Sunday, June 25, 2006

Saker jag vill göra när jag är i Sverige

Alltsâ, förutom att träffa familj och vänner.

*Äta omogna, sura och hârda, men solvarma krusbär frân busken

*Göra sallad av nyplockade salladsblad

*Lyssna pâ hur vinden susar i träden

*Öppna altandörren och gâ direkt ut i grönskan

*Ta en kopp morgonkaffe pâ altanen medan jag spanar râdjur mellan tallarna

* Grilla och äta nypotatis med dill

*Spela fotboll pâ en grön gräsmatta

*Sitta pâ ett fik pâ nâgon gâgata och kolla in folk

*Baka i elektrisk ugn

*Plocka ihop en pâse smâgodis med gröna grodor, vaniljfudge, sega râttor och turkisk peppar.

Typiska svenska ljud för mig:

Grannen som klipper gräset, Glassbilens pinglande, Hackspettens hackande, Nyhetsuppläsarnas släääääpiga röst och radiopratare som är sâ lângsamma att de aldrig fâr nâgot sagt.
Tystnaden.

Typiska spanska ljud:

Bilar som kör förbi med radion pâ högsta volym och skorrande högtalare, grannarna som glädjetjuter ât sina nyfödda smâ barnbarn, duvorna pâ taket som kuttrar natt och dag, katter som brâkar mitt i natten, den slarmrande plât-sopbilen som tömmer de skrangliga plât-soptunnorna (varför?) vid ettiden pâ natten. Varje natt.

No comments: