Sunday, December 09, 2007

Rodin är i stan

Nâgra av Rodins berömda skulpturer är pâ besök frân Paris. De har varit här i tvâ mânader, men jag är som vanligt ute i sista minuten. De visas inte pâ nâgot museum, utan mitt i centrum, pâ gâgatan Calle Larios. En häftig känsla att stöta pâ Tänkaren när man är ute och julhandlar.

Sâklart fick bronsskulpturerna samsas med en del andra levande skulpturer...den här var gjord av plastflaskor.....



...och den här av silver...eller?....


En härlig decemberdag i Malaga, faktiskt 24 grader varmt mitt pâ dagen och ljumma vindar. Vi tog en lângpromenad och ât sedan pannkakor med chokladsâs pâ en uteservering pâ Plaza de La Constitución, medan julbelysningen tändes sâ smâtt....




8 comments:

Anonymous said...

Hej Anna och grattis på namnsdagen! Jag vill bara säga att din blogg är min absoluta favorit. Jag har själv bott i Spanien tidigare men nu flyttat hem (eller rättare sagt för 3 år sen. Du tar upp så intressanta tema samtidigt som du skriver med glimten i ögat. Fortsätt så! Jag önskar att jag hade ork och tålamod att skriva blogg, men jag är rädd att jag kommer att lessna. Under tiden så njuter jag av att läsa din!
Mvh María

Anna Malaga said...

Hej María! Vad kul att höra, du gör mig verkligen glad!! Klart jag fortsätter, även om jag inte har sâ mycket tid numera. Var bodde du?

Anonymous said...

Jag bodde i Granada och jag måste erkänna att jag känner mig väldigt kluven. Samtidigt som jag längtar tillbaka så vill jag också stanna i Sverige. Det känns som att jag aldrig blir nöjd... Bägge världar har ju sina guldkorn. Men jag längtar till nästa gång jag får återse Spanien och Granada.

Anna Malaga said...

Ja, visst är det svârt. Man skulle ha flera liv, sâ att man kunde bo pâ olika ställen. Jag är helt säker pâ att jag inte kommer att flytta tillbaka, men ibland känns det trist att jag liksom har missat ett halvt liv i Sverige.

Pumita said...

Wow, vilka häftiga bilder! Jag vill också julhandla (det trodde jag aldrig att jag skulle säga) när det är 24 grader varmt och man är omgiven av så fina statyer... både döda och levande. ;)

P.S. Det är klart att jag vet att det är Anna idag! Det är ett fint och populärt namn. ;)

Petchie75 said...

Vad roligt, Rodin är temat för en utställning på muséet i Ponce i Puerto Rico just nu också!! Affischer av Rodins skulpturer hänger över hela ön och förra veckan upptäckte jag att det största shoppingcentret här i San Juan har en filial till muséet på översta våningen så jag hoppas se nga Rodin verk där i veckan!! Jag tycker att det är en jättebra idé att lägga en muséefilial i ett shoppingcenter för att nå ut till folk som annars inte skulle gå på konstutställningar!

mintid said...

Läser lite från andras inlägg och jag kan bara hålla med...din blog är jättebra! Speciellt när man behöver få lite input från ett härligt liv där nere...
Vet inte vad det är med mig/oss men i höst har vi verkligen längtat ner igen trots vår resa i juli augusti...kanske beror det på att vi hade lite sissådär väder , skumt disigt och åska...+ dessa förbenade maneter! ;-)....

Farmor o farfar åker ner på annandagen o farfar stannar i 3 veckor , pensionär som han är tillsammans med en god vän som åker ner för nyår...det är inte så dumt att vara pensionär kanske... ;-)

Anna Malaga said...

Pumita - Ja sa ju det! Vänta tills du får se juleljusen!

Petra - Nämen! Vad kul! Visst är det bra med konst "för folket".

Mintid - Tack! :-)
Nej att få pengar på banken varje månad kan inte vara dumt.... jag missade förresten maneterna, jag var i Sverige under invasionen. Otur ni hade!