Wednesday, August 22, 2007

Stackars svenska barn

Maken och jag gick förbi en förskola i Lund, där barnen lekte i det fina vädret.

-Men sen, när det blir kallt, då får de väl inte gå ut? undrade han.

-Hmmm...jo. Och när det regnar och snöar får de också gå ut. När det är kolmörkt och -20 grader pulsar de genom snömassorna till skolan klockan åtta varje morgon. Jag cyklade förresten till skolan, sommar som vinter, därför har jag så bra kondition.

Han är glad över att ha sluppit växa upp i Sverige.

Förresten, på tal om barn - jag har aldrig sett så många syskonvagnar för tätisar som i det här landet. Kan det bero på den där SGI-regeln?

11 comments:

Petchie75 said...

Ha ha, det är väl bara på svenska som man säger att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder... Berättade du för honom att i Sverige sover spädbarn utomhus i sina vagnar mitt i vintern också??

Elisabeth said...

Jaa, stackars svenska barn, hur klarar de sig? ;) Fast, ärligt talat, ibland undrar jag varför barn (och då främst dagisbarn) måste vara ute även om det är ösregn och fyra grader varmt och blåser - finns det inget vettigare att göra då liksom? Visst är det bra med frisk luft, men någon måtta får det väl vara...

Anonymous said...

Haha, det är hemskt att vara svensk lågstadie/mellanstadie-elev.. man fryser verkligen under varje rast och så hänger man vid dörren och frågar "men snälla, kan vi inte komma in liiiite tidigare..?" haha.. fruktansvärt!

Sen har jag en liten fråga också.. eller kanske.. två i en.
Hur är vädret kring Málaga runt månadsskiftet oktober-november? Och finns det något liv (uteliv förstås) där då att ens prata om? Jag verkligen älskar att vara där och har planer på att åka dit under höstlovet, men så vill jag ju inte åka till ett dött Spanien heller..

Anonymous said...

Vi har lite omvänt problem med min lilla son:Vi bor för tillfället i Tyskland och även om vädret är toppen är det för de mesta inomhus..Jag är alltid på dagistanterna om att barnen skall vara ute och inte inne.De verkar vara på min linje men säger att många föräldrar inte vill att barnen är ute så mycket?!
Likadant när vi går till någon lekplats-där är aldrig nästan nån annan än vi om det är lite mulet.
En annan sak som jag lagt märkte till är att barnen här kläs upp i fina kläder som inte är gjorda för lek ute. Tror att vi har de bästa och slitstarkaste barnkläderna i Norden (Reima, Artic kids etc)
Barn älskar ju att leka i vattenpölar och lera...
ingalill

Anna Malaga said...

Petra - den detaljen glömde jag! Sen glömde jag att berätta att det finns "urochskurdagis"... det hade han nog knappast klarat av.

Elisabeth - Javisst, men det är väl bara en stund de är ute? Hoppas det i alla fall ;-)

Johanna - I turistsamhällena vid kusten är utelivet ganska dött i oktober/november, åtminstone på vardagar. I Malaga stad är det ändå folk på barerna under vardagar och på diskoteken på helgerna.
Vädret är väldigt ombytligt: ibland sol, ibland regn. 15-20 grader.

Ingalill - Det låter som Spanien. Regnbyxor är ganska ovanligt och ofta har barnen en söt regnkappa och ett litet paraply. Ingen får hoppa i vattenpölar och lekplatsera är tomma om det duggar lite... Fördelen med t.ex. Spanien är ju att det nästan alltid är bra väder, såbarnen är ute mycket ändå. Men visst är det trist.
Skandinaver är jättebra på oömma kläder för alla väder.

Anonymous said...

Ok.. men vad skulle du säga till någon som åker dit mellan oktober-november månadsskiftet.. skulle du säga "åk" eller "vänta"..? :P

Anna Malaga said...

ÅK - såklart! :-D
Malaga är aldrig fel! Bara om man vill bada i havet, det är ganska kallt på hösten.

mintid said...

Men det är väl nästan lite synd om honom då tycker du inte det ;-) Snö kan vara väldans härligt när man är barn o växer upp.

Kram

Anna Malaga said...

Mintid - visst är det. Tänk dig en barndom utan snö.... I Malaga snöar det ungefär vart 40:e år!

Hanna Glut said...

Jag har upplevt precis samma sak här i Frankrike som Ingalill berättar om angående tomma lekplatser. Jag är hemma med min dotter i väntan på lillasyster och vi har jättekul ute i spöregnet med rejäla svenska regnkläder och stövlar. Grannarna bara skrattar och frågar om hon verkligen får hoppa i vattenpölarna sådär. Det är för övrigt inte jag som präktig svensk mamma som insisterar på att gå ut, utan min dotter.

Vad gäller syskonvagnar, så kommer jag till mina täta syskon att nöja mig med en vanlig vagn och en bärsjal. Jag kommer knappt igenom kassan på Carrefour med den vi har, så jag vågar inte tänka på hur det skulle funka med något bredare. I Sverige är allt så handikapp- och barnvagnsanpassat att det inte är ett problem. (Klart att caféer och dylikt anpassar sig efter sina trognaste kunder - de föräldralediga...)

Anna Malaga said...

Hanna - Att hoppa i vattenpölar är en av våra favoritsysselsättningar, men det är vi ganska ensamma om i min by.
Spanska barn får sällan bli blöta när det är under 25 grader ;-)
Svårt är det med stora vagnar här också, de skulle inte få plats ens på trottoaren. Men å andra sidan behövde jag aldrig stora liggvagnar, det hade blivit för varmt.