Thursday, November 16, 2006

Smaker som framkallar ljuva minnen

Jag blev utom mig av glädje, när jag hittade tvâ av mina absoluta favoriter pâ fruktavdelningen i vâr lokala stormarknad: guava och blâbär.
Vissa smaker har verkligen en förmâga att framkalla angenäma känslor. Guavans mjuka och söta fruktkött fâr mig att drömma mig tillbaka hit:


....medan blâbären inte bara är goda, användbara och rika pâ järn och C-vitamin. De pâminner mig dessutom om det här:


Jag blev riktigt knäsvag, och rafsade snabbt ât mig tvâ paket. Senare, i kassan, fick jag betala dyrt för mina abstinensbesvär - kilopriset lâg ungefär i samma klass som heroin. Lite trist, när jag kan plocka liter efter liter utanför mammas trädgârd i Smâland. Men jag slapp i alla fall bli stucken av mygg och biten av fästingar...

Egentligen är det ganska roligt att se hur mycket invandrare saknar maten frân sina hemländer. Svenskar världen över, är kapabla att göra lânga dagsutflykter till närmaste IKEA-varuhus för att köpa hönökakor eller saltgodis. Själv kan jag hitta pâ vilken ursäkt som helst för att âka till Fuengirola och handla pâ den lilla svenskaffären Tre Kronor.

Spanien har ju nu ocksâ blivit ett invandrarland (för tjugo âr sedan var det tvärtom). Med immigranter frân Marocko, Ecuador och Argentina, har ocksâ nya affärer växt upp som svampar ur jorden. Det är faktiskt ganska kul att gâ och titta vilka varor man importerar frân olika exotiska länder. Sydamerikanerna använder t.ex. en särskild kastrull som kallas "arrocera", och som automatiskt stängs av när vattnet är slut. Smart att aldrig behöva bränna vid riset!

12 comments:

Blancaflor said...

Blabär!!! Ah, det har jag inte ätit pa flera ar. Smaker (och framför allt DOFTER) kan verkligen framkalla minnen.

Anonymous said...

Säger bara mammas hemkokta lingonsylt och till det raggmunk, stekt i MYCKET smör!!
Eller blâbärspaj med marsansâs uppblandat med vispad grädde.
"dräggel"

Dosiss

Anonymous said...

Jaa, saltlakrits och svenskt bröd är något jag saknat när jag varit en längre tid i utlandet.

Guava är fantastiskt gott. Och jag förstår att du blev knäsvag av blåbären... :)

Anna Malaga said...

Blancaflor - du har rätt, det är nog framförallt dofterna vi reagerar pâ. Förresten fick jag tji - blâbären var inte goda.

Dossis - Mmmm...Marsansâs! Eller riktig gräddglass.

Barajagjohanna - guava är helt underbart. Även som juice och sylt. Fast blâbär ska jag nog vänta med tills jag kommer till Sverige :-(

Anonymous said...

Vad synd att blabaren inte var goda nar du lagt ut sa mycket pengar pa dem! Forstar hur det kanns for jag har haft en liknande upplevelse har i Milano en gang fast i mitt fall var det hallon inblandade :-) Sa om man ar sugen pa nagot "svenskt" ar det tydligen bast att forlita sig pa IKEA eller snalla slaktingar hemmavid.

Anonymous said...

haha! känner så väl igen mig=) kommer ihåg en gång förra året då jag drog med min spanjor till IKEA i Sevilla. Jag hade en lång lista på beställningar från en rad kompisar så jag utrustade mig med två korgar när jag steg in på "la tienda sueca". Snacka om att människorna i kön stirrade konstigt på mig när jag kom släpande på mina korgar som var överfyllda av cider, godis, lingonsylt, tunnbröd och allt vad det nu var. de flesta spanjorer hade köpt en lite n burk sill eller en godisbit mest på kul. min pojkvän stod utanför och skakade på huvudet medans han på bästa sätt försökte låstas som om han inte kände mig...=) men är man sugen så är man=)

Anna Malaga said...

Karin - de hade fâtt in hallon ocksâ, men de var slut. Vilken tur i sâ fall! ;-)

Mia - Förstâr att din kille inte fattade tjusningen med sâ mycket knepig mat....
Jag blir helt kollrig när jag kommer till IKEAs matavdelning! Sen köper jag ju värmeljus och sânt ocksâ, precis som alla andra svenskar ;-) Tyvärr är det knökfullt med spanjorer alla dagar i veckan. De gâr tydligen dit bara för att ha kul i nâgra timmar.

Anonymous said...

Åh, Ikea! Jag kommer nog att skämma ut mej totalt nu i jul. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR Ikea! Jag hoppas att Ikea blir så stort i Spanien att dom öppnar i lilla Ceuta också. Det borde ju vara big business för dom, för på så sätt kan dom ju förse halva Marocko med möbler på samma gång. *s*

Blåbär är bara sååå gott! Jag har faktiskt hittat BLÅBÄRSSYLT här!!! Hur gott som helst. Fast tyvärr tog burken slut innan jag hann göra pannkakor. Så nästa gång jag hittar blåbärssylt ska jag köpa 2 burkar - minst...

Anna, vet du om den där svenskaffären i Fuengirola skickar till andra delar av Spanien? Om priserna är okey så skulle jag lätt kunna tänka mej att beställa lite salt och gott. *s*

Kram,
Nejma

Anonymous said...

Blåbär och guavan, kanske kan bilda en intressant smaksensation tillsammans? ;) En -nyttig- smoothie lär det i.a.f. bli.
Visst är det intressant med vilken matkultur man faktiskt bär med sig i bagaget? Det enda land jag spenderat en längre period i UTAN att börja sakna "svensk" mat (eller i.a.f. den mat som är lätt att laga med ingrediense som går att inhandla på Konsum), är Indien. Är det någon mat jag aldrig tröttnar på och som alltid är god, så är det det mat från det sydindiska köket. Fantastiskt! (Fast det ska erkännas: jag började efter ett tag verkligen sakna mat som inte var så hiskeligt oljedrypande...)

Anonymous said...

En arrocera skulle jag också behöva. "Så där gör inte Johanna, hon brukar koka upp mjölken först så att den hamnar på spisen när hon kokar mannagrynsgröt" var det ett barn som sa och det säger väl en del. I och för sig var det på den tiden när jag var nybörjare i köket, men i alla fall...

Anna Malaga said...

Linda - japp, det blev smoothie och sockerkaka av blâbären! Men guavan ât jag upp.
Jag älskar indisk mat...fast jag vet aldrig riktigt VAD det är jag äter.

Nejma - jag kan ju alltid frâga, eftersom jag ska dit snart. Vill du att jag ska skicka nâgot till dig, annars? Vilken är din favorit?

Anna Malaga said...

Puman - alla mästerkockar har kokat över mjölk nâgon gâng...och bränt vid ris eller potatis, hoppas jag.