Saturday, November 18, 2006

Hemnet-missbrukare


väldigt lockande (källa: sverigesemester.com)

Förutom IKEA´s matavdelning och svenska butiker, finns det andra ställen där man som utlandsvensk kan drömma sig bort och fâ utlopp för sin Sverigelängtan (för mig är det inte “hemlängtan”, eftersom jag känner mig hemma här).

Hemnet är en av dem. Som jag har berättat tidigare, är jag en obotlig drömmare, som har en massa olika resor inplanerade i minsta detalj. Även sommarhuset i Sverige, (som jag tänker köpa en dag) har jag redan valt möbler till, väggarna är tapetserade med hjälp av färgaffärens provtapetsering och trädgârden planerad. Att bygga luftslott är hur kul som helst!
Det är bara en liten detalj kvar: den ekonomiska biten....

Särskilt i sommarhettan, när temperaturen ligger konstant över 30º, trafiken är olidlig och stränderna överfulla, är det lockande att titta pâ sommarstugor vid smâ sjöar och skogsbryn. Man klickar sig fram bland röda torp och ljusa skärgârsstugor, och kan riktigt höra kluckandet av vâgor mot solvarma klippor. Eller känna doften av barrskog, där marken är mjuk och fuktig och tystnaden bara bryts av hackspettens trummande och gökens rop.

Nâgon gâng har vi hyrt stuga en vecka, med tillhörande eka i fiskesjö. Vackert, men att bo hos “okända”och använda deras tallrikar och glas är inte riktigt vad jag vill. Lösningen hade kunnat vara at köpa nâgot mitt i mörkaste Smâland, lângt frân stora vägar och dit inte ens tyskarna har hittat än. Priserna är lâga, tomterna stora och närheten till naturen är total. Enda haken är jobbet och pengarna man mâste lägga ner pâ att byta ut kakel och tapeter. Efter en kvarts bläddrande bland stugornas interiörer, har jag fâtt en ordentlig överdos av brunbetsade kök med rödblommigt kakel, smaragdgröna badrum och tapeter som föreställer röda tegelväggar eller solnedgângar. Det bästa var nog ett rum med mörkbrun heltäckningsmatta, grön plyschsoffa med fransar och medaljongtapeter, där en imponerade samlig hjorthorn trängdes med spegeltavlor. 70-talsPers sanslösa inlägg om vâr barndomstids inredningstrender är ingenting i jämföresle.

Jag drömmer vidare...

inte sâ lockande (källa: hemnet.se)

8 comments:

Anonymous said...

Jag vågar inte gå in på Hemnet...

Åh, svenska trähus i starka färger... jämfört med beiga hus som ser ut som garage med hus på toppen...

En tyst, svensk sommarskog utan skallerormar...

En spegelblank, kall svensk insjö...

Anonymous said...

Mmm... Jag, som kommer fran den bordiga Vastgotaslatten, langtar ocksa ofta efter den dar lilla roda sommarstugan med gangavstand till Vanerns strand. Fast sedan drar jag mig till minnes att nar nar man sitter dar pa altanen i den svenska hogsommaren stors friden av myggor stora som JAS-plan och dessutom maste man resa sig och ga in och hamta en kofta eftersom det blir kyligt framat kvallen... och da brukar jag logga ut mig fran Hemnet, ta mig ett glas Chianti och ga ut och satta mig pa balkongen :-)

Anonymous said...

Åh, ja, drömmar... jag ÄLSKAR hemnet.se! Jag brukar sitta och drömma mig bort bland bostadsrätter i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Där är de ju betydligt dyrare i Falun vilket förmodligen innebär att människorna som köper har lite mer pengar, eller investerar för än längre tid och därmed lägger ner mer pengar på sina bostadsrätter. Det brukar vara så himla snyggt! Moderna, fräscha, nyrenoverade kök och badrum. En liten etta lyckas folk få hur schysst som helst. Gah! Visst är min lägenhet fin också, och tio gånger billigare än i Uppsala, men ändå... det är kul att drömma.

Precis som jag drömmer mig bort bland alla resekataloger, resedelen i DN, på resedagböcker, bland bloggar (bland annat din) och så vidare och så vidare...

Anonymous said...

Hej! Första gången jag är inne på din blogg! Ännu en bra blogg skriven av en utlandssvensk!

Jag är också hemnet knarkare av rang. Gillar att sitta och titta på alla mer eller mindre vackra hus.
Mycket speciellt och mycket roligt!

Anna Malaga said...

Vad kul att se att jag inte är ensam om mina laster :-D
Jag har förresten lyckats smitta mannen ocksâ... han kan inte svenska, men lyckas ta sig fram ganska bra ändâ.

JaCal - ja, det finns massor av spegelblanka insjöar pâ korten. Att det är kallt i vattnet syns inte pâ bilden...

Karin - det brukar jag ocksâ göra. Sommarkvällarna är verkligen varma här och koftorna ligger inpackade till slutet av oktober.

Barajagjohanna - att drömma är ett billigt nöje ;-) I Stockholmsomrâdet har de verkligen smakfulla inredningar.

Rundviva - ja, utlandssvenskar har ganska mycket gemensamt, var vi än bor.

Annika - Tack och välkommen hit! Ska titta in pâ din blogg ocksâ.

Anonymous said...

Jag älskar hemnet! Nu har vi köpt hus för lite mer än ett år sen som jag trivs kanonbra i (har förresten gjort ett litet hemma hos-reportage hos mig på min blogg nu i helgen), men eftersom jag ofta drömmer mig bort till varmare breddgrader, (det var jag som kommenterade en gång förrut hos dig, min man är napolitanare/italienare) så blir det hemnet Utland för min del...
;-)

Anonymous said...

Åh, vad jag känner igen mig... Efter att ha bott i ryggsäcken i så många år, haft små lägenheter i allt från Stockholm till Tokyo - omöjliga att inreda av utrymmes-, kostnads- och tidsbegränsande skäl - är mitt huvud numera fyllt till bredden av inredningsplaner, drömmar om lägenheter och hus där och där och där och där... En del av mig har alltid velat ha ett vackert traditionellt trähus någonstans i British Columbia i Kanada, med utsikt över berg, skogar och sjöar. Tänk en fin, stor veranda där man kan sitta på kvällen, dricka kaffe, se solnedgången, lyssna på fågelsång och bara njuta av den fantastiska naturen.
Och det ÄR onekligen något väldigt speciellt med svenska röda stugor med vita knutar, speciellt om man får spendera tid i dem under en härlig svensk sommar :D

Anna Malaga said...

Sarachella - Gillar ditt hus! Ja, ett sommarhus i Italien är säkert inte fel. Dessutom är det grönare än Spanien pâ somrarna och inte sâ torrt...men lika varmt!

Linda - veranda är livet! Det finns säkert mânga underbara platser pâ jorden där man kan njuta av naturen frân en uteplats. Min mammas veranda ligger 20 m frân en barrskog - gissa om det är mysigt att dricka morgonkaffe där.