Thursday, July 06, 2006

Tjurfäktning, djurplågeri och hyckleri

Nu när jag ändå sitter och filosoftar i sommarvärmen, måste jag ju skriva om tjurfäktning.
Är det djurplågeri och borde det förbjudas?


Jag har sett en hel del tjurfäktningar, både på arenorna och på TV, för att bilda mig en uppfattning. För spanjorerna är det ju La Fiesta Nacional, och väldigt få är emot den. Tjurfäktarna är kändisar som väcker respekt och beundran och har otrolig framgång bland kvinnor, ungefär som skådespelare eller fotbollsproffs.
I min mening är det å ena sidan ett otroligt vackert skådespel. Å andra sidan är det såklart djurplågeri.
Det jag ibland förvånar mig över är hur icke-spanjorer är så förfärade över tjurfäktningen när det är fråga om ungefär en halvtimme i djurets liv. Ett djur som har levt sina tre fyra år i frihet på landet, ett "normalt"djurliv. För mig finns det värre sätt att plåga djur. Köpa exotiska fåglar, fiskar och kräldjur t.ex, som transporteras och t.om smugglas under fruktansvärda förhållanden. Många kvävs eller dör av stress, uttorkning och värmeslag.

Skillnaden är väl att vi inte ser det. Inte heller ser vi hur djuren i pälsfarmarna lever, men vi bryr oss mycket om att de ska dödas på ett så smärtfritt sätt som möjligt, då kan det väl inte vara så"farligt" att bära päls?
Det värsta exemplet på djurhållning jag har sett, t.om. värre än hönsfarmarna, var en chinchillafarm i Skåne som tillhörde en bekant till min pappa. Allt var modern, rent, rationellt och mycket väl genomtänkt. Men fruktansvärt att se. Djuren, en sorts gnagare med långa bakben som kan hoppa flera meter i frihet, var instängda i små ståltrådsburar i käcka "trevåningshus". Även golvet var av ståltrådsnät. Väldigt lättskött och bra, man behövde inte ens göra rent i burarna eftersom de nte hade någon halm att ligga på. Bara dra ut en stor bricka längst ner under våningarna, där all spillning hamnade. Så levde de hela sitt liv, vilken tur att det inte var så långt.

Om man ska förbjuda tjurfäktning, borde man ta itu med allt sånt här först. Vilket man kanske gör också, men jag tycker fortfarande att tjurarna har en lindrigare plåga än många "sällskapsdjur".

Politiskt korrekta föräldrar förfasar sig över att man har hundvalpar i bur i djuraffärer i Spanien. De tänker inte på att det kanske är lika synd om kaninerna eller undulaterna?
Eller den senaste, "naturvänliga" sporten som går ut på att fiska utan att ta död på fisken. Jag är inte vegetarian och tycker att det är naturligt att döda fiskar och andra djur för att äta upp dem, och att de borde få leva så naturligt som möjligt innan de slaktas. Andra djur äter ju upp varandra.

Höjden av hyckleri såg jag på den spanska jakt- och fiskekanalen. En ömsint och förståndig pappa med en son i förskoleåldern visade i en spansk flod det nya sättet att sportfiska.
Först fick de napp och hade dragkamp med den stackars fisken i en kvart. Sen fick de upp den - ett fint exemplar - och pappan pratade om miljövård och respekt för djuren medan han drog och slet för att få loss kroken som satt ordentligt fast. Lätt besvärat slängde han sen i fisken, som omtöcknat simmade iväg med ett tunnt blodspår efter sig.
Sonen förklarade lillgammalt att man inte ska döda våra vänner djuren. Därefter gick han väl hem och åt en stor tallrik sardiner som hans mamma hade lagat. Men dem hade hon ju köpt i fiskaffären...

Visst är tjurfäktning djurplågeri, men jag tror att det som verkligen stör folk är att det sker helt öppet och att folk hejar och applåderar under tiden. Allt annat lidande kan man blunda för om man vill. Någon annan gör det. Man slipper se på det och kan låtsas att det faktiskt inte är så farligt.

11 comments:

Thérèse said...

Väldigt bra skriviet. Jag håller med om att tjurarna har ett bra liv , mycket bättre än många svenska kor och grisar , innan dom hamnar på tjurfäktningsarenan. Speciellt när man åker bil på den andalusiska landsbygden ser man tjurar som går ute och betar och har det gott i solen överallt.
Nu har inte jag varit på tjurfäktning för jag tror jag skulle ha svårt med allt blod och sånt. Naturligtvis har jag sett en hel dl på TV för det visas ju mycket på spansk TV men jag har alltid tyckt det ser rätt äckligt ut, jag kan inte riktigt förstå det där med skådespel och konst. En liten del av mig är ändå lite sugen att åtminstone en gång besöka en tjurfäktning för att det är en så starkt spansk tradition. Får se hur det blir i framtiden.

Anonymous said...

"För spanjorerna är det ju La Fiesta Nacional, och väldigt få är emot den."

Under mitt år i norra Spanien har jag fått en annan bild. Dom flesta spanjorer jag pratat med om tjurfäktning har aldrig besökt en, planerar heller inte att göra det eftersom dom tycker tjurfäktning är onödig djurplågeri, och gillar inte att många utlänningar förknippar Spanien med tjurfäktning.

Anna Malaga said...

Anonym - ja, det är mest i centrala och södra Spanien som tjurfäktningen är så populär. I t.ex Katalonien är många kritiska och jag tycker att det är bra. De vet ju trots allt vad det är de kritiserar.

Therese - nej jag gillar inte heller blodet. Det som kanske är estetiskt tilltalande är arenan, publikens hängivenhet, tjurens enorma kraft osv. Men jag hade inte haft något emot att det förbjöds. Något jag absolut måste rekommendera är däremot de andalusiska hästarnas uppvisning i Jerez. Besökte du dem när du var i Cadiz? Det är verkligen en upplevelse.
Förresten håller jag tummarna för att du stannar i Madrid.

Nadja - nej, det är hemskt att se hundvalpar i bur. Vad jag menade var att det även är synd om andra djur i bur, som dessutom får stanna där hela livet. Hundvalparna sitter ju bara där tills någon köper dem, sen lever de ett vanligt "hundliv"

Anna Malaga said...

.. och Nadia, jag håller med om att det är svårt att mäta plåga. Varken djur eller människor borde plågas om det går att undvika.

Thérèse said...

Åh ja visst har jag varit i Jerez och tittat på hästarna. Jättefint. Något jag också verkligen kan rekommendera.
Har även besökt sherrybodegor i Jerez och El Puerto de Santa Maria där Osborne ligger. Också väldigt kul även om man inte är någon vinexpert.
Jag tycker inte heller det är kul med hundvalparna i fönster men det är inget typiskt spanskt , jag har sett det i väldigt många länder.

Anonymous said...

Hej Anna!
Jag hittade precis hit och kommer nog att titta in då och då. Jag är tillsammans med en spanjor och vi bor i katalonien sedan snart två år.
Men jag är lite fundersam över det här med "rättvisa". Hur man bestämmer i vilket av länderna man ska bo osv..

Har du och din man testat att bo i sverige under någon längre period? Har han lärt sig svenska? Tror du att det är svårare för en spanjor att trivas i sverige än tvärtom? (jag vet att det är en generaliserande fråga, men ändå)

Jag hoppas du vill ta dig tid att berätta lite om detta om det inte känns för utlämnande.
Det är frågor jag funderar mycket på och vore intressant att få ta del av dina åsikter och erfarenheter.

Kram Ulrika

Anna Malaga said...

Hej Ulrika!

Vad kul att du har hittat hit!

Nej, vi har aldrig provat på att bo i Sverige, men däremot känner jag folk som har gjort det. Och ja, jag tror definitivt att det är svårare att flytta från Sydeuropa till Sverige än tvärt om.
Däremot har du en poäng när det gäller rättvisa. Det är ju ett fritt val som båda har gjort, att leva med en person från ett annat land än man själv, och det finns inga självklara svar på hur man ska göra med boende, språk, kulturskillnder osv. Om den ena inte lyckas trivas i sin partners land, borde man åtminstone prova det andra landet och ge det en chans. Men det är ju så mycket som spelar in..
Jag tar upp det här i mitt nästa inlägg.
Kram tillbaks :-)

Anonymous said...

Tänkte bara tillägga att tjurarna inte BARA tillbringar en halv timma i plåga utan först måste ju tjurfäktarna(eller vilka som nu gör det) få tjuren att HATA skynket. (och att det är rött spelar ingen roll eftersom att tjurar är färgblinda..) Tänk hur dom måste plåga tjuren för att få den att hata skynket, sedan det som sker på arenan.. det är fyfärligt och jag kan inte förstå hur någon kan tycka att det är en "konst" :S Att man kan plåga något levande på det sättet.. Fy !!

Anonymous said...

"Jag är inte vegetarian och tycker att det är naturligt att döda fiskar och andra djur för att äta upp dem, och att de borde få leva så naturligt som möjligt innan de slaktas. Andra djur äter ju upp varandra."

En jämförelse som haltar en aning. Rovdjur är köttätare för att dom måste det. Hela deras metabolism är uppbyggd kring att dom äter kött. Vilket inte är fallet med människan.Miljön, plånboken och hälsan är alla faktorer som gagnas av att bli vegetarian, så det måste vara något sorts beroende av kött som gör att så många människor fastnar i det.

Anonymous said...

Nadia said...
Jag gillar faktiskt tjurfäktning och försöker gå så ofta jag har möjlighet att göra det


Sök hjälp......

Anonymous said...

bara för att det ena är värre behöver väl inte betyda att det andra är bra?