Wednesday, December 05, 2007

Ordlös Onsdag - försvinner i dimman


26 comments:

Anonymous said...

Svindlande högt!
Spontant får man en känsla att det här konstverket är hissnande högt och måste försvinner långt upp i det blå!

Anonymous said...

Usch... Jag har fobi för stora saker! :p

Pumita said...

Häftig bild! Undrade just var den är tagen så såg jag nånting om Suecia i filnamnet. Är det här det berömda Turning torso?

Michael said...

lacker byggnad! villoxa veta var den ar tagen.

Randi said...

Varje gång jag ser T.T. så har jag önskat att jag haft kameran med mig. Jag gillar silluetten till stadsbilden. Du har lyckats ta en läcker bild med skön komposition.

Anna Malaga said...

Think twice - Jadâ, 54 vâningar är det.

Cattis - Jag gillar stora saker!

Pumita - Ja, det är Turning Torso I Malmö. När jag tog bilden var det fortfarande inte helt färdigbyggt.

Härensjö - Det ligger i Malmö, Västra hamnen.

Randi - Ja, lite annorlunda är den ju, eftersom man inte ser toppen
;-)

Della said...

TT är snyggare på din bild än i verkligheten. I verkligehetn ser den felplacerad ut, tycker jag - på din bild ser man bara den spännande konstruktionen. Spännande!

Cattis said...

Turning Torso?
Skulle vilja gå in och kika hur det ser ut innifrån. märklig arkitektur...

Åsa said...

Läcker bild! Skulle också vilja in och kolla. Utifrån verkar det som att allt är snett och vint där inne och golven liksom lutar ;)

DeepBlueSea said...

Spanskt i Sverige! Raka motsatsen till Anna i Málaga.

DeepBlueSea said...

Jo, arkitekten är Valencias Santiago Calatrava.

Mest berömd för makalöst vackra broar.

Sandbarnet said...

Oohhh... mitt älskade Malmö och Västra Hamnen. Så fruktansvärt ruggigt på vintern, men så vacker på sommaren.

Häftig byggnad! Bra bild... Jag har en liknade någonstan på minnet, men jag lyckades pricka in en solig dagså den är inte lika inressant.

Catti Ullström said...

Älskar byggnaden, älskar Malmö, älskar bilden. Bodde precis i närheten när de byggde det snurrande tornet och tyckte det var så ball att följa bygget från mitt lilla fönster. Men under stormen januari 2005 var det inte utan att jag var orolig för att något skulle rasa... den ser ite helt stabil ut...

Iaf, fin bild, fin nostalgi!

Wickans värld said...

Har bara sett det på håll... Men det är en mäktig byggnad o en vacker bild!

Anna Malaga said...

Della - TT kan vara riktigt snyggt eller ganska fult...det beror mycket på vinkeln, tycker jag.

Cattis - Det riktigt fantastiska är utsikten

Åsa - ja, framför allt ser det väldigt svårbyggt ut..

Deepbluesea - Just det! Och för hela Parque des ciencies i Valencia

Sandbarnet - håller med dig.

Catti - men vad kul! Var bodde du? Det måste ha varit jätteintressant.

Wickan - Ja, jag gick så nära bara för att det var dimmigt.

Anonymous said...

Åh en så härlig bild!
Jag är lika fascinerad varenda gång jag ser Turning Torso.

http://mimos.sacinom.tk/

Bandini said...

Finns det något mera i Sverige som är gjort av en spanjor?

Jag bara kommer på "Moderna museet i Stockholm av Moneo och den här Turning i Malmö av Calatrava"

Jag ska kolla om det finns något i Spanien som är gjort av en svensk och återkommer.

Sarah said...

Det är en mycket häftig byggnad, kommer ihåg när vi var där och beskådade den =)

DeepBlueSea said...

Han är ju dansk men Jörn Utzon som ritade Sydney Opera House ritade också ett par hus på Mallorca, ett heter Can Felix. Han bodde där i många år, men nu har hans dotter Lin Utzon huset.
Har sett bilder, kanske i tidningen Residence (?) och det är fint...

Anonymous said...

Missade den där. Flyttade från Malmö innan de började bygga. Men älskar huset. Det är fantastiskt fräckt.

Det var till och med bild på det i tidningarna här i Thailand när det blev klart.

Anna Malaga said...

Mimo - Ja, visst är det spännande!

Bandini - Jag kommer inte pâ fler... Svenskarna i Spanien har gjort massor av stora, blâa fyrkantiga byggnader med gul text...;-)

Sarah - ja, den är häftig!

Deepbluesea - Âh, tack för den infon. Det visste jag inte, men det mâste jag titta pâ.

Guava - Har du ocksâ bott i Malmö, vad kul. Och vad roligt att "vi" var med t.om. i Thailändska tidningar. Här var TT med pâ nyheterna när nâgon hoppade fallskärm till tornets tak.

Petchie75 said...

Fin bild, tyvärr kan man ju inte besöka lokalerna högst upp men min bror och min pappa var där på whisky provning för nga månader sedan (de jobbar mittemot Turning Torso) - de sa att det var en häftig upplevelse!

Anna Malaga said...

Petra - Vad härligt, jag skulle jättegärna varit med!!

DeepBlueSea said...

Ummm, min kommentar var alltså ett svar till Bandini. Inte något allmänt 'se-vad-jag-kan'. ;o)
(Vill inte verka skrytsam...)

Bandini said...

Tack så mycket deepbluesea!!!

Jo, jag trodde att du svarade på min fråga.

Hälsning

Anonymous said...

Vilken läcker bild!