Thursday, August 23, 2007

Bland älgar och tyskar

Min spanska familj har börjat vänja sig vid att se rådjur i trädgårdar och kaniner i stadsparkerna. Men en älg hade de aldrig sett. Pinsamt nog inte jag heller, trots mycket körande på skogsvägar.

I helgen rådde vi bot på det och fick både se, klappa och mata älgar på Elinge Älgpark. Längs E4:an vid Markaryd och Ljungby finns inte mindre än fyra olika älgparker att välja mellan, alla med olika inriktning. Vi valde Elinge för att den låg i en naturlig miljö, mitt i skogen, och för att man fick komma riktigt nära älgarna. Deras hägn var inte överdrivet stora, men tillräckligt för att de skulle trivas och få små kalvar.

Ännu bättre verkade tyskarna trivas, de var helt lyriska över att se en älg på nära håll. Vår bil var ensam Renault bland alla Mercedes på parkeringen och ägarinnan kom nästan av sig när jag pratade svenska med henne

En mysig utflykt. Rekommenderas, även för svenskar!

4 comments:

Elisabeth said...

Ja, tyskar och älgar är en speciell kombination. Älgar i allmänhet är ju (som sagt) exotiskt. En italiensk kompis till mig var helt förundrad över att det faktiskt fanns älgvarningsskyltar i Sverige, och när jag berättade för henne att jag sett många älgar i helt vilt tillstånd tyckte hon att jag var ännu mer exotisk än jag varit förut. ;)

mintid said...

Ja jag hör eller läser rättare sagt att du varit i mina trakter...Ljungby är 3,5 mil härifrån.
Så det är väl inte mer än rätt att jag har varit där du bor annars ;)

Anna Malaga said...

Elisabeth - Visst är det exotiskt, även för mig, som aldrig har sett en vild älg ;-) Många utlänningar tror faktisk att det är lite på kul det där med varningsskyltarna.

Mintid - Vad kul! Nu ska jag titta in och se vad du har haft för dig.

Anonymous said...

Hej Anna!
Som jag förstår så vet du en hel del om Malaga, och jag är rätt nyfiken!
Jag går tredje året på gymnasiet, barn & fritidsprogrammet i Umeå. Vi har bekanta som har lägenhet i Malaga och jag är sugen på 8 veckors praktik där. Så jag tänkte höra med dig om det finns några barnverksamheter att praktisera på?
Tack på förhand! /Ida
ida_hennig@hotmail.com