Saturday, June 17, 2006

Giftermâl i Andalusien

Att gifta sig är inte bara extremt viktigt, utan faktiskt alldeles nödvändigt.

Ingen skulle komma pâ idén att vara sambos, ord som förresten inte existerar här. Det finns visserligen "pareja de hecho" men det har ett slags skumt skimmer över sig och har mest använts av homosexuella, som inte har fâtt gifta sig förrän nu.

Nu är det sâ klart Andalusien jag menar. I Madrid och Barcelona är folk lite modernare. En kompis till mig här i byn flyttade hit med sin pojkvän frân Madrid och de bodde ihop ett tag innan de gifte sig. Men de gifte sig definitivt innan de började fundera pâ barn... det hade varit att ta i annars!

En stor katastrof inträffade däremot pâ min mycket traditionella gata i en gammaldags by.
Granntantens dotter (som var 30 âr, hade pojkvän sedan flera âr tillbaka och hade jobbat i minst tio âr) blev gravid!!! Utan att vara gift!!
Visserligen hade de spikat ett datum för giftermâl âret därpâ, men nu blev det ju plötsligt väldigt brâttom och de fick gifta sig i all hast. Naturligtvis bodde bâde hon och hennes blivande man kvar hos sina föräldrar, sâ de fick bli klara med sitt hus ocksâ, fortare än beräknat. Om man râkade träffa pâ hennes föräldrar pâ gatan skulle man inte komma pâ tanken att gratulera dem till det kommande barnbarnet, dâ bytte de bara samtalsämne och började prata om bröllopet istället. När allt väl var överstökat, kunde de änligen pusta ut och glädja sig âr att de skulle bli mormor och morfar.

Allra mest irriterande var förstâr att tanten bredvid hade tvâ barn som naturligtvis hade gjort allt i rätt ordning, som man ska. Hennes dotter bor precis under föräldrarna och hon fick ett fint bröllop enligt konstens alla regler och flyttade sen ner i vâningen under med sin man. Hur mannen stâr ut med att ha svärföräldrarna boende ovanför är en gâta. Hans svärmor har t.o.m. en nyckel och kan gâ in och städa när hon vill. Kanske tycker han att det kan vara värt besväret - de fick ju faktiskt vâningen i bröllopsgâva med ett sprillans nytt möblemang, samt nytt badrum och kök med bâde disk- och tvättmaskin.
Inget begagnat här inte. Jag fick gâ husesyn dagen innan bröllopet och det var verkligen en upplevelse. ALLT var pâ plats: kökshanddukar prydligt upphängda i rad, dofttvâl pâ toan, allt linne manglat och vikt i lâdorna....
Inte en IKEA startbox sâ lângt ögat nâr eller nâgon mosters soffa som "kan duga sâ länge"

Jag gifter mig i nästa vecka. Med min sambo sedan mânga âr tillbaka och far till min son.
Mina vänner blev verkligen häpna över att vi inte var gifta. En del av mina nyare bekantskaper undrade lite försynt om jag kanske var skild och hade hittat en ny man? För att jag skulle komma pâ idén att skaffa barn utan att gifta mig först verkade lite underlig....

3 comments:

Thérèse said...

Grattis , vad roligt att du ska gifta dig! Jag gifte mig hösten 2004 då hade mannen och jag varit tillsammans 11 år och hade två barn.
litet bröllpt dvs. bara vi på svenska ambassaden i Paris. Jättemysigt men några bröllopspresneter blev det förstås inte när vi inte hade kalas.

Anna Malaga said...

Tack för det! :-)

Vi ska ocksâ ha bara en liten tillställning, det känns bäst sâ.

Anonymous said...

Hej Anna!

Jag har läst din blogg till och från och jag uppskattar den verkligen. Jag själv har spansk påbrå men uppvuxen i Sverige.

Nu kommer jag och min sambo att gifta oss i maj 2009. För min sambo är det väldigt viktig att gifta sig en solig dag, vilket har gjort det svårt att välja datum. Sverige, suck!

Nu kom jag på den förträffliga idén att vigas i Marbella genom den svenska kyrkan.

Har du några allmänna tips som vi borde känna till? Bra restauranger och musik?

Hälsningar