingar pa besok emellanat men de ar ju latta att mota ut igen:-) Utat landsbygden kommer man ofta i kontakt med "gecko" och andra sma odlor men de tycker jag nastan (obs! nastan) ar lite sota dar de sitter fastklamrade pa vaggen med sina sma sugproppsfotter...

Anna Malaga said...

nenika - Ska jag skicka nâgra...?

Karin - Ja, smâ ödlor är söta!! Vi har ocksâ sâdana nattetid pâ balkongen. Fast visst hajar man till lite när man ser dem. Sen har vi kamaleonter ute pâ landet ocksâ och de är mindre roliga...

HEMFRÖJDEN said...

ja du, kan du fånga dem så...!!! men du skulle väl knappt våga hålla i dem? :-)

Annika said...

Men fy fasiken....USCH...Jag förstår att man inte kan vänja sig vid dessa odjur, Anna. Jag hade blivit skiträdd, men jag förstår att ni inte kan vara det.
Vi är förskonade från kackerlackor (ta i TRÄ), men visst har jag sett sådan där stora bestar på andra ställen. Jag har blivit iskall vid åsynen.
Vad kan du göra för att stoppa deras vidriga framfart???

la linda said...

vi har också fått in några enstaka, men min vovve hjälper gärna till att lägga dem på rygg, sandra som jag bor med mördar, jag kan på min höjd spruta kackerlackspray på dem. har fortfarande inte börjat gilkla dessa rackare :) ha en trevlig helg.

Anna Malaga said...

nenika - usch, nu tappade jag matlusten!

Annika - Ja, jag fryser verkligen till is när jag ser en. Och den fâr min killer instinct att vakna till liv, hehe...
De kan fakrtiskt komma inspatserande genom fönstret nattetid...men oftast kommer de genom rör utan vattenlâs. Sâ man sätter proppar i hâlen och kanske sprutar nâgot medel runt omrkring innan man gâr och lägger sig. Ser man en dödar man den med vad man har till hands. Men de är snabba som blixten.

La Linda - Ja, vi har bara nâgon enstaka ocksâ och visst föredrar man att överösa dem med gift. Men det tar en väldigt tid innan de dör.

Thérèse said...

Usch den där bilden ville jag ju inte se. Jag avskyr verkligen kackelackor och sprejade rejält i lägenheten i Spanien i förebyggande syfte. Vår fastighetsskötare brukade spreja trapphuset. Har förresten hört att man i delar av asien bl.a kambodja grillar och äter dom där krypen. Usch och inte kan det vara så mycket mat på dom heller. Här i Sverige verkar vårtecken vara att alla drar fram grillar. Idag har vi haft 18 grader och sol och det grillas vilt i området där jag bor. Lite trevligare vårtecken än kackelackor

Anonymous said...

Usch för kryp!! De fyller antagligen en funktion på något sätt - men fy vad äckliga de är!
Igår kväll pratde de om mördarsniglar på TV-programmet Debatt med Janne Josefsson, och även dessa "härliga" djur väcker mycket känslor.
/Anna S.

Carin said...

Fy farao, men tack ändå, har precis varit och köpt en uppsättning nya fräscha fällor! Låt dem komma haha

Della said...

Jag trodde först att det var din bild, så jag tänkte fråga hur du hade lyckats få en kackerlacka att fastna på bild. När jag ser en kommer jag i något slags intensivt avsky-läge, så det sista jag tänker på är att plocka fram kameran. Kackerlackan ska liksom bara bort.

Anna Malaga said...

Therese - Grillar är definitivt ett trevligare vârtecken! Bara det inte är kackerlackor man grillar... hâller med, det kan inte vara nâgon vidare lunch.

Anna S - Ja, mördarsniglar är värre. Kackerlackorna gör ju ingen egentlig skada. Jag hörde att det senaste frân NOrge var att man skulle ta fram ett p-piller till sniglarna. Vi fâr se hur det lyckas..

Carin - Ok, lycka till med fângsten..*brrr*.

Della - Nej, precis som du hade jag nog inte fixat att ta kort pâ en.

Sara said...

åh nej åh nej åh nej! Fy fabian! Inte ens efter ett år i Taiwan med monsterinsekter kan jag hantera dem med något särskilt lugn!

Dina said...

Ja, usch de är så vidriga de där kackisarna!! Vi hade i vår förra lägenhet här, men inte i denna, är mycket tacksam för det...någon enstaka gång har vi haft en, och de finns ju överallt, så det är inte så att man inte ser dem. Jag var paniskt rädd förut men det har gått över, blir mest arg, de ser verkligen uppkäfiga ut ;-)

Vi dödar dem med spray, vet inte vad det är för nåt i den, men det verkar väldigt giftigt för de dör ganska omedelbart...säkert helt EU-förbjudet...

Anna Malaga said...

Sara - Oj, monsterinsekter lâter inte heller särskilt kul! Vad var det för nâgra?

Dina - Hej! Jo ni har nog bättre medel. Här fâr man ösa pâ ordentligt innan de dör.
Var försiktig bara sâ du inte börjar se välden i nya färger ;-)