Monday, January 07, 2008

En ulv i panterkläder

Therese skriver om ett kapitel i Herman Lindqvists bok Caramba säger de aldrig, där det tydligen pâstâs att den spanska kronofogden klär ut sina indrivare till Rosa Pantern, för att ytterligare förlöjliga den som var skyldig. Det skulle vara sâ pinsamt att man hellre betalade än att utsätta sig för att fâ besök av ett rosa mjukisdjur pâ sitt kontor....

Att det är kronofogden som ägnar sig ât sâdant är inte sant, men däremot finns det gott om privata indrivningsföretag som använder liknande metoder. Den största är El Cobrador del Frac, som frân början lät sina representanter jobba i frack och hög hatt. Numera har de bara en svart och vit bil, där det tydligt stâr EL COBRADOR DEL FRAC, och de brukar parkera väl synligt vid ingângen till alla firmor och privatpersoner de besöker. De här företagen är ganska framgângsrika, men har ofta inte själva helt rent mjöl i pâsen. Jag har själv jobbat pâ kontoret pâ en inkassoföretag. Den erfarenheten skrev jag om i Glad och illegal.

8 comments:

Cattis said...

Du HAR en spännande blogg!
Vad du har varit med om. Du är modig du!

Anonymous said...

Halloj! Du verkar ju vara rätt så insatt i mycket, tex spanska skolan. Jag bor i Fuengirola, har 2 barn (6 och 9 år) på svenska skolan, men funderar nu på att sätta dem i spansk skola. Jag är INTE nöjd med svenska skolan pga olika saker (en del saker e väl bra, men...med den skol-avgiften borde det fungera bättre).Har du tips på var jag hittar skolor, både kommunala och friskolor? Kan också bli så att vi sätter sonen som e äldst i spansk skola och låter dottern gå kvar i svenska ett tag till, eftersom hon e lite "svårare" och VÄGRAR just nu att börja i spansk skola, haha. E också intresserad av kontakt med skandinaver som har barn i spansk skola. Tacksam för svar :-) Mvh Jessica
Ps: Fantastisk bra blogg du har!!!
Har du eller någon annan bra tips så e min mailadress: livbom@hotmail.com

Anna Malaga said...

Cattis - Tack för det! ;-)

Anonym - hej och välkommen hit! Jag mailar dig i kväll.

Maggan said...

En liten hälsning från Sverige bara. Hittade hit från Mindi´s blogg och eftersom jag varit i Puerto Banus (för ett par år sedan) var jag bara tvungen att titta in ;) Hälsningar från Maggan i Enköping

Anna Malaga said...

Maggan - Välkommen hit! En hälsning frân Sverige är aldrig fel! :-)

Pumita said...

Har inte så mycket att säga om pantrar men jag har läst Caramba säger de aldrig. Det var länge sedan men jag minns att den var rätt underhållande... smårolig men ingen Nobelristagare.

Pumita said...

Just det, där försvann p:t! Dags att gå och lägga sig. CU!

Anna Malaga said...

Egentligen var det en bra idé med ett Nobel-ris. Vi kanske ska ge Bush ett? ;-)
Det var nog 20 âr sedan jag läste Caramba, och det var väl meningen att det skulle vara ett kâseri om livet i Spanien, tror jag. Han har skrivit en liknande bok om Frankrike ocksâ.