Wednesday, October 24, 2007

Att sitta pâ café medan livet passerar....

...är som ni vet en av mina favoritsysselsättningar. Därför mâste jag hâlla med Nadia, som inte hâller med Thomas Gustafsson om att Plaza Mayor är ett bra ställe att ta en kopp kaffe pâ. Senast jag var där kostade en kopp kaffe 500 pesetas, och det var alltsâ innan euron kom.
Plaza Mayor är ett vackert torg, som man definitivt bör besöka och ta ett kort pâ, men sen kan man fortsätta till en tapasbar pâ Plaza Santa Ana.

Pâ tal om att vara förälskad i städer... pâ Carins blogg har vi haft en rolig diskussion om hur känslorna svalnar efter ett tag. Förälskelsen gâr över i vana, även när det gäller var man bor.

14 comments:

Carin said...

Har inte varit på Plaza Mayor... det kanske blir ändring på det snart förresten! :) Men det brukar ju vara så, att de mest frekventerade platserna, eller mest uppenbara caféerna, sällan är de bästa. Åtminstone inte prismässigt. Det var som när jag först kom till Málaga och tyckte att Lepanto på Larios var ett jättemysigt fik, inget ont om stället men det finns ju mer prisvärda...

Anonymous said...

Hej! Vilken intressant blogg! Jag bor själv i Fuengirola med man & 2 barn, flyttade hit i juli... Barnen går på svenska skolan, men vi funderar starkt på att sätta dem i spansk skola nästa höst (de är 6 0ch 8 år). Kommer att fortsätta läsa din blogg! Ha det bäst! (min blogg om du vill kika in: izkall.spaces.live.com)

DeepBlueSea said...

Så lustigt att du har detta inlägg just idag när jag precis skrivit och lagt upp bilder på ett vackert torg och fik i barcelonas barrio gotico.

hej från martin...

Anonymous said...

Visst är det mysigt att sitta på en gott café och prata och se människor passera och solen gå upp och solen gå ner. Men det är ju ett jäkla slöseri med livet också, Man vill ju minnas annat också som död... ;-)

Anna Malaga said...

Carin - det tycker jag att vi ska ändra på! Jag hämtar dig i morgon.

Anonym - Kul! Ska titta in hos dig!

deepbluesea - Det måste jag titta på!

Bernt - Ja, fast såååå länge behöver man inte sitta!

Pumita said...

Jag skulle nog säga att Madrids själ finns någon annanstans än på Plaza Mayors fik... hellre tapas-ställen vid Plaza Santa Ana, Prado, Retiro eller La Puerta del Sol.

Anonymous said...

Hej Anna.

Jag har ett problem som du kanske kan hjalpa mig med.

Det har ingenting med den har posten men jag vet inte vem jag ska fraga :(

Jag har lange forsokt baka brod har i Malaga men det ar nagontng som blir fel. Brodet (eller bullarna) blir for kompakta. Jag tror jag har kommit undefund med hur torrjasten fungerar (45-50ºC och 1 paket ungefar 100g farsk jast). Jag funderar om det ar det Spanska mjolet som staller till det, eller mojligtvis vattnet.

Om du (eller nagon annan) har nagot tips eller triks att erbjuda skulle jag vara valdigt tacksam :)
jensskarpe@hotmail.com

Trevlig blogg md manga fina foton och kul att se att det finns Svenskar om bor i Malaga capital (om du nu gor det) och inte bara pa kusten.

Anonymous said...

Nu nar jag ar har ska jag skriva en post om Malaga och cafes ocksa :)

Det ar ont om bra fik i Malaga (jag mar daligt nar jag ser alla turister pa Café Central y Café Madrid, que asco!) enligt mig men det finns vissa som kan vara varda ett besok.

El Mirador en el gibralfaro ar trevlig och bra, synd att utsikten ar reserverad for gasterna.

Fiket/resturangen i Gibralfaro kan ocksa vara vart ett besok om man anda ar dar och kollar pa den fantastiska utsikten over Malaga (gratis intrade pa sondagar)

Inne i Malaga centrum undviker jag alla fik speciellt om det ar teterias, sitta pa golvet och dricka skitigt vatten for 3€ glaset ar ingenting for mig. Om jag nu gar nagonstans inne i centrum foredrar jag faktiskt Lepanto eller ett litet fik pa en tvargata runt hornet som jag inte kommer ihag vad det heter. Lite dyrare men atminstone rent och lugnt.

Basta bakverken enligt mig kan man hitta bakom Centro Larios pa ett Argentiskt fik/bageri. Ligger precis mittemot dar alla hippies haller till nu, eller om man gar mot avenida Andalucia fran Vips. Kop med bakverken, valdigt rokigt och normallt sett en helt otrolig ljudniva.

kk, jag borjade skriva och det blev mer an vad jag hadde trott. Jaja det ar inte ofta det blir nagot pa svenska sa jag passade val pa att skriva av mig, hehe.

Anna Malaga said...

Jens - Hej och välkommen hit! Vad gör du i Malaga, förutom att försöka baka bröd? ;-)
Jag har alltid haft gasugn med bara över- eller undervärme, sâ jag försöker inte ens. Kanelbullar blir inte heller bra. Om du vill ha färsk jäst, kan man köpa det pâ en del panaderias om man frâgar, eller i Fuengirola.
Café Madrid är klart läskigt ;-) Mitt favoritcafé lâg pâ Plaza del Siglo, men det är borttaget nu. Pâ creperian pâ Plaza de la Constitucion är det ganska bra utsikt ocksâ, om man vill titta pâ folk. Även pâ det urläskiga cafét pâ Plaza Uncibay...
Jag hoppas verkligen att alla som besöker Malaga âker upp till Gibralfaro, annars ser man ju inte stan!
Och, nej, jag bor precis öster om stan, inte i centrum. Men det finns gott om svenskar där, de är bara bra pâ att smälta in. Tack för dina lânga kommentarer!

mintid said...

Lite roligt och intressant att läsa om att det som för en annan låter "exostiskt" oxå blir vardag. Jag känner igen det när mina ngt yngre vänner började läsa på universitet och jag hade haft min tid i Lund , inte som student men ändå levt studentliv med nationslivet då mina vänner var det . Jag levde där på helgerna med dom... :) Åhhh så häftigt det var o å så gott att leva det livet tyckte dom... nja tänkte jag det blir inte så wow wow wow efter ett tag... även det vardag.

Fast nu kan man inte jämföra Solkusten med ett student liv i Lund ;-)... men känslan av att det är vardag för dig förstår jag o vardagen kan ju vara lite trist den med.

Mina svärföräldrar är där nere nu. Två veckor... lite avis allt.

Ha det gott!

Monica said...

Verkar som en kaffe på plaza mayor är som en kaffe på ramblan, NOT som man numera säger i sverige.... Men, för barcelonas del är ramblan ändå en del av stadens själ,även om det mest bara är turister där numera.. Det finns till och med en liten grupp av nåt slag inom kommunen som ska försöka återfå barcelonaborna att beträda detta klassiska promenadstråk (lite svårt för dem att få plats, bara...) Tänk på ramon casas tid, när alla tjusiga sekelskiftsdamer flanerade med parasoller... När jag var på plaza mayor sist var det inte så turistigt, men det var ju runt 93....

Anonymous said...

Hej till Jens och dig ocksa Anna,
Jag bakar mycket, bade brod och bakverk och har aldrig haft nagra problem med varken farg eller konsistens. Har dock elugn och det funkar bra. Men jag koper farskjast pa Mercadona. De har aven borjat salja det pa Carrefour tror jag. Det forvaras i kyldisken i sma bla-vita kuber om 42 gram, sa om du andvander ett svenskt recept dar det for det mesta handlar om 50 gram maste man kopa flera paket. Om du inte hittar det sa fraga efter Levadura fresca. Lycka till!

Anna Malaga said...

Mintid - Ja, visst är det sâ, vardagen kommer ifatt var man än befinner sig. Jag känner mig inte heller sâ lockad av studentlivet i Lund ;-)

Monica - Ja, men man mâste i alla fall GÂ pâ den, utan att dricka kaffe. Jag tänker precis som du när jag gâr pâ gamla gator... vilken tur att fler och fler blir gâgator ocksâ, sâ kan man uppskatta dem mer.

Anonym - Tack! Nu när du säger det har jag hört att det fanns jäst pâ Mercadona, man bara pâ vissa ställen. Nu börjar jag bli sugen pâ hembakt bröd...

Anonymous said...

Tack for svar alla, jag far val ga pa Mercadona och leta :), tyvar ar mercadon har pa Calle Cristo (dar jag bor) inte speciellt bra :(.

Jag pluggar till ingenjor har, kom hit for att plugga Spanska som sa manga andra, traffade min fru och blev kvar har.

Jag hor av mig igen nar jag provat mer med brod :D