Wednesday, December 13, 2006

Castilla La Mancha

När jag kör mellan Malaga och Madrid, slâr det mig alltid hur vackert det andalusiska landskapet är, och hur torrt och trist det är i Castilla La Mancha. Den djupa ravinen Despeñaperros markerar en naturlig gräns mellan Andalusiens mjuka kullar och vackra berg och den kastiljanska högplatân. Norr om gränsen är klimatet extremare, med stekheta somrar och kalla vintrar. Pâ vintern blâser en bitande vind över de torra slätterna, utan att hindras av ett enda litet träd. Bara smâ buskar, enstaka hus och nâgra restauranger längs vägen bryter det enformiga landskapet. Ännu värre är det i Extremadura, längre västerut. Landskapet har en del vackra byar och för oss som är intresserade av romartiden är staden Mérida ett självklart besök, med sina ruiner och ett utmärkt arkeologiskt museum. Naturen ger däremot ett nästan sterilt intryck. När de första bilderna pâ Pathfinders utflykt pâ Mars steniga yta sändes till jorden, tyckte författaren Paco Umbral att "Mars är ju inte sâ märkvärdigt. Som Extremadura, fast utan getter".


Pâ vägen till Madrid finns ändâ en del intressanta utflyktsmâl. Ett är byn Campo de Criptana, där Don Quijote slogs mot de här jättarna. Av de ursprungliga 36 vita väderkvarnarna, finns bara 10 kvar, men de bryter av väldigt vackert mot horisonten och är ett tacksamt fotoobjekt. Är man intresserad av Don Quijote, kan man följa hela hans väg i den kastiljanska landskapet: "La ruta de Don Quijote", med alla miljöer frân boken. Bland annat Dulcineas födelseby, Toboso, med ett museum som är tillägnat henne och "el caballero de la triste figura".


En annan vacker vy kan man fâ frân den här borgen i den lilla byn Belmonte. Den byggdes pâ 1400-talet, och är mycket väl bevarad. Här spelades filmen "El Cid" med Charlton Heston in. Borgen ser verkligen majestätisk ut och dominerar en enorm slätt frân sin höjd. Till skillnad frân de andalusika borgarna, som ju är arabiska, är de kastiljanska borgarna och slotten de kristnas verk och har spanska namn. De allra vackraste ligger längre norrut.

5 comments:

Anonymous said...

Ser verkligen fantastiskt vackert ut. Varje gång du skriver om Andalusien får jag nästan lite kramp i hjärtat och känner att "herregud, jag MÅSTE ju åka dit snart!" :)

Thérèse said...

Jaghåller med om att landskapet är vackrare i Andalusien än kring Madrid. Segovia har en speciell borg som mina barn tyckte var kul att besöka. Dom kände ju igen den frå Disney och sen fanns det en massa spännade riddare och riddarföremål i borgen. Den ligger högt så utsikten är fantastisk.

Anonymous said...

Vad vackert Spanien är! Det är som en saga...Nu minns jag varför jag tycker såmycket om Spanien.

Anna Malaga said...

Linda - klart du mâste. Jag kan förresten inte kommentera hos dig heller. Vet inte vad som har hänt med beta.blogger.

Therese - Ja Segovia är som klippt ur en saga. Borgen, katedralen, akvedukten och alla kullerstensgränder kantade av hus med medeltidsfasader.

Anna Malaga said...

Nadia - ja, Spanien är väldigt vackert, Fast just Castilla La Mancha tycker jag är ganska ödsligt. Jag skulle aldrig vilja bo där.