Wednesday, November 15, 2006

Tips för besökare i jultid

Nejma frâgade vad man kan hitta pâ i Malaga vid jultid, sâ här kommer en del tips för er som är sugna pâ att fira jul pâ sydliga breddgrader:

Julen i Spanien är framför allt fest och glädje. Inte sâ mörk och mysig som i Sverige, med levande ljus, tomtar och snö pâ fönsterblecket. Här vill man inte kura ihop sig i soffan med glögg och pepparkakor, utan som vanligt vara ute pâ gator och torg, trots att det är ganska kallt även här i december. Malagas centrum är sâ upplyst under julmânaden, att det ibland känns som det är mitt pâ dagen, när man vandrar runt bland gränder och smâ affärer, och det är en upplevelse att gâ runt där efter mörkrets inbrott. Man behöver inte oroa sig för öppettider, affärerna är öppna till 20-21 och de stora varuhusen ibland till kl.24 dagen innan julafton.

En promenad i ett julpyntat Malaga kan börja vid gatan c/Larios, mitt i centrum. En bred gâgata, kantad av affärer, som alltid är välbesökt. Kring jul brukar glada julkörer stâ och sjunga och spela i gathörnen, och utklädda gatuartister roar barnen för en liten peng. Vid gatans slut ligger det lilla vackra torget La Plaza de La Constitución, vars palmer brukar vara helt inlindade i glittrande ljusslingor. Mitt pâ torget sätts en enorm julgran upp, och här kan man ta en paus pâ nâgon cafeteria innan man forsätter in bland virrvarret av gränder.

Om man verkligen vill trängas med den glada lokalbefolkningen, ska man fortsätta ner mot El paseo del Parque. Frân torget tar man c/Granada och viker sen av vid c/Molina Larios, som gâr förbi katedralen. Mitt emot den stora kyrkporten ligger ett vackert och upplyst torg, La Plaza del Obispo, med klassiska och renoverade fasader, och trappan upp till porten är dekorerad med en julkrubba helt gjord av ljusslingor. Under dagtid kan man gâ in och titta pâ den stora krubban inne i katedralen. Julkrubbor sätts upp i nästan varje hem, i varje skola och offentlig byggnad, men den här är ganska speciell, eftersom den berättar hela historien om Jesus liv i smâ “fönster” som man gâr runt och tittar i. Barnen brukar älska den. I ett senare inlägg kommer jag att berätta om julkrubborna i de olika kvarteren.

Väl nere vid huvudgatan, kan man vika av till vänster, till de lânga raddorna av stând med allehanda julsaker som sätts upp längs med parken. Där är det verkligen liv och rörelse och det kan ta gott och väl en timma att gâ fram och tillbaka, för det finns sâ mycket att titta pâ. Mest fascinerande är de smâ figurerna till julkrubborna, som är smâ men otroligt bra gjorda: fungerande vattenhjul och väderkvarnar, smâ lyktor och eldar, smeder som slâr med släggor och naturligtvis fâr, âsnor, oxar och kameler. Man hittar knappt Josef och Maria i vimlet. Naturligtvis säljs ocksâ leksaker, godis och hela uppsättningen av traditionella musikinstrument, som gör att julen blir sâ livlig och festlig här. Ett spanskt julfirande hade inte varit detsamma utan kastanjetter, tamburiner och zambombas, som man har kan köpa för en eller tvâ euro.

Den som är ute efter kvalitetsshoppng, kan istället ta av till höger mot El Corte Inglés, och längs vägen beundra den julsmyckade centralgatan. Jag mâste âterkomma i december med lite bilder av alla julbelysningar och blomsterskulpturer, som pryder gator och torg här. Det stora varuhuset El Corte Ingés, som är känt för sitt stora utbud och sin extremt snorkiga personal, drar alltid pâ stort vid jul. De brukar ha en stor “levande” julkrubba, med dockor i naturlig storlek som rör sig och pratar, vilket för barnen är höjdpunkten pâ julhandeln. Nästan mitt emot deras byggnad, ligger en gallería med smâaffärer, Centro Larios, där man ocksâ kan hitta det mesta.

Ungdomarna i Malaga gâr ofta ut pâ julafton, efter den traditionella julmiddagen hemma. Likadant pâ nyârsafton – efter att ha skâlat och ätit vindruvor med föräldrarna vid tolvslaget, ger de sig iväg till nâgot diskotek där det är fest till sex-sju pâ morgonen. Som vanligt avslutas festen pâ en cafeteria, där man fâr nya krafter av en kopp varm choklad och churros. Sâ även yngre tusrister kan ha roligt i Malaga vid jultid – bara man lär sig den spanska dygnsrytmen. Inget diskotek är fullt innan klockan tvâ pâ morgonen.
Juldagen och nyârsdagen är däremot stränga helgdagar, dâ t.om brödbutikerna brukar vara stängda.

En annan sak att tänka pâ, är att mellandagsrean infaller först efter trettondagsafton. Här delas ju presenterna ut av de tre vise männen, och allt är “dyrt” fram till den dagen. I januarirean, som börjar den 8:e januari, kan man däremot göra riktiga fynd, särskilt när det gäller vinterkläder, festkläder, leksaker och parfymer.

8 comments:

Blancaflor said...

Jag försvinner till Sverige över jul. Det är min absoluta favorittid pa aret och jag behöver glögg, mörker, julotta och tomtar för att halla ut till nästa gang. :)

Anna Malaga said...

Mmm, det ska vi göra i âr ocksâ. Jag har försökt ordna en mysig och stämningsfull julafton här nâgra gânger, men det är bara frustrerande. Sonen fattar inte heller hur man "tindrar förväntansfullt med ögonen" :-)
Vi fâr hoppas pâ lagom med snö, dâ.

Anonymous said...

Du kanske kommer att skriva mer om julfirande längre fram, men jag undrar vad som är "måsten" på det spanska julbordet? Varierar säkert beroende på familjens traditioner, var man bor osv. men om vi säger typiskt i Andalusien t.ex.

Anna Malaga said...

Det är faktiskt friare här än i Sverige. Inget är helt oumbärligt, som julskinkan.
Huvudrätten brukar vara en ordentlig köttbit, som ett lammben i ugnen eller fylld kalkon. Eller en fin fisk i ugnen, ofta "a la sal" dvs inbakad i ett saltlager, som blir helt hârt och som man fâr knacka loss. Fisken är sen inte salt, utan väldigt mjuk och saftig.
Till förrätt har man ofta olika skaldjursrätter.
Efterrätten kan vara fruktsallad i melonskal eller färsk ananas med kirch, tex. Sen en massa julkakor och turrón. Och likörer, likörer, likörer... Usch, nu känner jag mig proppmätt! ;-)

Anonymous said...

Tack för den julmiddagen! Nu måste jag ta en liten siesta. ;)

Anonymous said...

Vad mysigt det låter.

Jag har firat jul i både Indien och Malaysia (liksom hunnit se julskyltning i Indonesien), och det är intressant hur det slår igenom som en kommersiell högtid även i länder där kristendomen... tja, inte är så dominerande. Nu är ju förstås fallet inte så med Spanien, men jag kom bara att tänka på det :)
Julskyltning och julfirande är ju t.ex. stort i Japan, trots att det knappast är kristet.

Anna Malaga said...

Linda - ja, vilken ursäkt som helst för att shoppa ;-)
Har man julpynt i affärerna ocksâ, julgran och sâ?

Anonymous said...

Åh, snälla! Ta foton på julkrubborna! Jag har inte fått ner mina julkrubbor ännu (har bara en liten i plast som jag fick av mina abuelitos när jag var liten), så jag ska nog försöka köpa en ny. Jag älskar såna där marknader där man kan köpa figurer till julkrubborna, jag skulle kunna köpa hur många som helst!

Det blir ju Sverige i jul för mej med. Ser verkligen fram emot det! Fast julen i Spanien är så himla mysig den med. Ska bunkra upp med mycket polvorones & mantecados. *s*

Vet du om man får ta med sej en pata de jamón från Spanien till Sverige?

Kram,
Nejma