Friday, July 28, 2006

Ja just det - Trulsas Utmaning

Jag fick den här utmaningen av Trulsa innan jag âkte till Kuba:

Om du fick sommarprata i Sveriges radio, och välja musik till. Vad skulle dina timmar handla om, och vilken musik skulle du välja?

Hmmmm, antagligen ungefär vad den här bloggen handlar om. Efter sexton âr som ut- och invandrare har jag nog blivit specielt känslig för sâdana frâgor. Men jag hade berättat lite mindre om mig själv, för det finns sâ mânga otroligt intressanta historier om människor som lämnat allt och flyttat till ett annat land. Jag har tidigare nämt Utvandrarmuséet i Växjö där man kan botanisera bland livsöden och läsa brev frân svenskar som hade gett sig iväg för att aldrig komma tillbaka.

Jag har precis läst ut en biografi om en annan Ana frân Malaga: Ana Delgado som bytte en fattig tillvaro i sekelskiftets Malaga och Madrid mot en lyxtillvaro som hustru till en maharadja i Punjab. En helt otrolig, men sann historia. Biografier är det jag helst av allt läser. Verkligheten överträffar nästan alltid fantasin. Men en annan sak som slog mig när jag läste, var hur känslan av utanförskap och kulturkrock är nâgot som invandrare i alla tider har haft gemensamt. Oavsett hur deras yttre förhâllanden har sett ut och vilka länder de har rest mellan. Och sen känslan av att ha utvecklats ât ett annat hâll och inte passa in heller i sitt gamla hemland.

Musiken, ja det hade nog blivit min favoritmusik, lugna lâtar frân 70 och 80 talen som passar i sommarvärmen, blandat med lite spanskt.

1 comment:

Anna Malaga said...

Den heter Pasión India och är skriven av Javier Moro. En storsäljare i Spanien just nu. Jag berättar lite om den i ett senare inlägg.