Friday, August 31, 2007

Ljuvt vemod

Det är vad man brukar känna i Sverige sâ här ârs. Lingonen lyser röda i skogskanten, dagarna blir kortare och barnen traskar i väg till skolan om morgnarna. Lite vemodigt att ställa in trädgârdsmöblerna....särskilt om man knappt har använt dem.

Visst är hösten mysig, men ibland glömmer vi utlandssvenskar hur kall den är. Nattfrost i augusti är inte muntert precis...

Igâr var jag tillbaka i Spanien, och vemodet var som bortblâst. Eller har det kanske smält bort? Det var 36º och stekande sol, och dag har jag suttit tvâ timmar i en bilkö.

¡Bienvenida a casa!

12 comments:

Annika said...

Jag håller med...Man glömmer bort. Nattfrost i augusti är inte så lockande.
Fast, ibland kan jag verkligen SAKNA den svenska hösten...SAKNA! Jag kan tom sakna jämngråa dagar och dimma, råheten i luften. Knäppt, men s¨känns det.
Här hos mig har vi sommar i åtminstone 1½ månad till...

Anna Malaga said...

Annika - Just det där mysiga med hösten saknar jag ocksâ. Precis som de första adventsljusstakarna och julstjärnorna i fönsterna...
Men när man är där är det väldigt kallt och râtt, det kan gâ veckor innan man ser solen.
Vi verkar bo i liknande klimat. Men du har nog lite kallare vintrar.

Elisabeth said...

36 grader är lite för varmt för min smak (alldeles för varmt snarare), MEN det finns två tider på året som jag verkligen längtar bort från Sverige; våren och hösten. I Sverige kommer våren för sent och hösten för tidigt... fast jag håller fortfarande tummarna för att det blir en september som förra året, för då hade vi 25 grader i slutet av september! Inte illa för att vara Sverige.

Cliff Hanger said...

Vemod är det verkligen. Igår morse hade bilarna frost på rutorna... (fast inte vår bil, för vi har carport).

Anonymous said...

Åh, jag skulle mycket hellre vara i den 36-gradiga värmen just nu än här hemma... När vi körde från hockeyn i Leksand igår var det en MINUSGRAD ute! Minusgrader!!! I Falun var det i alla fall några plusgrader, men inte många...

Det har varit för lite sommar i Sverige i år, det har du nog också märkt, därför är jag inte riktigt redo för hösten.

Anna Malaga said...

Elisabeth - Ja, lite tidigt tyckte jag att hösten kom. Här har vi tvâ mÂnaders sommar kvar. Idag är det lite svalare: "bara" 29º Hoppas ni fâr ett varmt slut pâ september.

Cliff - Fy vad trist! Bara att ta fram rattmuffen!

Johanna - Sommaren har inte varit nâgon höjdare, verkligen. Regn nästan varje dag och bara tre gânger har vi badat i Sverige!

Anonymous said...

Aha, tillbaka i Spanien!!! Då dröjer det nog inte länge?

KARLAVAGNEN said...

Haha! Precis!! Kom hem foer drygt 90 minuter sedan och puts vaeck aer vemodet!!!

Anna Malaga said...

Niklas - Nix, jag är snabb som blixten!

Karlavagnen - Vad bra! ä:na är ocksâ borta, tydligen ;-)

Anonymous said...

Åh, vad du är bra Anna!

mintid said...

Å dessa bilköer som är till Malaga är något vi inte saknar ;).
Var gång man är där i mkt god tid till flygplatsen konstaterar vi glatt att det är skönt att slippa dom hemma.

Vart ställe har sin charm ;)

Anna Malaga said...

TT - Hej! Och tack!

Mintid - nej, det är hemskt! Men nu har de flesta semesterfirarna gett sig av och allt har blivit bättre.