Sunday, August 12, 2007

Bästa åldern?

I morgon fyller jag och Fidel Castro år. En av oss fyller 81, och den andre 38.

Man hör ofta att "jag känner mig inte alls som den ålder jag har", men jag känner mig faktiskt precis som 38. Det hade varit ganska trist att inte utvecklas på 20 år...
Jag antar att el comandante faktiskt också känner sig som 81, eftersom han är sjuk och sängliggande.

Vilken tycker ni är den bästa åldern?

Själv tycker jag att 20 är perfekt. Man är fri som fågeln och med livet framför sig, kan tjäna pengar eller studera något man verkligen är intresserad av. Tråkigast var 12-13, en trist mellanzon.

15 comments:

Pumita said...

Jag skulle säga att bästa åldern är mellan 25 och 35... fast egentligen finns det ingen "bäst ålder". Jag känner som så att var sak har sin tid. Det enda tråkiga med åldrandet är egentligen att kroppen inte hänger med i svängarna när man kommer upp i åren... fast man fortfarande har livslusten och många oavslutade projekt. Så känns det just nu. Återkom om 20-30 år, då kanske jag tycker nåt helt annat. ;)

Pumita said...

Tänkte först att jag skulle vänta till imorgon med att gratta, men jag kanske inte är online då, så här kommer det:

¡FELIZ FELIZ EN TU DIA!...

Du ska vara glad över att det inte hörs enda ner till Spanien. ;)

Anonymous said...

Hittills har min bästa ålder varit 16.. den värsta är jag i nu.. 17.. Jag tror det bästa är när man är 19. Många säger att det är en onödig väntan på att bli 20, men då har man precis tagit studenten och livet är framför en.. underbart! Jag är rädd för att bli gammal..

Elisabeth said...

Grattis i förskott! Jag tycker faktiskt att den bästa åldern är alltid - det är i alla fall vad jag känner i min ringa (nåja ;)) ålder av 24 år. Hitintills har jag aldrig varit missnöjd med min ålder eller trivts dåligt någon gång. Det låter floskelaktigt detta, men jag tycker verkligen så! Allt har (hitills) haft sin charm och sina negativa sidor, men i längden har det alltid jämnat ut sig.

Anna Malaga said...

Pumita - Mellan 25 och 35 var kul, men jag märker ingen större skillnad nu. Hur gammal var du nu igen...???

GRACIAS, det hördes ner till Småland i alla fall ;-)

Jove - Vad är det för skillnad på 16 och 17?

Elisabeth - Tack! Och visst har varje ålder sin tjusning, åtminstone innan man fyller 80.

Carin said...

Grattis Anna!!!! Lite i förskott... :-) hoppas du får en riktigt bra dag!
Den bästa åldern är på nåt sätt alltid den man är i tycker jag, jag har ingen önskan att gå tillbaka. Men när jag tänker tillbaka tror jag att jag hittills haft det som allra bäst när jag var 25-27, men det var inte så mycket åldern utan omständigheterna. Nyinflyttad till Stockholm, bra jobb där jag stormtrivdes och fortfarande ung.

Pumita said...

Haha, du ger dig aldrig! Jag föddes på mina morföräldrars silverbröllopsdag. ;D

christel said...

Grattis! Ett annan lejonhona i bloggarvärlden märker jag. Det börjar närma sig min födelsedag också :)

Pumita said...

Efter lejonhonorna kommer de riktiga kattorna. ;D

Thérèse said...

Stort Grattis till di , Fidel bryr jag mig nog inte om att gratulera... Hoppas du får en bra födelsedag.

Bästa åldern? Vilken knepig fråga. Håller med dig att 20 var rätt bra men också 5-7 år. Så gillar jag faktiskt åren efter 30 iallafall hittills. Äh , jag vet inte alla åldrar har väl sin charm fast en 100 åring jag pratat med påstod att
det var skit att bli så gammal.

Dina said...

Jag vet inte riktigt längre, förr tycker jag att jag hade fler svar. Förut tyckte jag att 22 var den bästa åldern, allt låg för ens fötter, massor av valmöjligheter och man hade flera chanser att "börja om" om man skulle vilja.

Men ibland numer har jag faktiskt börjat omvärdera 12-års åldern. Jag älskade att vara 12 år. Fick fortfarande leka ganska barnsliga lekar, hoppa hopprep och cykla runt kvarteret så fort vi kunde, eller leka med Playmobil...men man fick vara uppe lite senare om kvällarna och jag fick åka till stan själv och shoppa och fika. Mina tonår var sen ganska mörka, och jag hade länge glömt tiden innan, men nu i och med att mina barn blir större så minns jag mer.

Jag bryr mig inte så mycket om min ålder nu. Jag känner mig abslut som 32, jag ser bara fram emot att bli äldre. Kanske jag blir lite klokare på kuppen, tänker jag!:)

Nadia said...

Hoppas du får en bra födelsedag!

Anna Malaga said...

Carin - Tack! Och visst är omständigheterna viktigare än åldern.

Pumita - Vad trevligt! Vilket år gifte de sig?

Christel - Aha, också lejon? Jag känner mig lite som en lejonhona, som är goda mödrar och arbetar för flocken, men helst latar sig under ett träd ;-)

Therese - Tack! 5-7 är en jättekul ålder!

Dina - Du har rätt i allat du säger. Att jag tyckte 12årsåldern var tråkig var kanske för att jag hade slutat leka med playmobil då *fniss*

Nadia - Tack, jag ska försöka ;-)

Anonymous said...

Hm, bästa åldern?

Ja, för kvinnor är den runt 25. Då är de inte fullt så omogna som en 18-åring, men ändå relativt fasta i hullet.

En mans ålder är ointressant.

Anonymous said...

Sedan jag fyllde 16, så jag har alltid sagt att den nuvarande åldern är den bästa åldern. Alltså, när jag var 16 tyckte jag att 16 var bäst, när jag var 17 tyckte jag att 17 var bäst, när jag var 18 tyckte jag att 18 var bäst. Och så vidare. Just nu sitter jag bara och funderar på om jag verkligen tycker att 23 är bäst. 20-21 var ju en bra ålder visserligen, man var fri efter gymnasiet, hade inte fått något fast jobb eller bostadsrätt som gjorde att man blev hämmad, men hade lätt att dra iväg någonstans och sådär. Fast å andra sidan är jag mycket mer mogen nu än när jag var 20-21 och därför anser jag att min nuvarande ålder är bättre...

Kanske är jag fortfarande för ung för att svara på frågan. :) Men 5-7 var ju roligt, då fanns bara värdsliga problem som att kompisen roffade åt sig den bästa dockan först och så... :)