Friday, August 17, 2007

Det bidde bara det här....


Jag hade bokat hotell på Gotland i augusti, men efter allt regn i juli började jag få kalla fötter. Hur kul skulle det vara att ta färjan från Oskarshamn och traska runt i Visby i ösregn? Vore det inte bättre att ge oss iväg på en spontan utflykt när vädret såg bra ut?

Till slut avbokade jag hotellet, och maken och jag gav oss istället iväg till Kalmar och Öland i måndags, när det enligt väderleksrapporten skulle vara soligt och varmt i några dagar. Perfekt!
Kalmar är en vacker och precis lagom stor stad, där det är lätt att köra och parkera. Vi tog in på Hotell Hilda, precis mellan Gamla Stan och Kvarnholmen, där småbåtshamnen och shoppingstråken ligger. Ett prisvärt hotell för den som varken behöver konferensrum, byxpress eller minibar, men vill övernatta i nya, fräscha och charmiga rum med kakelugn och sköna sängar. Om man istället vill ha ett flott boende med utsikt, kan man ta in på Clarion Packhuset, där de flesta rummen har en balkong rakt ut mot vattnet och man kan skymta Öland på andra sidan sundet. Vi kunde parkera precis vid dörren och promenerade runt i hela centrum i 25 grader och solsken. På en halv dag hinner man se de söta små trähusen i Gamla Stan, shoppa i mysiga butiker, promenera utmed vattnet och titta på utsikten över Kalmar Sund och Ölandsbron, äta middag på en uteservering och ta en öl på något trevligt ställe. Den som är i Kalmar första gången måste absolut besöka slottet, ett av Sveriges vackraste och mest välbevarade.

Dagen efter gav vi oss iväg till Öland. Tidigare hade vi bara varit på nöjesparken vid brofästet, men nu passade vi på att se hela ön, från norr till söder. Jag gillade verkligen naturen och miljön på Norra Öland, ett grönt men öppet landskap, alltid med havet i bakgrunden. Både jag och mannen blev överförtjusta i den mysiga och långgrunda stranden i Köpingsvik (”....men vattnet är ju VARMT??!!”). Han blev däremot inte imponerad av Borgholm (”har vi åkt så långt för att titta på det här?”), men gillade de välskötta husen och de små väderkvarnarna i trä.
Själv tyckte jag inte att Alvaret var något speciellt. Vi åkte kanske dit vid fel tid på året? Landskapet påminner lite om slätterna i spanska Extremadura. Torrt, platt och tråkigt.

Dagen avslutades på IKEA. En annorlunda upplevelse att gå runt på ett nästan tomt IKEA, utan köer och bullriga barnfamiljer. I Spanien är det alltid hysteriskt mycket folk.

En trevlig utflykt blev det i alla fall!

5 comments:

Nadia said...

Va?! Ett tomt IKEA? Ni måste haft en väldans tur, eller så bor det extremt lite folk på orten. Här där jag bor är det också alltid fullt med folk på IKEA, lite bättre på vardagarna än på helgerna.

Anonymous said...

Men då var ni ju i mina hemtrakter! Jag jobbar i Kalmar som jag tycker också är en underbar stad. I helgen besökte vi min favoritplats på Öland, Böda Sand, fantastisk sandstrand. Och jag badade, och vattnet var jätteskönt :-)men jag håller med om att Alvaret inte är så speciellt, platt och kargt... men smaken är ju olika ;-)

Anna Malaga said...

Nadia - Jepp, det var t.om. nästan tomt i restaurangen. I Kalmar var det, fast det var ju tisdag.

Sarachella - Kul! Jag har hört mycket om Böda, men vi åkte inte ända upp. Det får bli nästa gång.
Kalmar verkar vara en väldigt livlig och charmig stad.

Anonymous said...

Jag har varit flera gânger pâ öland. Mina föräldrar är ornitologer sâ det var ett mâste att âka dit varje vâr inför flyttfâglarnas ankomst. Allvaret besöks pâ vâren när alla blommor och andra växter börjar blomma.

Dosiss

Anna Malaga said...

Dossis - Är dina föräldrar ornitologer, vad häftigt!! Antar att din lille kille kan en del om fåglar, då?
Visst måste det vara finare när det blommar.