Friday, October 26, 2007

Höstmys

Det börjar bli höst i Malaga.
Kvällarna är kyliga, molnen täcker himlen och âskan ligger pâ lur. Jag älskar det!

I onsdags kväll satte vi oss pâ balkongen och tittade pâ blixtarna som jagade varandra över himlen. Plötsligt började det ösa ner och vi kurade ihop oss med en kopp te under en filt, en meter bakom regndraperiet. Mysigt! Alla spanjorer hade bommat igen sina fönster.

Haken med att bo här är att det är svârt att fâ tag i rengkläder. Ganska lustigt - det regnar ju trots allt ganska mycket under hösten. I det stora köpcentret fanns inte en enda regnkappa för barn, inte heller i smâaffärerna i byn. Till slut köpte jag ett sött litet paraply med Musse Pigg. Gulligt, men inte särskilt praktiskt om man är sju âr och ska pâ utflykt med skolan.

Som tur var regnade det inte pâ utflykten. Det var 22º och sol - höstvädret är ombytligt här.

14 comments:

mintid said...

Oj oj vad jag längtar ner där nu då :)...
Enligt farmor o farfar är det varmt o gott väder...
Dom är nog på golfbanan idag...Bengalabon eller vad den nu heter. Jag har lite svårt för det ordet ;-).

Trevlig helg.

Anonymous said...

Låter mysigt. Roligt att följa denna blogg.

Anonymous said...

Det är i stort sett samma sak i England och på Irland - och där regnar det som bekant. Men tydligen är det inte meningen att barnen ska vara ute då. Mina små släktingar brukar få galonisar och ordentliga grejer så de kan vara ute och plaska. Men det blir ju med familjen. På dagis är man inne när det är "dåligt väder". Det vill säga i stort sett mellan november och april...

Petchie75 said...

Min pojkväns brorson (4 år) blev överlycklig över sina gummistövlar (Tretorn, köpta på Ikea i Bryssel) som vi gav honom - han hade aldrig haft stövlar innan!!

Anonymous said...

Ja fy vad tråkiga alla spanjorer är som bommar igen fönstren ...

Petra

Anna Malaga said...

Mintid - Ja, nu är det fint igen. Regnvädren varar ju sällan länge.
Benagalbón :-)

Vickan - Ja, det var det. Välkommen hit!

Cruella - Usch, vad trist. Här regnar det ju trots allt inte sâ ofta.

Petra h - Just det, IKEA! De öppnar här pâ tisdag, fast jag väntar nog lite med att gâ dit....

Anna Malaga said...

Petra - Jag tycker det. Regnet är mysigt, ju.

Carin said...

däremot verkar skodesignen ha siktat in sig på regnstövelmodellen i år! återstår bara att se hur vattentäta de är... har fortfarande inte lyckats köpa ett par skor/stövlar som håller tätt i Málaga. Problemet här tycker jag är att det blir så fasligt blött på marken, man måste liksom skydda sig nedifrån och upp och ett paraply hjälper ju dåligt för det...
Prova nån sportaffär de har säkert något som ksyddar hyfast.

Anonymous said...

Hej
Störtskön blogg. Har själv bott ett år i Spanien fast för länge sedan, 15 år faktiskt. Saknar det otroligt när jag läser. Underbart att få ta del av livet i Spanien och drömma sig tillbaka själv.

Hälsn Olifanten

Anna Malaga said...

Carin - Jasâ? Vad bra i sâ fall! Jag brukar alltid köpa snygga stövlar som läcker vid sulan. Likadant varje âr...

Olifanten - Tack! Vad roligt att höra. Ibland funderar jag över hur mitt liv hade blivit om jag hade âkt tillbaka.

Anna Malaga said...

Cruella, förresten, nu sâg jag att du hade svarat pâ inlägget om hemmaföräldrar, sâ jag fortsatte diskussionen där nere ;-)

Lisa Christensen said...

Åh, vad mysigt det låter! Älskar regn och åska - i alla fall när man sitter inne i värmen...

Anna Malaga said...

Lisa - Ja, det var jättemysigt. Kallt är det inte heller, bara regnigt.

mintid said...

Benagalbón... ja jag har så svårt för detta ord. Vet när vi åker för bi skyltarna på stora vägen så ljudar jag och försöker uttala det rätt men det blir som oftast Bengalabon...tom svärföräldrarna säger rätt...jag måste skärpa mig!