Monday, August 27, 2007

Men at work

En av mina hobbies är att se på när folk jobbar.

Trevligast är förstås män som använder händerna med passion och inlevelse; spelar elgitarr, planterar blommor, lagar mat eller snickrar. En annan favorit är spanska kypare. De verkar tillhöra ett särskilt släkte: flinka, nervösa och vesselliknande. Alltid i rörelse. Att besöka en överfylld spansk bar vid rusningstid är ett riktigt nöje – kyparna far som skottspolar mellan borden, slänger ut kaffefaten på bardisken som en croupier delar ut kort och tvättar ölglas med blixtens hastighet i ett diskvatten som liknar svartsoppa.

Första gången jag såg ett team kirurger i arbetet fick jag närmast skrämselhicka. De var otroligt skickliga, men stämningen runt var inte riktigt vad jag väntat mig. De berättade de senaste skämten och imiterade politiker, medan de rotade bland inälvorna. En gott skratt förlänger livet... hoppas det gäller patienterna också. En sjuksköterska pausade ett tag bakom en glasruta, och åt ett äpple mitt i oset av bränd lever. En annan bläddrade förstrött i en tidning om matlagning.

Min absoluta favorit är sierskor och andra som läser framtiden. Att se dem jobba är fascinerande, och de verkar fylla ett stort behov i Spanien. De lokala kanalerna är fulla av dem på nätterna och de får även stort utrymme i vanliga underhållningsprogram. De mest kända har riktiga team bakom sig, som gör en ordentlig research inför varje program och plockar fram en hel del obekväma sanningar om gästerna.

Ingen psykolog kommer ens i närheten av sierskornas clinical eye. De registrerar snabbt en antydan till oro i rösten, en uppgiven blick eller en outtryckt önskan. Visserligen har de en mall av standardsvar de brukar gå efter: En medelålders person med lätt övervikt får alltid höra ”Jag ser i korten att du ibland har problem med ryggen”. Gifta damer, 50+, vars kläder sitter alltför trångt, får ofta höra att ”jag ser att din man inte ger dig samma uppmärksamhet som förr...” Eh.....nej, kanske inte...
Ibland undrar jag hur folk tänker när de lägger stora summor på att få veta sin ”framtid”. En dansk kompis till mig förklarade att hon hellre lade 5000 pesetas på en sierska än på lugnande medel, och det gjorde hon ju rätt i. Men vem som helst av oss hade kunnat tala om för henne helt gratis att hon blev utnyttjad av sin pojkvän (han hade precis flyttat in hos henne med sin sambo och deras två barn!)

7 comments:

Carin said...

Det sötaste jag sett var när jag gjorde ett reportage om en brandman. Min fördom var att stämningen skulle vara väldigt macho, men inte alls, tvärtom var de mjuka killar med humor. Hela arbetslaget stod i en ring runt när jag skulle fota killen. De var som ett stort gäng bröder. Och sedan började de laga mat tillsammans och bjöd mig på gazpacho. Inget fånigt flirtande och spela cool inför varandra, bara trevliga killar.

Anonymous said...

Jag minns när jag födde min andre son och jag låg och kved I smärta medan barnmorskorna gick runt snackade om sina planer inför helgen, fnittrade och beklagade sig över svärmödrar och jag bara ville slå ihjäl dem. Fast det var nästan samma sak när jag födde min förste son i Sverige i ochförsig. Jag kan förstå att för dem är det slentrian att se en kvinna föda. De serdet varje dag. Jag undrar hur det känns!

Anna Malaga said...

Carin - Brandmännen glömde jag!! Kan inte jag få följa med nästa gång? Jag kan bära block och bandspelare!!

Amy - Visst är det så! För dem är det ju vilken arbetsplats som helst.
När jag födde barn snackade folk med mig som om vi hade suttit på ett kafe. "Du är inte särskilt blond för att vara svensk?"
(Eh...kan vi ta det senare..?)

Anna Malaga said...

Carin - glömde att säga att det ju lät jättemysigt! Du måste ha känt dig ompysslad!

Carin said...

Jag lovar att höra av mig nästa gång! :-)

KARLAVAGNEN said...

Brandmän är bland de mest coola och balanserade människor jag har träffat. Kände en för många år sedan! Å flickor, finns det plats för mig i bilen? Jag kan vara kamera caddie eller nåt!!! Sminkös kanske? Fast jag tror inte de använder så mycket kol-penna (kajal)?!

Anna Malaga said...

Karla - Om du är sminkös är det väl mest Carin du skulle sminka... fast brandmännen kanske behöver "un toque"?