Saturday, July 29, 2006

Negativ erfarenhet frân Spanien

Jag fick ocksâ den här kommentaren pâ mitt inlägg om att flytta frân Syd till Nord och tvärtom, men det ligger nu längst ner pâ sidan och det kan vara värt att lyfta fram:

Ett ogonblick....Spanjorskorna i det har landet kanske inte e sa vanliga o star med oppna armar som det later nar ni skriver..Annas exempel pa hur det skulle vara pa ett nytt jobb i orebro tex dar det bara ber dej skicka saltet o sager hej da o inte nat mer. Exakt sa har det varit for mej fast har i Spanien!! Sa nej jag haller inte med om att spanjorerna tar emot en invandrare battre har an vad vi gor hemma i sverige.!tvartom. Jag tror absolut att en spanjor skulle kunna bo i Sverige det beror ju pa vilken typ av person man ar osv.

Ja, just det. Jag efterlyste ju positiva erfarenheter frân Sverige, men glömde att efterlysa svenskar som inte trivdes i Spanien eller tyckte att de inte hade blivit väl bemötta.
Berätta gärna mer, om vilken del av landet du bor i och hur du har det.

Själv bor jag ju i Andalusien och folk är väldigt öppna här. Men jag mâste ocksâ säga att det är ytligare gemenskap, särskilt mellan kvinnor. Man har känslan av att man är ganska lätt utbytbar, och faktum är att jag känner fâ kvinnor som har nâgra barndomskamrater kvar. Man umgâs helst med mannens vänners fruar eller mammor med barn i samma âlder som ens egna. Men även med arbetskamrater, det är väldigt vanligt att man ses över en öl eller en kopp kaffe efter jobbet.

3 comments:

Thérèse said...

Jag håller faktiskt med Nadia att spanjorer ibland kan vara väldigt ohövliga och ouppfostrade. Folk i serviceyrken här är inte alltid så service-minded och hjälpsamma. Självklart är dom flesta spanjorer väldigt trevliga och öppna , speciellt om man kan spanska , men det är svårt att få vänner. Det är en väldigt ytlig gemenskap tycker jag.

Anna Malaga said...

Visst fâr man generalisera :-)
Hoppas ingen tror att vi menar att ALLA i ett land gör samma sak.
Jo, du har rätt, spanjorer kan verka bryska och är ofta otâliga. Särskilt i trafiken!
Dessutom är de sâ högljudda att de nog verkar argare än vad de är.

Anna Malaga said...

Therese, ja jag tycker att det är lätt att fâ vänner man kan gâ pâ café med och att man blir lättare inbjuden i en umgängeskrets. Däremot har jag fâ riktigt nära vänner, men det beror nog pâ att jag i grunden är annorlunda. Spanjorskor har ofta mamman och systrarna som sina intimaste vänner och resten av umgämget är för att "ha kul".
Mina bästa vänner är män, dem har jag mest gemensamt med ocksâ. Som du sÄger är det inte sâ vanligt med vänskap mellan kvinnor och män som i Sverige, men visst gâr det!