Saturday, January 26, 2008

Generation gap

..är nâgot som inte finns i byn där jag bor. Avstândet mellan de olika generationernas världar finns helt enkelt inte, även om det har börjat bildas i andra delar av Spanien och säkert kommer hit ocksâ.

Visst har man olika intressen om man är 10 eller 80, men man delar varandras intressen pâ ett annat sätt. En 14-ârig tjej gâr och handlar med mamma lika gärna som med kompisarna...eller tittar pâ TV-serier med farmor. En 20-âring tar en öl med mamma, pappa, morbror 2-ârig kusin pâ torget. Man umgâs med jämnâriga, men har tid för de andra generationerna ocksâ.

Ord för "smâglin" och "snorunge" existerar visserligen, men används sällan. Min 7-âring kan glatt stövla fram till en okänd, gänglig typ med fjun pâ överläppen och frâga om han vill spela fotboll. Igâr tog jag som vanligt ett glas vin pâ torget med ett par mammor med barn i samma âldrar.... men barnen hade snart bildat tvâ lag i blandade âldrar och spelade en riktig fotbollsmatch. De minsta barnen flög som käglor, men de verkade ha kul ändâ. En av mina kompisar hade sin 70-âriga mamma med sig, som var pâ besök frân Huelva.

11 comments:

KARLAVAGNEN said...

Tycker det låter som något att verkligen vara rädd om. Hmm, man kanske skulle köpa en lägenhet därnere? Inför pensionen menar jag...

Anna Malaga said...

Karla - Ja, det tycker jag med, men det är pâ väg bort, tyvärr. Som sâ mycket annat.
Ibland tycker jag att spanjorerna borde studera andra länder bättre och bara ta efter det som är bra, inte det dâliga.

Monica said...

Kanske också en storstadsfråga? Lite av det där är nog kvar ute på landet här, men inne i Barcelona är det för urbant, på nåt vis. Även om det ändå är mindre generationsgap än i Sverige, där det är chockerande att gå ut, vissa ställen ha ju ålderskategoriserat utifrån dagar, tisdagar ingen över 22, onsdagar ingen under 40, och dessutom följs det till punkt och pricka!

Anna Malaga said...

Monica - Ja, säkert är det sâ.

Ojojoj...jag har bara varit med om âldersgräns nerât...som man fixade med falska leg,.. hrmm...hrmm...
Men - ingen över 22??
Kommer ihâg ett ett stÄlle i Malmö som hade olika för killar och tjejer, typ Hon:21 Han:23

Pumita said...

Nu tror jag inte man får diskriminera med olika åldersgränser längre - för kille/tjej alltså.

Pumita said...
This comment has been removed by the author.
Bandini said...

Ja, precis, en till som ska åka till spanien, Karlavagnen hetter han eller hon. Färre och färre svenskar i Sverige...

Hälsning

Erik Wirdheim said...

I veckan som kommer är börjar karnevalen på riktigt. Som svensk är jag helt fascinerad av att se grupper av unga tonåringar klä ut sig och gå ut och dansa på gatorna tillsammans med gamla gubbar och tanter.

Sådant hade varit helt otänkbart i det (lilla) Halmstad jag växte upp i men är fortfarande helt normalt i like lilla Vilanova.

Du har rätt, Anna. Det spanska umgänget över generationsgränserna är verkligen värt att värna om.

Anna Malaga said...

Pumita - Bra, det var lite traditionellt. Varför ska killen vara 2 âr äldre? Kanske han:20 Hon:35 hade varit en idé? ;-)

Bandidi - Där gick du bet! ;-) Karlavagnen bor i Spanien...hon ville bara längre söderut.

Erik - Kan bara hâlla med. Hjälp, nu är det snart karneval!

Sofia said...

Härlig bild du mâlar upp! Här i sydfrankrike har jag ocksâ tänkt pâ att syskon umgâs pâ ett annat sätt än i Sverige. En tolvârig storebror kan gâ hand i hand med eller spela boll med sin femâriga lillebror till exempel. I Sverige tror jag barnen mer har sina egna kompisar, i sin egen âlder. Fungerar inte titeln även pâ svenska förresten - generationsgap? (hälsn ordmärkaren :)

Anna Malaga said...

Sofia - Just det. Smâbarn är inte pinsamma och man mâste inte vara sâ cool när man är 14 ;-)
Generationsgap, det har du rätt i. Det borde man ju hellre använda!