Tuesday, February 19, 2008

...pâ tal om komplimanger:

Vi är jättebra pâ att ge varandra komplimanger här, och det piggar ju alltid upp. Igâr satt jag i bilkö, i regn och tjock dimma, i nästan tvâ timmar och kom sent till jobbet. Jag hade en antracitgrâ gabardin/regnkappa som jag aldrig hade använt tidigare.

När jag kommer till jobbet ger sekreteraren mig en glatt leende:

-Har du gjort slingor i luggen, vad snyggt! Och det passar sâ bra till den kappan!

-Tack! Fast det är canas! (grâa hâr)

Inte sâ konstigt, jag är nog den enda smâtt grâhâriga jag känner som inte färgar hâret var sjunde vecka. Men än sâ länge tycker jag att det ser ganska coolt ut!

15 comments:

Anonymous said...

Min mamma är ett levande exempel på att det kan vara snyggt med grått hår! Hon har naturligt mörkbrunt hår och när hon började få grått hår var det liksom silvergrått och såg verklgien ut som schyssta slingor - det gör det nästan fortfarande även om största delen av håret är grått, dock snyggt grått. Grått hår är ju förresten modernt! Numera FÄRGAR ju faktiskt folk håret grått...

la linda said...

jag håller med johanna, grått hår behöver inte alls vara fult och något man snabbast möjligt bör linga/färga över. ha en bra dag!

Anonymous said...

Ge tjejen numret till din frisör ;-)

Förresten satt o läste gamla svar på integrationsinlägget. Vart tog anonyme spanjoren i sverige vägen? Efterlys honom! Han borde ha stående dagliga inlägg här. Vi måste rädda honom från att bli en zombie.

mvh
amy murcia

Anonymous said...

Å så ville jag kommentera en grej som inte har med inlägget att göra. Det är nämligen något jag funderat på angående det här med RENLIGHETEN hos spanska kvinnor. Inte bara hemmet är skinande rent utan även barnen har vi ju konstaterat. Jag tror faktiskt inte att detta har någon sexistisk bakgrund, jag tror orsaken är mer historierelaterad. Tänk att Spanien varit dominerat av araber i ett himla massa sekel, detta har satt sina spår inte bara i musik och mat utan även i beteende. Araberna har ju en lång tradition av renlighets- och vattenkultur (bad, fontäner) som jag tror de har fört mig sig. Vidare tror jag också att det har med hälsa att göra, jag menar här skrubbar man tillochmed trottoaren nedanför sitt hus med klorinvatten. Det måste ju också ha att göra med de stora riskerna för infektioner och sjukdomar som folk har varit utsatta för härnere i värmen. Därav också folks rädlsa för infektioner hos barnen och ”varningarna” om hur farligt det är att ha barn på dagis (för där blir de ju förkylda!) Fasen vad långa inlägg jag skriver, trots att jag bara ville plita ner en mening eller två. Tur jag inte måste betala för att skriva ha ha.

Amy murcia

Anonymous said...

Amy M. skrev: Tur jag inte måste betala för att skriva ha ha.
******

...eller ta betalt. Du skulle bli dyr! ;-).

Det är samma med mig - jag ska alltid bara skriva ett ord eller två men slutar med långa uppsatser.

Vad gäller grått hår så tycker jag det är jättesnyggt, min man skulle absolut inte bry sig (kärleken är blind säger dom ju) men på min jobbmarknad finns det ett tryck att inte se gammal ut. Många som söker jobb här färgar håret för att inte skrämma arbetsgivarna.

KARLAVAGNEN said...

Hej tjejer! Just det! Var tog spanjoren/spanjorskan i Sverige vägen! Haciendose el sueco? Naaah!

I Nederländerna i de mindre samhällena skurar folk fortfarande trottoarerna med klorinvatten. Däremot är det ganska skitigt hemma hos folk. Personlig hygien är dock ok.

KARLAVAGNEN said...

Canas y peinarse eller Cañas y pintxos?

Grått eller silver hår är snyggt!

Unknown said...

Men du är ju snygg ;)

Anonymous said...

Vilken underbart gullig komplimang. Jag hade blivit glad hela jag. Jag håller också med om att ju längre söderut desto bättre. Fransyskorna är suveräna på att komma med komplimanger. (Suveräna på att linda in kritik också i och för sig, men det kanske går hand i hand.

Anna Malaga said...

Barajagjohanna - Menar du att det är modernt? Vad kul!

La Linda - Tack detsamma!

Amy - Hecho! ;-)

Amy igen - Vi tar det i morgon, i ett inlägg.

Annika - Vad trist! Fast sâ är det nog lite överallt.. fast inget lade märke till mina smâ grâa hâr förrän igâr, i dâ var det försent, hehe.

Karla - Eller una canita al aire? Jag hoppas att det är snyggt! Folk fâr väl klaga annars...

Dossis - Tack detsamma!

Tolken - Ja, fast sen tyckte hon det var lite pisamnt eftersom det var grâa hâr...jag försäkrade att det inte gjorde nâgot. ;-)
Jag gillar att ge och fâ komplimanger!

Anonymous said...

@Amy

"skrubbar man tillochmed trottoaren nedanför sitt hus med klorinvatten"

:)

Ehhhh, har aldrig sett någon göra detta i Spanien. Jag är från Atlanten. Folk är annorlunda där kanske?

En sak som är äcklig är att behålla skorna hemma hos folk. I spanien är det helt normalt men nu har jag lärt mig av mina älskade zombies att hata det.

No me hago el sueco... pero no me importaría hacerme a algunas suecas que... Oh, qué juego de palabras tan tosco.

La verdad es que hace mogollón que leo este blog y de vez en cuando he escrito aunque con diferentes pseudónimos.

Cada vez hay más anónimos!

Petchie75 said...

Tengo tambien muchas canas (ha, det uttrycket lärde jag mig första gången hos frissan i Puerto Rico).. och de sitter liksom så att de inte ser ut som slingor i mitt annars mörka hår, tyvärr!! Så jag fortsätter att färga håret var 5:e vecka men O bestämt att han ska göra det hemma (nu när han måste betala för hemmafruns frisörbesök) - vi får väl se hur det går...

Anna Malaga said...

Anonym spanjor - men nu har du ju inget nick alls? Tur att vi känner igen dig ändâ...
Amy och jag bor vid Medelhavet och där skrubbar man garanterat sin lilla bit trottoar med lejía. Inte jag, yo me hago la sueca...
Amy, vi fâr ta det där med renlighet i ett annat inlägg

Petra h - Det gâr jättebra att färga hemma. Min man färgar mig rödhârig ibland, mest pâ kul. Fast att sen färga rötterna lâter lite smâjobbigt.

Anonymous said...

..på tal om komplimanger

vill bara säga att efter att inte läst dina inlägg på ett tag att du är TOPPEN.Skarpsynt,ifrågasättande och knivig vass!
Livet är för kort för att vara tråkigt.
kram:-)

Anna Malaga said...

TACK! Jag tycker ocksâ det är trâkigt med folk som alrig ifrâgasätter nâgot utan bara tycker att "folk gör väl som de vill"