Thursday, October 04, 2007

Du kan nâ mig när som helst pâ nummer....

Igâr lyssnade jag pâ ett program av min kollega som handlade om vett och etikett. Bland annat kom problemet med mobiltelefoner upp, och en av deltagarna sa nâgot ganska viktigt:

Om du blir hembjuden pâ middag hos nâgon, är det väldigt oartigt att sitta och prata i mobilen. Inte för att det är sâ störande...men du väljer bort din kompis sällskap, som om den som ringer dig pâ mobilen hade varit viktigare.

Visst är det sâ. Mobilen är bra att ha, och vissa samtal är aktuta. Men om det inte handlar om att du har översvämning hemma - vad är det för fel pâ att säga: Kan jag ringa dig om en stund? Jag vet inte hur mânga gânger jag har tagit en kopp kaffe med nâgon som sitter och pratar i mobilen om än det ena än det andra. Ingen av oss är Kissinger och ingen kommer att förlora ett miljondollarsavtal om vi sänker volymen i en kvart.

11 comments:

Anonymous said...

Höjden på låglandet var nog GP som under Nobelmiddgen med kronprinseesan som bordsdam förde mobilsamtal! Håller med vett och etikett skadar inte.

Liam H Wandi said...

Personligen hatar jag mobiler. Min egen mest av alla. Jag mer eller mindre vägrar ta emot oförväntade samtal (forutom från Sharon! Fear is your Friend :) ) Jag lyssnar på min Voicemail med jämna mellanrum och har egentligen aldrig haft en sådan brådskande kris att jag ångrat mig.

Lillie plein damour said...

Jag hâller med. Oftast ber jag om att fâ ringa upp.
Jag gillar inte att sitta och vänta pâ ngn som är i telefon, heller inte höra pâ vad personen sÄger.

Anonymous said...

Jag haller med - mobiltelefonen ar ofta en liten "miljoforstorare" just darfor att alltfor manga personer stor sin omgivning med sina samtal - i 99% av fallen pratas det ju om rena struntsakerna som man ju kan avhandla vid ett senare tillfalle, typ "och da sa jag till Janne att han minsann.." Detta retade jag mig pa redan i Sverige men jag maste saga att har i Italien ar det tyvarr sju resor varre..

KARLAVAGNEN said...

Kissinger lever han? Men det är väl ganska självklart att man stänger av telefonen om man är bortbjuden eller på restaurang eller på konsert/bio etc? Jag häpnar!

Anonymous said...

Ha ha - bra poäng!

Det handlar om att inte missbruka sin mobiltelefoni. Jag brukar oftast svara, men ofta be att återkomma om jag umgås med ngn vid tillfället.

Anonymous said...

Jag hâller med. I början (när mobilen kom) hade jag som princip att bara ringa pâ mobilen om det var brâdskande, för att inte riskera att störa. annars väntade jag tills personen svarade hemma. Men det har jag fâtt sluta med, det gâr ju knappt att fâ tag i folk om man inte ringer pâ mobilen. Och dâ är det ju upp till personen i "andra änden" som mâste avgöra om det passar att ta samtalet just dâ eller inte.

Anna Malaga said...

Helena - Nämen!! Vem är GP? Göran Persson? Fast vem vet, det kan ju ha varit en ny tsunami...

Liam - Hâller med dig...Man kan ju ring aupp.

Lille - Bara du svarar när det ringer frân burken!!

Karin - Ja är i Spanien är det ganska utbrett ocksâ.

Abraham - Gracias por tu sugerencia! Me han encantado tus blogs y espero que ahora recibas muchas visitas de Suecia. Que trabajo te has pegado ademas...

Karla - njea, han är död, kanske. Men vem vet, han fâr kanske samtal ändâ?

Niklas - Bra gjort!

Sofia - det har du rätt i! Och de enda som ringer pâ fasta telefonen är försäljare!! (och mamma)

Annika said...

Håller helt med ALLA andra här. Det är verkligen en miljöförstörelse med mobilerna. Lika illa är det när ngn SMS:ar mitt framför ögonen på en...VRÅÅL!! Nej, man ser ju på displayen vem det är som ringer, då är det ju faktiskt bara att ringa upp efter fikat, middagen eller vad det nu kan vara...

Petchie75 said...

Du har så rätt, jag blir vansinning på folk som inte kan avsluta ett samtal på mobilen - ok, om de svarar, det kan ju vara ngt viktigt, men sedan säger man "du, jag sitter med xx just nu, kan jag ringa tillbaka lite senare...". Ohyfsat!

Anna Malaga said...

Annika - Ja, hjälp, det är ju värre...

Petra - Det verkar vara likadant i hela världen