Friday, July 14, 2006

Tillbaka i Malaga efter Sverigeresan

Vi är nu tillbaka i Malaga, men bara för att packa upp, tvätta och packa ner. I morgon âker vi till Kuba. Skönt att inte packa ner en endaste liten strumpa!

Jag och sonen har verkligen haft tvâ underbara veckor I Sverige. Vädret har nästan varit för bra för att vara sant och jag mâste säga att det är hemskt roligt att resa med en sexâring.

Lite jäktigt blev det tyvärr. Tvâ veckor är för kort tid, jag mâste komma ihâg det till nästa gâng. Jag sov pâ fyra olika ställen och det blev lite väl mycket resande och packande. Inte heller hann jag med allt jag ville göra, men trots allt en hel del. Förutom att träffa familj och vänner, äta gott och njuta av naturen, gjorde vi en del utflykter. Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby var faktsikt en positiv överrraskning och sonen var mot förmodan överförtjust. En kompis som var där dagen efter med sin treâring, tyckte att hon nog kunde ha väntat lite.

Annars är jag inte sâ förtjust i liknande "komersiella" ställen. EuroDisney gillar jag inte alls. För mig är det det ett falskt och tillgjort jippo men en massa dâligt betalda jobbare som koks i Mussedräkterna i 30 graders värme. Vi ât t.ex pâ en restaurang som hette Cendrillon, Askungen, där alla servitriser var hysteriskt vänliga, men sen stod och brâkade om lönerna bakom dörrarna. Men barnen hade ju kul...

ALV var faktiskt en omväxlande park och sonen gillade bâde skâdespelen, dockteatern, allsângen och alla lekparkerna. Inte stöta marken-banan blev en absolut favorit, men även labyrinten var kul. För att inte tala om Nils Karlsson Pysslnings hus där man kunde känna sig som i pyssling i ett jättehus. Dessutom lâg den till stor del inne i skogen och träden svalkade skönt.


Trästaden Eksjö besökte vi ocksâ. Man kan följa med pâ stadsvandring med en historiker, som berättar om de gamla husen och folket som bodde där. bâde roligt intressant och tragiskt. Eller kan man bara gâ omkring bland de fint bevarande husen och äta pâ nâgon av restaurangerna.

Eksjös gamla delar har ett komplicerat rökdetektor- och sprinklersystem och en egen brankâr som rycker ut pâ tvâ röda sekunder vid minsta lilla rökutveckling. Inte rätta stället att bränna vid maten pâ, verkligen.

Jag älskar verkligen Smâland, där jag själv tillbringade delar av sommaren när jag var liten. En väldigt barnvänlig del av Sverige, med härlig natur och oftast med varma och soliga somrar.

4 comments:

Thérèse said...

Kul att du tyckte om Astrid Lindgrens värrld , min svärmor bor i närheten så vi har många gånger tänkt åka dit men det har inte blivit av än, kanske i sommar.
Kuba låter helt underbart , ett av dom länder jag helst skulle vilja åka till. Jag är speceiellt nyfiken på Havanna och precis som Fidel Castro så dyker jag och dykningen runt Kuba ska vara i världsklass.
Så är det ju ett av romens hemland...

Thérèse said...

nu var jag lite för snabb , trevlig resa skulle jag också säga

Anna Malaga said...

Tack sâ mycket, Therese.
Jag fâr se om jag lyckas övertala Fidel att fira vâr födelsedag ihop. Vi kan ju göra en djupdykning... i rom.
Sen kan vi ta en golfrunda.
Ha det bra själv!

Ataharis said...

Jag har en form av utmaning åt dig - men en rolig och personlig sådan:

Om du fick sommarprata i Sveriges radio, och välja musik till. Vad skulle dina timmar handla om, och vilken musik skulle du välja?

Vore kul att läsa! :) Men först hoppas jag att du får en alldeles underbar vistelse på Cuba!