Friday, November 16, 2007

Turistspanska - kryddor och ingredienser

Jag skrattade gott ât Olifantens kommentar pâ saffransblomman här nere. Var i världen vi än befinner oss, vill vi gärna göra en typiskt svensk rätt eller bakverk nâgon gâng. Och det är ju inte alltid det lättaste när man inte har de rätta ingredienserna eller verktygen.
Här kommer en liten ordlista, som jag hoppas kan hjälpa nâgon:

saffran - azafrán
hela nejlikor - clavo (obs: betyder även spik)
malda nejlikor - clavo molido
socker (farinsocker, florsocker) - azúcar (azúcar moreno, azúcar glace)
kanel - canela
kanelstänger - canela en rama
ingefära - jenjibre
vanilj - vainilla
mandel (hela, skivade, malda) - almendras (enteras, laminadas, molidas)
bakpulver - levadura
färsk jäst - levadura fresca (kan hittas pâ Mercadona, eller frâga i bagerier)
vetemjöl - harina de trigo
sirap - miel de caña (frân sockerrör och har skarp smak)
honung - miel de flores
grädde (matlagnings-, visp-)- nata (para cocinar, para montar)
äppelmos - puré de manzana
havregryn - copos de avena
salt (grovt, fint) - sal (gruesa, fina)
peppar (svart-, vit-) - pimienta (negra, blanca)
vitlökspulver - ajo en polvo
rosmarin - romero
timjan - tomillo
vin (röd-, vit-, rosé) - vino (tinto, blanco, rosado)
olja (oliv-, majs-, solros) - aceite (de oliva, de maiz, de girasol)

formar (till sockerkaka, muffins) - moldes (para bizcocho, para magdalenas)
brödkavel (rodillo)

14 comments:

Monica said...

Får man vara lite "petimetermässig" och lägga till "de olor" efter clavo när man menar nejlika? (clavo de olor). Eller så kanske vi bara "hace servir" den benämningen i Katalonien :-)

Anonymous said...

Tänk att jag har faktiskt tänkt att jag skulle fråga dig om sånt här du som bott här så länge. Vad bra att du skrev detta inlägg.Jag undrar dock fortfarande över vissa saker som creeme fraiche (queso blanco?) och potatismjöl (finns det?) och sen vill jag om jag får vara så kaxig komplettera din lista med kardemumma = cardemomo (finns bla på Corte Ingles) och sen säga angående havregrynen, att det kan vara svåra att hitta dessa i Spanien beroende på var man bor. Jag som bor i Murcia hittar detta endast på Super Value (hittills) men min mamma som bor i Salamanca kan köpa detta i nästan alla varuhus, t.ex. Mercadona. För den som gillar filmjölk finns ett schysst alternativ som heter leche ágria eller Laban och säljs i arabiska livsmedelsbutiker...Sen undrar jag om du vet var man kan hitta något annat en vetmjöl, typ rågsikt? Jag gillar att baka men det blir enformigt med vetemjölet.

Pumita said...

Inte för att jag bakar så ofta men... mockarutor tillhör mina favoriter och då behöver jag coco rallado och cacao (kokosflingor och kakao). :p

Liisa said...
This comment has been removed by the author.
la linda said...

ja tänk innan man kom på de olika namnen... sirap var en knivig en tyckte jag. däremot har jag fortfarande inte efter fyra år i spaniens lyckats få till en enda riktigt bra kanelbullesats; tips..?

la linda said...

till amy i murcia: här i barcelona heter creme fraische just creme fraische, däremot är det inte så lätt att få tag på. titta i välsorterade butiker, här finns det på carrefour bland annat. mercadona tror jag också brukar ha!! lycka till.

Monica said...

Ja, det där med specialgrejer... Det är nog en stor fÖrdel att bo i en storstad som Barcelona! Här har ocksâ mycket ändrats de senaste âren. Men, ett oerhört bra alternativ till creme fraiche kanske jag kan erbjuda - Danones Quark. Faktiskt godare än franska märkets Présidents creme fraiche! (fast, obs, jag har inte provat att koka den, men till alla typer av kalla sâser är den toppen, och dâ det ár danone borde den finnas pâ mânga ställen!
PotatismjÖl är värre. Det man ska frâga efter är fécula de patata, men jag importerar faktiskt det fr Sverige!
Kakao har blivit mycket enklare att fà tag pâ, bla finns det pâ corte ingles gourmet club. Sen har vi i barcelona en underbar affär som bara säljer "frutos secos" - Parami (de har en liten filial vid boquerian) dár har jag köpt den allra bästa kakaon i mitt liv! och kokos säljs i halvkilospâsar, superfársk.

Annars finns ett märke som heter vahine som brukar finnas pà typ carrefour, som har lite sânt.
La linda - om du fâr tag i färsk jäst ska väl bullarna inte vara Nàt problem? Sista satsen jag gjorde blev de supergoda kolla!
http://casajunyent.blogspot.com/2007/09/0950.html
Mjöl är ett tristare kapitel... Tills VERITAS öppnade här i bcn var det trist pâ den fronten, men numera säljs iallafall harina de trigo integral pâ alla caprabo, alltid nàgot...
Lycka till alla bakande och matlagande spaniensvenskar!

Anonymous said...

Tack Anna för din översättning av divese ingerdienser. Visst är det väl så att man som svensk i vissa stunder längtar efter typisk svensk mat som exempelvis lussebullar och pepparkakor vid Lucia och sill och potatis vid midsomar, men även när man har bott utomlands kan man längta efter och sakna vissa traditioner när man kommer tilbaka till Sverige. Något som jag saknar otroligt från Spanien i jultider är turrón. Jag vet att det finns att köpa i vissa butiker i typ Stockholm, men finns det någon som har ett recept på hur man kan tillaga sin egen så vore jag evigt tacksam!!

Hälsningar Olifanten

Anonymous said...

Haha undrat ett bra tag, lika bra att jag frågar nu när du ändå hjälper till med spanskan här.. haha, men hur säger man "Jag har mens". Hahaha, jag känner mig bara tvungen att veta :)

Anna Malaga said...

Monica - Visst fâr man det - tack! :-)

Amy - Tack för alla tips!
creme fraiche: Jag har använt Presidents creme fraiche, som jag köper pâ Carrefour. Men Monicas tips är kanske bättre.
potatismjöl: vet ej, jag använder maizena istället.
Mjöl - Jag har aldrig hittat annat än vetemjöl. Kanske vore det en idé att frâga i bagerier (om du vet att de bakar själva och säljer râgbröd etc..) om de kunde sölja lite till dig?

Pumita - Tack för tillägget! Jag tar gärna en mockaruta!

La Linda - Ja, pga min ugn bakar jag aldrig, men gör du likadant som i Sverige? Kanske har bullarna stâtt för kallt under jäsningen? Vad var det som inte blev bra?

Monica - Tack för alla bra tips!!

Jove - "Tengo la regla" eller "estoy con la regla". Frâga pâ bara! :-)

Anonymous said...

Hejsan

Tack för en trevlig sida.
Jag undrar om det är någon som vet vad Gurkmeja heter på Spanska. Kryddor som kan vara svårt att hitta i mataffärer kan man hitta i saluhallen.

Anonymous said...

Kolla om det finns en engelsk eller tysk mataffär där ni bor. Jag bor på Mallorca så jag hittar alla olika typer av mjöl på Müller och också i en engelsk matbutik där jag också hittat quorn (äntligen!! är vegetarian) och alla möjliga goda kryddor.

Anonymous said...

kom på en annan sak också...är det nån som vet vad farinsocker heter på spanska? finns det överhuvudtaget i spanien?

Anonymous said...

provar med azucar prieta så heter det på Cuba