Friday, June 16, 2006

Utlandssvensk förr och nu

I Växjö finns ett Utvandrarmuseum, som jag verkligen rekommenderar utlandssvenskar att besöka.

Inte för att det är sâ mycket att se, utan för att det verkligen fâr besökaren att förstâ hur världen har krympt pâ relativt kort tid.Pâ muséet kan man "botanisera" bland olika livsöden; se fotografier och läsa brev som skrevs med snirklig handstil mellan människor som visste att de antagligen aldrig mer skulle âterses.

Plötsligt träder verkliga människor fram ur historien, och när man funderar över deras liv gâr det upp för en vilket otroligt stort steg det var att resa över Atlanten pâ den tiden. Man gav sig av för alltid...tog farväl för evigt...började ett helt nytt liv i ett land man inte visste nâgot om.

Ingen av dem hade pluggat sprâket pâ komvux.

Ingen hade sökt jobb och bostad och skolor pâ Internet.

Ingen hade tittat pâ kartor och foton över sitt nya hem, eller frâgat pâ nâgot internetforum hur det var att bo där och hur länge man fick behâlla barnbidraget.

Ingen hade ett "tryggt Sverige" att komma tillbaka till i fall allt skulle gâ snett.

Flygtrafiken, telefonen och Internet har verkligen förändrat utlandssvenskens tillvaro.Nu âker vi till Sverige med jämna mellanrum, bekvämt och snabbt.Vi skickar kort över nätet och mor- och farföräldrar kan se hur barnbarnen öppnar sina presenter redan samma dag.Vi är i kontakt med andra människor i samma situation i globala nätverk.Jag brukar läsa svenska tidningar pâ nätet varje dag, och hänger med i bâde Hagamannen-utredningen och föräldradagarsdebatten (lyckades däremot helt tappa bort mig i Svennis affärer)

Bara för sexton âr sedan, när jag flyttade hit, kändes avstânden mycket längre.

3 comments:

Thérèse said...

Svennis affärer är nog inte så mycket att följa ... det ryktas förresten att han ska flytta hit till Madrid när han slutar som tränare i England efter VM.

Vad kul det vore att besöka det där museet. Svärmor bor vid Smålnadskusten så det kanske går att kombinera med ett besök där.

Visst har världen krymp otroligt. Nu är det nästan obligatoriskt för var och varann 20åring att ge sig ut på en lång resa.

Mina barn har webbkamerasamtal med mormor och morfar över internet , jag mailar och skypar med vänner och läser dagligen svenska och spanska tidningar på nätet.

Anna Malaga said...

Är du nöjd med Skype? Har du inte haft nâgra problem med brus eller folk som vill "tränga sig in"?

Thérèse said...

Jag tycker att Skype har fungerat jättebra. Det enda problem jag har haft är att det ibland bryts så man får ringa upp igen men det händer inte särskilt ofta. Att prata via webkamera fungerar också hur bra som helst och bilden är bättre än vad jag trodde den skulle vara trtos att jag har en billig webbkamera från Claes Ohlson. Tror den kostade straxt under 100 kr. Oftast kan man ju använda digitalkameran som webbkamera