Thursday, December 06, 2007

Trafik, trafik, trafik....

När jag inte jobbade, var jag alltid ute pâ utflykter under helgerna. Men nu börjar jag fâ nog av trafiken. Vägen till jobbet, som en helgdagsmorgon tar ca 25 minuter att köra, gâr alltid pâ en dryg timme pâ eftermiddagarna, trots att jag slipper de värsta rusningstiderna.

Men det värsta är olyckorna. I Sevrige ser jag sällan en olycka, men här blir det ett par i veckan. I lördags, pâ motorvägen mot Córdoba, sâg vi en bil som precis hade kört i diket och vält. Andra bilar hade stannat och folk sprang mot den upp och nervända bilen. Det värsta i sâdana fall är att man aldrig vet vad man kommer att fâ se när man kommer fram.

I tisdags körde jag i vänsterfilen i en trefilig tunnel, när en lastbil körde pâ en personbil i högerfilen. Personbilen for ut i mittfilen, missade min bil med ett par centimeter, fastnade sen i lastbilen och drogs med i ett tiotal meter.
Pâ vägen hem frân jobbet, fastnade jag i en trafikstockning. Ambulanser och poliser körde tjutande förbi. När vi till slut kom fram till olycksplatsen var den täckt av skum, och ett stort gäng brandmän och poliser inspekterade platsen. Kusligt. Mânga gânger har jag suttit i trafikkö och sett polis, ambulans, domare och senare begravningsbilar köra förbi. Dödsolyckor är vardagsmat, tyvärr.

11 comments:

Anonymous said...

Hu, sâ ruskigt. Här i Marseille ser man ocksâ ofta olyckor, men hos dig verkar det vara ännu värre. Ett par olyckor i mânaden ser jag nog. Oftast nâgon vespa som kört omkull/blivit pâkörd, eller tvâ buckliga bilar med krossade rutor. Men jag har aldrig sett när själva olyckan hänt. I början tyckte jag det var väldigt olustigt, men nu har jag nästan slutat tänka pâ det. Läskigt att man vänjer sig ocksâ!

Thérèse said...

Förstår vad du menar. Själv höll jag på att bli vansinnig på alla köer i den spanska trafiken. Tur att Madrid har tunnelbana. För några år sen körde jag från Gibraltar till Malaga och i princip var hela Costa del Sol en enda lång kö. Det var somar och hur varmt som helst och trafiken stod periodvis stilla.

När man har kört ett tag i Spanien och kommer tillbaka till Sverige reagerar man på hur lugnt och smidigt trafiken flyter. Fast har det inte blivit bättre i Spanien med färre olyckor , färre personer som dricker och kör och fler hastighetskontroller?

Anonymous said...

Hejsan! Lägg gärna in din blogg på min nya hemsida www.paregro.se så får du förhoppningsvis fler läsare till din trevliga blogg.

Anna Malaga said...

Sofia - Ja, just det, det är ganska kusligt att man vänjer sig.

Therese - Usch, ja, sommaren är hemsk. Precis som du säger har det blivit bättre, särskilt med alkoholen. Men massor av olyckor fortfarande.

Pumita said...

Tunnelbana i Stockholm är väl inte så himla kul att åka... föredrar att åka ovanför jorden men det är ett mycket pålitligare sätt att komma fram. Jo, förseningar och fulla vagnar får man ju räkna med i rusningstid men ändå. Det är inte livsfarligt iaf.

Anna Malaga said...

Travelfreak - ska titta pâ den, tack

Pumita - Tunnelbanor är nog rätt trista att ta till och frân jobbet varje morgon, kan jag tänka mig. Vi har inte nâgon (än) med i Madrid, Paris, Stockholm osv tycker jag det är kul att kolla in folk och försöka gissa deras jobb eller nâgot...;-)

Carin said...

Usch, vad läskigt, stackare! Vilken himla tur att du klarade dig undan helskinnad! Men man blir rejält skakad när det är så nära... Det är verkligen inget kul att behöva se olyckor varje dag, eller sitta i köer flera timmar för den delen...

Anna Malaga said...

Carin - Ja, det är trist. Men om man sitter i bilkö kan man ju alltid ringa till en komips, hehe...

Petchie75 said...

Jag tycker också att det är otäckt med alla bilolyckor - jag har redan råkat ut för två SMÅ i Puerto Rico, har bara varit här i 2,5 vecka!! Som tur var har jag inte kört själv och båda gångerna var det pga den andra föraren, men snacka om att inte vilja börja köra bil här...
Det var också väldigt vanligt med olyckor i Italien, jag såg alltid minst en olycka i veckan, oftast med en vespa involverad - själv cyklade jag på trottoaren ;-)

Anna Malaga said...

Petra H - Fy vad hemskt! Sâ ni är i Puerto Rico nu? Det mâste jag läsa mer om!

Petchie75 said...

Japp, efter många om och men med visumkrångel så är jag här, i Puerto Rico sedan den 17/11!! Spanska pojkvännen har redan varit här i 3 månader. Det känns väldigt bra än så länge men snacka om att jag måste börja med mina spanskalektioner nästa vecka! Och jag har redan blivit rättad av en liten osnuten 10-åring när jag uttalade Ponce (en stad i PR) med läspande c... man läspar ju så klart inte här! Och jag som har blivit så bra på att säga Zaragoza ;-)
Jag har svarat på din kommentar på min blogg...