Wednesday, October 10, 2007

Var jag är och varför

Under ett av inläggen nedan fick jag frâgan om varför jag flyttade till Spanien. Nu har jag dessutom fâtt en utmaning av Jove:

Var är du och varför? Vad gör du och varför? Vart vill du och varför? Vad vill du göra och varför?

Sâ här kommer svaren:

Var är du och varför?
Jag bor i Malaga sedan 1990. Fyra âr tidigare hade jag tâgluffat ner med nâgra kompisar, och vi bestämde oss för att komma tillbaka och stanna hela sommaren âret efter. Det blev aldrig av, men senare âkte jag ner för att plugga, jobba och resa runt med en kompis i Sydeuropa i ett halvâr. Vi gjorde det, och efter ett halvâr sâg jag ingen större anledning att âka tillbaka. Jag har fortfarande inte hittat nâgon anledning, jag trivs här och Spanien är mitt nya hemland.

Vad gör du och varför?
Just nu jobbar jag med att göra ett svenskt radioprogram pâ Costa del Sol. Under en timme om dagen, mândag till torsdag, bjuder jag pâ nyheter, reportage, intervjuer och information...dessutom spelar jag musik och gör reklam. Anledningen är att jag blev erbjuden jobbet - jag hade aldrig tänkt mig ett radiojobb och hade inte jobbat "pâ svenska" pâ sjutton âr. Men det visade sig vara riktigt kul, sâ jag stannar gärna.
Dessutom skriver jag en kolumn varje mânad i ett magasin här nere.

Vart vill du och varför?
Jag vill stanna här, men gärna i en lugnare lägenhet med trädgârd och pool. Nu bor jag i en femma pâ en vanlig bygata i en spansk by och det kan vara lite pâfrestande.

Vad vill du göra och varför?
Jag har massor av kul idéer, men frâgan är om de blir verklighet. En är att resa jorden runt pâ de tvâ mânader jag har ledigt pâ sommaren (just den idén har vissa budgetproblem..)
En annan är att bo ett âr i Sverige, men det kan bli svârt att ordna rent praktiskt. Ett âr hade räckt och det hade varit kul: Lucia, isskrapor, skridskoâkning och Valborg.
Annars är mina planer bara att göra det jag känner för. Allt jag önskar mig är bra hälsa - resten fixar sig!
Vad jag menar är att för min egen del tror jag inte pâ att sätta upp mâl som jag sedan mâste sträva efter att uppnâ. Jag vill hellre vara flexibel, se vad livet erbjuder och ta besluten allteftersom.

22 comments:

mintid said...

Förstår att du känner så :)
Själv skulle jag sakna årstiderna även om ni har dom men inte så tydliga som här...

Svärföräldrarna åker ner om några veckor...avis.

Är det badtemp slutet på okt-början av nov eg? Om man är modig?

Kramis

Anna Malaga said...

Mintid - Ja, jag saknar ârstiderna, även om vi har dem. Däremot är det skönt att det inte blir sâ mörkt pâ vintern, och att man kan vara ute hela Âret utan att vara pâpälsad.

Jag tycker att det är för kallt i vattnet i november. Det är mest galna engelsmän som badar.

Kram tillbaka

Thérèse said...

Fint skrivet. Kul idéer du har , jag skulle också gilla en två månaders jorden runt resa men det skulle innebära en del budgetprobem...

Anna Malaga said...

Ja, idéer har jag massor. Tur att inte alla är så dyra..;-)

Anonymous said...

Kul att du svarade! :)

Anonymous said...

Hej Anna! Du hade bra svar!

Jag tar mig friheten att själv svara på frågorna här på din blogg.

På samtliga frågor anför jag följande svar: "Ingen aning", alternativt "bananskal"...

Pumita said...

Vilket fint inlägg! Bra frågor från Jove och bra uttömmande svar från dig. Gillar din inställning om att ta livet som det kommer. Kan bero på att jag lever gärna så själv. ;) Bananskale-principen är klart underskattad!

Cliff Hanger said...

Vad hade du för jobb i början när du blev kvar i Spanien?

Anna Malaga said...

Jove - Det var sâ lite, tack själv!

Niklas - Bananskal var OK. Vegetariskt och bra.

Pumita - Ja, jag tycker det ocksâ.

Cliff - Âr -90 var jag bartender pâ ett diskotek i Torremolinos. Ett av Europas största dâ, tror jag, med 6 dansgolv, pool osv. Jag hade en bur med en halvnäck dansande kille (eller tjej) vid min bardisk och Europas största kackerlackor bakom kylen...

KARLAVAGNEN said...

Bra svar, ska försöka fånga den inställingen när livet surrar på för fort! Hmm, du kunde ju öppna ett spa eller kurhotell för stressade Madrid bor. Fast de är la lika poppis som Stockholmare är på Österlen...

Anna Malaga said...

Karla - Spa lâter mysigt, men det är inte riktigt min grej. Jag tycker t.om. att jacuzzin pâ Aguapark är smâäcklig..;-)

Anonymous said...

Ja, bananskal är vegetariska - varför man inte äter dem, utan trampar på dem...

Observera dock att det ofta kan sluta illa om man trampar på ett bananskal - just av den anledningen att de är vegetariska!

Anna Malaga said...

Räkmackor är ocksâ hala...

Anonymous said...

Förvisso är det så, men det beror på oljan - som är vegetarisk.

Anonymous said...

kul läsning =) roligt att du trivs. jag längtar tillbaka ibland hihi

Anna Malaga said...

Niklas - Jag börjar bli orolig...har du olja pâ räkmackor?

Delinda - Jag förstâr dig!

Anonymous said...

Har du hört talas om majonäs?

Anonymous said...

Nu börjar jag bli orolig, för jag tolkar din tystnad som att du inte känner till majonäs...

Anna Malaga said...

Niklas - ....eller har jag annat att göra i livet än att kolla dina kommentarer *flinar*
Olja, äggula och senap, ja...

Anonymous said...

Javisst har du annat att göra än att kolla mina kommentarer - men vad kan vara viktigare (allvarsfylld uppsyn)?

Anna Malaga said...

Som du ser hänger jag här bara för att se om du kommenterar...

Anonymous said...

Ha ha ha - detsamma! ; )