Wednesday, November 14, 2007

Ordlös Onsdag - Vad luktar den här blomman?


19 comments:

Anonymous said...

vad är det för blomma. Ser lite ut som en krokus som är väldigt utslagen. Luktar dom nåt?

Åsa said...

Kan det vara saffran tro? Coolt! Växer de vilt eller har du sådana i trädgården?

Admin said...

Jag sniffade på skärmen och det luktade ingenting ;-)

Nässelblom och choklad said...

Jag tänker förstås också på saffran!

Wickans värld said...

Tänkte på gräslök.... =)

Cattis said...

saffran??

Åsa said...

Kan det vara en blivande ingrediens i en lussekatt?

christel said...

Hmm... kan det vara saffran? Mitten pistillen (heter det det?) ser gul ut

Boel said...

En saffransblomma? Dyr värre! Den ser väldigt liten ut.

Della said...

Jag sällar mig till mängden och undrar om det är saffran.

Tolken said...

Men krokus är ju saffran. Det är väl frömjölet från krokuspistillen som blir saffran. Men blommar den redan hos er?

Anna Malaga said...

x

Anna Malaga said...

Äsch...ni är för duktiga, ju!!
Saffran är det, och krokus är ocksâ rätt. Ja, den blommar och det finns bâde vilt och odlat.

Sarah said...

Vaaa blommar den redan ???

DeepBlueSea said...

saffran?

Haha, jag fuskade lite.

Men va' kul att se hur blomman ser ut. Här i australien köper vi saffran i små genomskinliga plastaskar och det är fin gammaldags snirklig text på, på spanska.

Anna Malaga said...

Sarah - Japp, den står i full blom!

Deepbluesea - Ja, då kommer den väl härifrån. Precis sådana förpackningar köper jag.

Anonymous said...

Härligt med krokus så här års! I Sundsvall där jag bor ligger snön på marken, men var sak har väl sin charm. När jag läser alla svaren om saffran får jag en flash-back till när jag bodde i Spanien och jobbade som Au-Pair: I december månad blev jag och en annan svensk tjej otroligt nostalgiska och längtade efter lucia, lussekatter, pepparkakor och glögg. Vi besämde oss för att baka, men vi hade svårt att få reda på vad alla ingredienserna hette på spanska. Med den påföljden att vi luktade oss till vad som kunde tänkas vara kryddnejlika etc. När vi frågade efter saffran blev vi hänvisade till colorantepulver som ju inte alls är samma sak. Sirap ersatte vi med flytande honung. Angående jäst fick vi till svar att möjligen kunde man få tag på det i ett bageri. Detta lät besvärligt så vi ersatte jästen med bakpulver! Resultatet av vårt bakande blev förfärligt. Lussebullarna liknande endast lussebullar till formen, de smakade som något dåligt exempel på grahamsbullar. Pepparkakorna likaså. De såg ut som pepparkakor med smakade som bränt knäckebröd! Men fyllda av nostalgi åt vi med hjärtans lust. Min spanska familj smakade artigt på "kakorna" men kunde inte ens låtsas att det var gott, än mindre förstå varför jag hade pratat så varmt om denna tradition. Som kronan på verket blev jag otroligt dålig i magen dagen efter och tillbringade större delen av dagen med att kräkas! Jaja, så kan det gå när man försöker för mycket!

Hälsningar från Olifanten

Pumita said...

Tur att jag har ätit redan... känner doften av saffranskryddad fisk- och skaldjurssoppa och vitlöksbröd till. Mums!

Anna Malaga said...

Olifanten - hahaha, vilken kul berättelse. Har själv en liknande erfarenhet, men dâ var det pepparkakor det rörde sig om...

Pumita - Ja! En gnutta saffran passar jättebra till fisk och skaldjursgryta. Tur att jag ocksâ har ätit.