Wednesday, November 08, 2006

Spanskt höstrusk finns ocksâ

Det här är en liten arroyo, en flodbädd som ligger torr nästan hela âret. Den fylls bara av vatten när det regnar uppe i bergen. Efter översvämningen för fem âr sedan, har man byggt om vid alla arroyos, för att ge vattnet en friare väg. Den här var helt överbyggd och hade uteservering ovanpâ!


Vindpinade palmer och café au lait-färgat Medelhav.


Blommor i november...


....som trivs i regnet


Även citronträden trivs. Det här är träd med limones luneros, dvs de bär frukt en gâng i mânaden, âret om.


De flesta barer och caféer med uteservering sätter upp dessa genomskinliga plastskynken för att skydda mot vind och regn. Sâ man kan njuta av varm choklad och churros även i höstrusk.

9 comments:

Brazilian Linda said...

Åh jag vill också ha ett citron träd som ger frukt en gång imånaden! :)

Här har det stormat lite också och träd faller...
Spanskt höstrusk, brasilianskt vårrusk :)
kram!

Anna Malaga said...

Jag kan kanske skicka nâgra frö? De växer säkert bra i ert klimat, fast det tar nâgra âr innan det blir ett träd ;-)

Anonymous said...

Jag har många gånger tänkt köpa ett litet citronträd att ha som krukväxt, men gett upp tanken eftersom jag tvivlar på att den skulle överleva vintern. Luften är alldeles för torr och även om jag har rätt ljust hemma så räcker det nog inte i alla fall. Tråkigt!

Anonymous said...

Stormar det hos dig också? Läste nämligen på nätet att,

"Det värsta ovädret på 80 år har drabbat svenskkolonin på spanska sydkusten. 157 liter regn per kvadratmeter föll - på bara tolv timmar.
/.../
I området bor ett mycket stort antal svenskar, både tillfälligt och permanent."

Anna Malaga said...

Puman - nej, jag tror inte att citronträd fungerar i Sverige. Vet en del som har försökt, med dâligt resultat.
Ja, det regnar och blixtrar ganska ordentligt. Jag bor iofs ganska lângt frân svenskkolonin, men det verkar vara ett STORT moln ;-)

Anonymous said...

Vad roligt att få sådana här nyanserade bilder av livet i olika länder. Det är så lätt att man tänker sig livet i Spanien som sol hela dagarna året runt :P
Jag är själv ganska förtjust i höstrusk, så länge jag slipper frysa...

Anna Malaga said...

Linda - Precis sâ tycker jag ocksâ, skönt med regn när det inte är kallt. Vi har sol hela dagarna frân maj till oktober - det kan räcka!

Blancaflor said...

Ah, jag har älskat vädret de senaste dagarna. Tog dock in mina blommot (mina marbackapelagoner bland annat) ifran terrassen eftersom de verkade drunkna.

Anna Malaga said...

Blancaflor - visst är det härligt!
Att ta in blommorna var nog en bra idé, det stâr inget i skötselrâdet om spöregn.