Wednesday, July 12, 2006

Att flytta frân Syd till Nord och tvärtom

Ulrika hade en frâga om hur det är att vara spanjor (eller kanske Sydeuropé) och flytta till Sverige.
Jag mâste börja med att efterlysa nâgra positiva erfarenheter. Om nâgon som läser här känner en spanjor som bor och trivs i Sverige, hade det varit roligt och intressant att höra hans eller hennes synpunkter. För mitt inlägg kommer nog att ge en ganska negativ bild.

Hur man trivs i sitt nya land beror ju förstâs inte bara pâ landet, utan ocksâ pâ en själv och vilka förutsättningar man har. Det är definitivt lättare om man âker dit frivilligt, om man kan sprâket och om man kanske har en partner med familj och vänner i landet. Jag tycker själv att man bör kräva en hel del av invandrare om de tänker stanna i ett land “för alltid” eller en längre tid. Själv hade jag kravet pâ mig själv att om jag ska bo i ett land vill jag inte vara nâgon slags “andra klasssens” medborgare där. Ska jag bo här vill jag bli behandlad som vem som helst – och dâ mâste jag ocksâ uppträda som vem som helst. Jag uttrycker mig lika bra (eller bättre) bâde muntligt och skriftligt som en spanjor, kan skriva bâde affärsbrev och klagobrev, skrattar ât skämten och kan t.o.m. konsten att göra mig hörd i en grupp samtalande människor, vilket inte är det lättaste. Jag kan ocksâ diskutera med sonens läkare och lärare, smâprata med grannar och be om information per telefon. För mig hade det varit oerhört svârt att kunna bo i ett land där jag hade känt mig i underläge pâ nâgot sätt.

Man mâste sâ klart vara medveten om att det tar tid och att det krävs bâde tâlamod och engagemang. Att man dessutom hamnar i svackor ibland när saker inte gâr som ma vill och att man har en tendens att skylla motgângarna pâ sitt nya land och förhärliga det gamla. Men visst gâr det. Det finns mânga exempel pâ invandrare i bâde Sverige och Spanien som har lyckats smälta in perfekt, utan att de för den skull har slutat vara utlänningar innerst inne.

Men ibland räcker det inte. Jag känner spanjorer som har flyttat till Sverige med sina partners och har haft den bästa viljan i världen att skaffa sig ett liv där. De har lärt sig sprâket snabbt, umgâtts med partnerns vänner och familj och studerat eller arbetat. Oftast har de ocksâ trivts bra till en början. De spanska vänner jag har tagit till Sverige t.ex. har varit hänförda över den rena och vackra naturen, de trevliga städerna och framför allt lugnet.

Men efter ett tag har de känt sig isolerade. Kanske är de inte alls det, utan bara lever ett vanligt svenskt liv. Men för en sydlänning som är van vid ett öppnare samhälle och ett spontanare umgänge är det nog hemskt svârt att ändra sin personlighet sâ pass mycket att de kan bli lyckliga i Sverige.

Jag själv har svârt att anpassa mig i början, men känner att jag börjar glida in i mitt "gamla" jag efter en tid i Sverige. Men för en som har bott tjugo eller trettio âr i Spanien mâste det vara stört intill omöjligt att passa in i mallen. De är vana vid att se folk omkring sig, att ta en öl efter jobbet ibland, att sitta och prata och skratta och diskutera allt möjligt under jobbluncherna. De är ocksâ vana vid att folk är intresserad av en nykomling, frâgar en massa och snabbt bjuder in nya människor i sin gemenskap. Och att diskutera livligt och om allt möjligt, politik, kärlek, kultur, barnuppfostran utan att för den skull bli ovänner. Att kallprata om jordvärme och kakel tycker inte spanjorer är sâ kul.

Om jag t.ex börjar jobba pâ en stort företag i Örebro, där jag inte känner en kotte, vet jag att jag fâr vänta mig en massa dagar med bara "hej, skicka mig saltet och hejdâ" - konversation under kafferasterna, medan folk liksom studerar mig för att se om jag kan vara värd att lära känna. Efter nâgra veckor lär man känna folk lite närmare och efter ett halvâr blir man hembjuden till nâgon. Nu generaliserar jag grovt, men mânga utlänningar känner det sâ här. Eller de blir ännu värre bemötta med misstänksamhet för att de är frân ett annat land.

Jag hade nog tänkt mig för länge innan jag flyttade till Sverige med en spansk partner. Pâ nâgot vis hade det känts som att lägga ett för stort ansvar pâ mina egna axlar. För min egen del vet jag att jag blir väl behandlad i Spanien. Att jag trivs fast jag känner mig annorlunda och att jag alltid kommer att vara välkommen pâ arbetsmarknaden. Ingen tittar konstigt pâ mig för att jag är blâögd eller sorterar bort mina ansökninghandlingar för att jag heter Andersson i stället för García.

Däremot kan man ju vara skyldig att âtminstone ge den andres land en chans, om man nu har gift sig med en utlänning. Om man inte är frân samma land blir inget självklart utan allt mâste man komma fram till ihop. Hur man ska göra med semestrar, svärföräldrar, uppfostra barnen, hur ofta de borde träffa den "utländska" familjen osv. Om man inte har barn eller om barnen är smâ kan man ju prova att bo i bâda länderna och se hur det gâr.

13 comments:

Ataharis said...

Anna, jag måste säga att jag verkligen uppskattar det du skriver. Jag är tillsammans med en spanjor, även om han för tillfället bor i Ankara och jag i Sverige. Vi har målet att leva tillsammans så snart det går, men eftersom båda strävar efter internationella karriärer kan det hända att det varken blir Sverige eller Spanien.

Men under tiden, innan vi vet och innan det blir av, så funderar jag en hel del så klart. Just på det du skriver om, att byta land, kulturskillnader, barn med föräldrar av två olika nationaliteter (för barn är jag ju sugen på!) och barnuppfostran, det spanska samhället, den spanska moralen, jämlikhet. Och så vidare.

Det är svårt att veta och svårt att veta var man ska leta, och just därför så intressant att läsa vad du skriver om dina erfarenheter.

Anna Malaga said...

Tack, Trulsa!
Ja, det är ett evigt "pussel" utan nâgon egentlig lösning. Men med lite tid, respekt och kärlek och massor av god vilja brukar man kunna lösa det mesta. Ibland kan det t.om. vara svârt att faktiskt förklara vad man menar. Nâgot som är självklart för ensvensk är inte alls sâ självklart för en spanjor och tvärtom.
Men vilken personlighet man har, mâlen i livet osv är egentligen tusen gânger viktigare. Jag har i en del avseenden mer gemensamt med min man än med en som har växt upp pâ min gata.

Thérèse said...

Verkligen intressant och träffande skrivet. Blir lite nyfiken på om du och din man har provat att bo Sverige.. Jag tror som du att det kan vara mycket svårare för en spanjor att flytta till sverige än för en svensk att flytta till Spanien. Nu när jag ska lämna Spanien känner jag vad mycket jag kommer att sakna

Anonymous said...

Oh vad bra! tack för detta utförliga inlägg :)

Det du skriver här bland kommentarerna är också himla viktigt-jag har känt precis samma sak:
Pga av kulturellt färgade tankebanor kan det ibland vara oerhört svårt att förklara varför vissa grejer känns så viktiga för den ena, när den andre kanske aldrig ens lärt sig att tänka i dessa banor..
Men jag och Oscar säger också många gånger precis som du; att trots olika bakgrund har vi många gånger mer gemensamt en någon som växt upp på samma gata! Häftigt.

Får jag passa på att fråga en sak till..
Bodde du redan i Spanien när du träffade din blivande man, eller blev du bofast där pga/tack vare er relation?

Vore spännande att få veta hur det gick till när ni träffades om du inte har något emot det.
Jag tycker att det är väldigt intressant att tänka på hur två människors vägar kan korsas med följd att de bestämmer sig för att slå följe på resten av vägen... Kommer de båda dessutom från två geografiskt avlägsna platser känns det dessutom ännu mer ödesmättad att deras vägar skulle mötas.

Tänker jag emellanåt.

Stora Morran said...

Roligt att läsa din blogg Anna. Jag själv bott i Malaga i ett år och pluggat spanska. Jag gillade Spanien massor men samtidigt kunde jag bli sjukt irriterad att spanjorer kan vara ganksa oförskämda och lite kaxiga ibland. Kanske berodde det på att jag inte kunde bita ifrån heller... Idag är jag ihop med en spanjor fast han känns mest svensk eftersom han är född i Sverige. Vi pratar ibland om att bo i Spanien och jag skulle nog tycka det var härligt men jag skulle nog sakna den svenska pålitligheten.

Nejma said...

Jättebra inlägg Anna! Jag känner åtminstone en spanjor som verkligen trivs i Sverige - min pappa. *s* Han kom till Sverige som rätt ung, han var 18 år tror jag. Han är född i en liten by som blev hårt drabbad av inbördeskriget så han har inte så bra minnen från Spanien. Han var tvungen att flytta från byn när han var 15 för att söka jobb & bostad i Barcelona och sedan flyttade han vidare till Schweiz. Han fick höra att tjejerna i Stockholm var jättesnygga så han flyttade dit istället - och träffade min mamma! Min pappa är nog den svenskaste av oss alla, men ändå utan att sluta vara katalan. Han skulle aldrig klara av att flytta tillbaka till Spanien, det är inte samma land som det han lämnade och inte för att han saknar Francospanien, men dagens Spanien är som nått helt annat. I så fall kunde han lika gärna flytta till Ungern eller England. *s* Så trots att han kan klaga på Sverige och svenskarna ibland vet han att han inte skulle kunna bo någon annanstans. Och min mamma kan absolut inte tänka sej att bo i Spanien, hon kan ju inte språket. :-(

Och om att ta med en den spanska partnern till Sverige, så har jag ju gjort precis det. Eller ja, min man är ju inte någon spanjor, bara nästan... Jag säger så här - det har varit - och är! - jättetufft! Min man trivs inte i Sverige, han saknar både Spanien och Marocko. Men jag tror att det är en nyttig erfarenhet för hela familjen, för nu känner han båda mina kulturer. Och att barnen och jag flyttat hit till Marocko sluter liksom cirkeln. Nu vet vi att vi kan bo i vilket som av våra 3 länder.

Att lära sej språket och kulturen i landet man bor i borde va en självklarhet tycker jag. Jag skulle kunna bo här och klara mej bra på bara spanska, men mitt mål är att lära mej marockanska för att kunna kommunicera med alla här och verkligen förstå hur folk tänker. Jag vill leva i samhället, inte brevid det i någon sorts gräddfil!

Kram,
Nejma

Thérèse said...

Jag har en kompis som känner en som är gift med en spanjorska sen flera år. Jag har träffat henne någr gånger och hon trivs jättebra i Sverige och saknar inte Granada. Så tydligen finns det två iallafall

Ataharis said...

En fundering som jag haft, som jag tror Nejma svarar på litegrann, är om det inte är bra för båda att åtminstone få lite erfarenhet av varandras länder. För att förstå var den andre kommer ifrån och kulturen. Vad tycker ni andra som har mer erfarenhet än jag?

Anna Malaga said...

Therese - nej vi har inte provat pâ att bo i Sverige. Han har ett bra jobb som han trivs med och det hade varit svârt för honom att fâ ett sânt i Sverige. Han pratar dessutom inte svenska.
Däremot har vi lekt med idén att ha ett "friâr" i Sverige. Jag kunde jobba dâ, sonen kunde gâ i svensk skola och mannen kunde kanske âka hem ett tag om det blev för jobbigt i nevembermörkret :-). Mest för att sonen skulle fâ uppleva ett helt âr i mitt hemland och inte bara sommarlov och julfirande.
Vi är i Sverige ett par gânger om âret.

Ulrika - jag hoppas att du inte blev avskräckt av min negativa bild :-). Nu har vi ju tvâ exempel pâ motsatsen ocksâ.
Jag flyttade hit mest av en tillfällighet. Det var meningen att jag skulle jobba och träna spanska i sex mânader, och dessutom tâgluffa med en svensk kompis. Sen träffade jag min fd. pojkvän och det bedrog säkert till att jag stannade längre. Han hade dessutom en väldigt trevlig familj som jag blev "adopterad" av.
Det tog slut efter tre âr, men dâ ville jag inte âka hem. Min nuvarande man träffade jag senare, pâ jobbet.

Stora Morran - vad kul att se dig här. Var i Malaga pluggade du?

Anna Malaga said...

Nejma, vad kul att du berättade om din pappa. Ja, Spanien har verkligen ändrats sen han flyttade. Vad kul att han trivs i Sverige! Hans ursäkt för att flytta till Stockholm är väl sâ god som nâgon :-D

Jag mÂste säga att jag beundrar dig för vad du har gjort, det har jag väl sagt förr? Det har varit väldigt spännande att kunna "följa med" frân början. Som mânga andra tyckte jag att idén lät aningen "annorlunda", men när du sen föklarade tanken bakom lät det sâ bra och genomtänkt. En stor eloge till dig för allt jobb du har lagt ner pâ nâgot som du tycker är det bästa för familjen och barnen. Nâgot helt annat än att t.ex spendera föräldraledigheten pâ Thailands stränder och leva pâ fp och studielân.

Nejma said...

Tack Anna! Det var gulligt skrivet. *jätteglad och varm i hjärtat* Jag vet att vårt beslut inte hör till dom vanligaste precis, men så har jag heller aldrig gjort som majoriteten. Och så här 1 år in i Marockolivet så känns det bara sååå rätt. Jag tror att jag är förälskad i det här landet, fast det emellanåt går mej på nerverna. Men det är nog nått som hör till. *s* Så bara vi kommer på hur vi ska klara oss ekonomiskt så min man kan flytta hit permanent så blir allt perfekt. Men livet SKA inte vara för lätt...

Kram,
Nejma

Anonymous said...

Ett ogonblick....Spanjorskorna i det har landet kanske inte e sa vanliga o star med oppna armar som det later nar ni skriver..Annas exempel pa hur det skulle vara pa ett nytt jobb i orebro tex dar det bara ber dej skicka saltet o sager hej da o inte nat mer. Exakt sa har det varit for mej fast har i Spanien!! Sa nej jag haller inte med om att spanjorerna tar emot en invandrare battre har an vad vi gor hemma i sverige.!tvartom. Jag tror absolut att en spanjor skulle kunna bo i Sverige det beror ju pa vilken typ av person man ar osv.

Anonymous said...

me gustaria entenderme con todos vosotros pues es un tema apasionante hablar de Cuba, lástima