Monday, June 26, 2006

Bröllop, Barndop och Konfirmationer.

Ett stadigt skämt här nere är: "Min pojkvän jobbar som fotograf pâ BBC - Bodas, Bautizos y Comuniones", alltsâ bröllop, barndop och konfirmationer. Det är verkligen stort här, och folk gör av med otroligt mycket pengar pâ kläder, bjudningar och även pâ presenter.

Dopen är väl nâgotsânär normala, men redan vid konfirmationen skenar kostnaderna iväg. En vän till oss lade ner 10.000 euros pâ sonens konfirmation och bjöd över 50 personer, men det vanliga brukar vara 3000-4000 euros.
Bara flickornas klänningar kostar en liten förmögenhet och ser ut som en brudklänning i mindre format, med tillhörande diadem, spetshandskar och nya vita skor. Pojkarna har sjömanskostym.
Ârets konfirmander under Corpus Cristi processionen i byn
Bröllopen är naturligtvis värst av alla. En minutiös planering krävs, för dessutom mâste det ju sammanfalla med datumet dâ huset eller lägenheten är färdigbyggd, köket installerat och tvätt- och diskmaskinen pâ plats. Brudparet brukar vara nästan sönderstressade veckorna före, för att inte tala om föräldrarna, som dessutom stâr för en stor del av kostnaderna. En arbetskamrat till mig hade en blivande svärmor som betalade hela möblemanget när han gifte sig. Jag underade lite försynt om hon inte hade nâgon son ocksâ, som jag kunde gifta mig med.
 andra sidan brukar bröllopen vara väldigt vackra. Alla är uppklädda till tänderna och det knusslar verkligen inte med maten eller underhâllningen.
Det finaste bröllopet jag har varit pâ var ett flamencobröllop, boda rociera. Alla frân 8 mânader till 80 âr, var klädda i sevillanska flamencodräkter, inklusive brudparet och den svenska svägerskan. En stor kör, ocksâ i folkdräkter och med tamburiner, sjöng helt underbart i kyrkan. Festen efterât var verkligen ett minne för livet.

4 comments:

Thérèse said...

3000-4000 euro för en konfirmation tycker jag låter enormt mycket... Men flickorna i sina konfirmationsklänningar är verkligen söta här

Anna Malaga said...

Visst är det otroligt!!
En del lägger undan pengar i flera år för att barnen ska få sin "stora dag".
Vår son ska inte konfirmeras, så vi åker på semester för pengarna istället :-)
I Sverige blir man ju iofs ordentligt firad när man tar studenten, men då brukar man ju ha bjudningen hemma. Här blir det alltid på restaurang.

Thérèse said...

det låter trevligare med semester men hur vanligt är det att barn inte konfirmeras?

Anna Malaga said...

Hmm... jag skulle gissa på en i varje klass eller så.
I sonens klass är det tre stycken (min är en) som inte har valt den katolska religionsundervisningen. I förskolan har de ju bara alternativa aktiviteter, men fr.o.m. primaria kan de välja mellan katolsk undervisning och "historia de las religiones" som är mer lik vår religion i skolan.
Det jag definitivt inte gillar är att de ber och gör korstecknet som en del i den kat. undervisningen redan från tre års ålder.