Friday, December 28, 2007

Vinterturism

Jag börjar tycka att idén om att âka och fira jul i Sverige i februari istället var ganska vettig.
Jag vill gärna se Lappland och norrsken, men hur kul är det att âka upp till Norrland när man inte ser nâgot genom tâgfönstret? I slutet av februari är däremot dagarna ganska lânga och det finns gott om snö.

Ett ställe jag vill besöka är Hotel Kauslauttanen i norra Finland. Där kan man sova i en glasigloo och titta pâ stjärnhimmel och norrsken i behaglig rumstemperatur. I november intervjuade jag en dam frân hotellet, hon tyckte de hade riktigt varmt just dâ, bara -10º och gott om snö. Hon berättade entusiastiskt om hotellet pâ finlandssvenska: "...vi har världens största röksauna, och sen har vi en vak där man kan svimma...förlât simma"

Jag hade nog snarare svimmat.... Annars gillar jag verkligen det lilla jag har sett av Norrland. Mer om det i morgon.

7 comments:

Pumita said...

Jag har ingen längtan till lappländska marker med "evig snö och is" men jag tycker att det är fint på kort! ;)

Lite konstigt kan jag tycka är att hotellets sajt riktar sig bara till långväga turister = ingen info på finska eller svenska.

Anna Malaga said...

Kanske just därför, hehe, om man bor i ett kallt land kanske det inte känns sâ lockande.
De har bara internationella gäster, frân 52 olika länder. Mest frân Japan ;-)

christel said...

Jag har varit på ishotellet i Jukkasjärvi idag, det är helt klart värt ett besök, dom har öppet i febrauri. Lägger upp bilder på min blogg om några dagar så du får se lite snö och is. Och det finns massa norrsken i norra sverige också.

Bandini said...

Blir du trött på solen, kanske? jajaj

Det måste vara fint i Lapland. Jag vill åka dit någon gång också.

Gott nytt år!!!

Anna Malaga said...

Christel - Ja, de var ju först med den här idén. Det skulle vara kul att âka dit, men i is-isglorna är det ju trots allr kallt ;-)
Ska bli spännande att se bilder.

Bandini - Ja, jag vill ha lite vinter. Men bara liiiiite ;-)
Gott Nytt Âr!

Thérèse said...

Häftigt att kunna sitta inne i värmen och titta på norrskenen. Jag har inte heller varit så mycket i Norrland men det jag har sett har jag gillat. Har haft turen att se norrsken några gånger och det var verkligen häftigt. Tycker om det spanska ordet för norrsken , aurora boreal

Anna Malaga said...

Therese - Nu blir jag avundsjuk, jag har aldrig sett det!