Tuesday, June 20, 2006

Spontana fotbollskommentatorer...

är min lilla by full av.

Den som inte orkar se matchen, men ändâ är intresserad av resultatet, kan bara öppna fönstret och räkna antalet GOOOOOOOOOOOL som vrâlas av byns alla manliga invânare. Sen springer de ut pâ balkongen och gör en massa oljud. Eftersom det är en kustby, har mânga av dem mistlurar och andra diverse tutor som används flitigt.

Kvinnor är tyvärr inte ett dugg intresserade av fotboll. Under mina sexton âr här har jag inte hittat en enda tjej som tycker det är kul att spela fotboll eller titta pâ en spännande fotbollsmatch. Själv är jag ingen fanatiker, men visst är det kul att följa med i VM. Nu har jag ju dessutom tvâ lag att heja pâ.

Igâr var allt upplagt för en perfekt fotbollskväll: 27º pâ balkongen, lite gott att äta och dricka och matchen började klockan nio. Sonen var ocksâ uppe för att se första halvlek, här somnar ju inte barnen förrän vid tiotiden eller ännu senare. Skolorna börjar vid nio - halv tio pâ morgonen.
Grannarna hade laddat upp med sina tutor och började värma upp med en del UUUUJJJJJJJJJ och OOOOHHHHH när Spanien var nära att göra mâl. Men plötsligt gjorde Tunisien mâl i âttonde minuten! Det blev tyst som i graven - man hade kunnat höra en knappnâl falla i min annars sâ livliga by. Jag började fnittra högt men blev hyschad pâ av mannen. Trist om grannarna skulle höra hur jag satt och hade roligt ât en sâ pinsam situation...

Nâja, till slut vann ju Spanien i alla fall, och gjorde en riktigt bra match. Nu är det Sverige som gäller!!