Friday, December 01, 2006

Hur man överlever vintern utan centralvärme

I somras skrev jag ju nâgra tips pâ hur man kan lindra den jobbiga hettan under den lânga och torra sommaren här nere. Det är faktiskt riktigt hett fram till början av oktober, dâ tvâ sköna mânader med "normala" temperaturer tar vid. Nu i december är det fortfarande ganska skönt ute. Idag har det varit 19º och sol, men närmare jul brukar termometern sjunka under 10º, särskilt pâ natten. Som tur är, hâller lägenheterna värmen ganska bra.

Mânga blir förvânade över att vi inte har nâgon uppvärmning i husen. Vissa har det, men det är ganska ovanligt. Själv tycker jag att det är ganska skönt att ha samma inomhus- och utomhusluft. Definitivt hälsosammare är det ocksâ, inneluften blir inte sâ torr och man slipper temperaturskillnader när man gâr ut och in. Bra för miljön och ekonomin är det ju ocksâ.
Nackdelen är att det kan bli ganska kyligt inne, särskilt pâ morgnarna. När jag gick upp i morse sâg det ut sâ här: Som ni ser, hâller huset värmen ganska bra ändâ. Under de kallaste dagarna kan det vara 5º ute och 14-15º inne när jag gâr upp. Dâ sätter jag pâ den här gasbrännaren i vardagsrummet:
"En ganska intressant inredningsdetalj", tyckte min kompis frân Malmö. Visst: den är ganska klumpig och svârmatchad, men den värmer upp rummet pâ nolltid. Den har smâ hjul sâ att man kan ta den med sig mellan de olika rummen. Pâ sâ vis har vi 22º medan vi äter frukost och klär om. När alla har gâtt iväg, stänger jag av den och släpper in solljuset. Den har en säkerhetsanordning som gör att den aldrig läcker gas, men däremot ska den aldrig användas länge i smâ rum, eftersom den förbrukar syre. I badrummet har vi istället ett litet elektriskt element pâ väggen, som tänds när man trycker pâ ljusknappen. Vi behöver aldrig frysa när vi gâr ur badet.

Nu för tiden kan jag bli förvânad över miljömedvetna svenskar som har 23º hemma under hela vintern och gâr i kortärmat inne. Här kommer nâgra tips pâ hur man kan ha det mysigt under den spanska vintern:

*Skaffa rullande värmeelement, helst ett gasdrivet

*Ha ordentliga tofflor pâ fötterna, med gummisula som isolerar mot det iskalla golvet

*Använd fleecekläder eller stickat inne. En varm morgonrock är nödvändigt.

*Pläd i soffan, precis som farmor

*Bebisar ska ha speciellt varma pyjamas, som kallas "borregos" om de brukar sparka av sig täcket. Ett bra alternativ är en "pijama manta" som nog kallas sovpâse i Sverige. Liten mössa i december-januari för tunnhâriga.

*Värm upp badrummet en kvart innan dusch eller bad. Lägg ner gel och schampoo i badvattnet en stund innan de används, särskilt pâ smâ barn.

*Byt sängens svala bomullslakan mot flanelllakan, för att slippa rysa när du kryper under täcket...som är ett duntäcke, naturligtvis.

*Var glad över att du är sâ ekonomisk och miljövänlig. Vâren är snart här!

I byarna kan man förresten fortfarande se företrädaren till elementen - äkta braseros. Den är en slags rund skâl med glödhett kol frân den öppna spisen, som läggs under bordet. Sen täcks bordet över med en tjock duk och alla stoppar in fötterna under duken, medan de tittar pâ TV, pratar eller spelar spel. Trivsel pâ spanskt vis.

29 comments:

Anonymous said...

Jag ogillar starkt kyla och att frysa men nagot som ar annu varre och som jag fullstandigt avskyr ar att frysa inomhus. Det ar
h e m s k t att behova ga omkring i fleeceklader hemma for att inte frysa och det ar verkligen olidligt att vakna pa morgonen och vara tvungen att kliva upp ur sangen i ett iskallt rum. Brr!
Nej, tacka vet jag 23-gradig inomhusvarme nar det ar drivis och snostorm ute! :)

Anonymous said...

Det här borde många svenskar ha tänkt på för länge sen... Jag gillar inte kyla heller, eller att gå i fleece inomhus, men vi kan inte strunta i miljöfrågorna så länge till. Jag brukar ha 20-21 grader inne på dagtid och det tycker jag är lagom. Skulle säkert kunna sänka lite, det är bara en vanesak. Tack för tipsen!

Anonymous said...

Jag har aldrig frusit så mycket som min andra höst i Barcelona. Bodde i en lägenhet helt utan värme som dessutom var jättedragig. Vår hyresvärd vägrade köpa ett element till oss och vi var för snåla för att skaffa ett själva. Detta resulterade i att jag och tjejerna jag bodde med hade en lågintensiv influensa med våldsam hosta i ca 1,5 månader, fick sova med mössa och vantar och aldrig satt i vårt vardagsrum utan täcke på. Jag träffade en kille som tack och lov hade värme och varje gång jag sov där fick jag ta med mig min kompis som fick sova på soffan, hon skulle frusit ihjäl utan min kroppsvärme i sovrummet vi delade :-). Ja det var tider... När vi kom tillbaka efter julen flyttade vi tack och lov till en mer behaglig lägenhet.

Anonymous said...

Jag tycker faktiskt att det är ganska skönt när det är svalt inomhus. Jag går aldrig i t-shirt hemma under vintern, jag börjar frysa diekt. Är ganska frusen av mig, men brukar inte vrida upp elementen, utan går med raggsockor eller tofflor dagligen, samt har långärmat förstås.

Kul att få höra hur ni gör. :)

Anonymous said...

åh gud, jag skrattar ihjäl mig när jag läser detta. det har iaf gått tillräckligt långt tid för att kunna skratta åt det=) förra hösten bodde jag i en lägenhet i centrala granada och eftersom alla tre var snåla studenter så var det ingen lyxig sådan. Snarare ett riktigt kyffe! Tvättmaskinen fungerade aldrig, man kunde inte duscha och diska samtidigt och om någon hade varit på toaletten fick man snällt vänta tio minuter efter att den hade spolat för att kunna använda vattnet. Men det värsta av allt var ändå värmen. eller bristen på värmen. Vårt vardagsrum höll en medeltemperatur på ca 13-14 grader. Man kunde inte sitta där själv för då blev det för kallt. man var tvungen att vara minst två. När det var som kallast sov jag i långa, varma pyjamasbyxor, t-shirt, tunn långärmad tröja, stor collegetröja på det, vanliga strumpor plus raggsockor. ibland även mössa och vantar. jag sov med 4-5 filtar varje natt. att ingen av oss fick lunginflammation eller liknanade är ett under. Det roliga var att vi hela tiden fick höra, när vi klagade på vår igloo till lägenhet, var: "Men ni kan väl ändå inte frysa? Ni är ju från Sverige, där är det ju snö och kallt hela tiden!" Våra tappra försök till att förklara att i Sverige må det vara kallt utomhus men vi har ganska behagliga temperaturer inomhus gick ganska dåligt. Vi fick helt enkelt frysa!

Anonymous said...

en annan sak, på tal om "brasero". min a svärföräldrar har en sådan och hur varmt och skönt det än må vara att krypa ihop hela familjen och värma sig under detta element-bord så har jag bestämt förklarat för min pojkvän att ska jag komma ner till Spanien och bo med honom så över min döda kropp att ett sådant bord kommer över tröskeln. Fulare inredningsdetalj har jag aldrig sett maken till!

Anna Malaga said...

Hahaha, det verkar som vi inte har nâgra alpinister eller fjällvandrare härinne...;-)

Sâklart har ni rätt, det är inte kul att frysa. Det var mest det där med att mânga i Sverige vill gâ barfota och i kortärmat även pâ vintern. Och det är ett evigt höjande och sänkande av temperaturen, istället för att ta pâ sig en kofta.
Jag tycker att det fungerar bra med svalt inne och att man värmer upp vardagsrummet när man sitter och tittar pâ TV, t.ex. Men det är ju inte sâ kallt här som i Granada och Barcelona. I Barcelona tror jag t.om. att det var snö förra vintern!
Snâla hyresvärdar är inte kul, men vilka roliga beskrivningar av er klädsel!! Ni skulle skickat hem ett kort pâ hur ni sâg ut, sâ hade familjen skramlat till ett värmeelement pâ stört ;-)

Anonymous said...

Jag gillar inte heller att frysa inomhus, men har insett att det faktiskt är hälsosammare. Min man var på ett seminarium om stress och där sade dom bl.a. att den ideala temperaturen inomhus är 18-19 grader och att högre temperaturer ökar stressnivåerna. Det kanske är en av förklaringarna till att så många svenskar lider av stress.

Jag har bott i både Granada och här i Martil och både vädret och temperaturerna är väldigt lika. Och huvva vad jag frös i en del av mina studentlägenheter men aldrig så mycket som i en jag bodde i i Albaicín. När vi kom hem igen efter en resa till Tetuán var det IS i en bytta med vatten som jag hade glömt i köket. Det säger ju rätt mycket om vilka inomhustemeraturer vi hade i den lägenheten... *s*

Anna, det finns/fanns elektriska braseros också. Jag hade iaf alltid ett sånt och jag bara älskade vårt mesa-camilla med braseron och den tjocka duken. Det är en speciell känsla att ha kokheta ben och iskalla axlar... *asg*

Här har vi det inte riktigt lika kallt som i vår lägenhet i Albaicín. Temperaturen brukar ligga på runt 17 grader inomhus. Vi har 2 elelement, ett med olja och med värmeslingor. Jag tycker att vi klarar oss bra med det och jag har faktiskt slutat sakna centralvärme. Det finns ju bra kläder och tjocka täcken/filtar.

Kram,
Nejma

Anonymous said...

Mia - Undrar om du kanske bott i någon av mina gamla lägenheter. *asg* Så där har jag också bott! Fast jag ÄLSKADE det... Hm... Jag vet, jag har nog någon skruv lös... *s* Var i Granada bodde du?

Jag bodde ett tag på ett colegio mayor i Albaicín och nattklädseln bestod av tubsockor, stickade sockor, långkalsonger, joggingbyxor, t-shirt, långärmad tröja, stickad tröja/fleecetröja, vantar, mössa och ibland även en sjal runt halsen och ansiktet. Och så dom obligatoriska 3 - 4 filtarna i sängen. Det kändes ju lite konstigt att klä sej som inför värsta skidutflykten varje gång man skulle gå och sova men till slut vande man sej vid det med.

Anna, hade jag skickat foto på hur jag såg ut vid läggdags hade mina föräldrar slängt sej på första bästa plan till Granada och tvingat mej att återvända till varma, trygga Sverige. *s*

Kram,
Nejma

Anonymous said...

nejma: haha, jag känner igen de där munderingarna innan läggdans. känns helt overkligt att tänka på det nu när man är tillbaka i sverige och sover i högst en t-shirt året om=) jag bodde nere i centrum, alldeles precis vid el corte ingles. kan tänka mig att det var kallare i albaycin. jag brukar alltid säga det när jag promenerar runt däruppe, det må vara pittoreskt och mysigt med alla de små vita husen men med tanke på backens lutning och att de flesta husen hade sin sista renovering innan franco så skulle jag nog aldrig välja att bo där=) men det måste ha varit ett äventyr!

Anna Malaga said...

Jösses Amalia...jag börjar undra hur det kan bli nâgra barn gjorda i Granada om alla sover med den munderingen ;-)
Ni har rätt i att det är KALLT i Granada om vintern, även i de smâ byarna runt omkring. Men i mânga hus pâ landet har man i alla fall ordentliga öppna spisar och braskaminer. Det kan man ju inte ha i en lägenhet precis.

Anonymous said...

Mia - Men då har vi bott i samma kvarter! *s* Jag bodde 2 år på c/Arabial 70, rätt nära el Corte Inglés. Jag har bott på La Redonda också, så jag har inte bara bott uppe i Albaicín. Men jag älskar Albaicín och drömmer om att bli rik en dag så jag får råd att köpa en carmen. Albaicín är ju som en stad i staden liksom. Granada är fortfarande "hemma" för mej, faktiskt mycket mer än Stockholm.

Kram,
Nejma

Anna Malaga said...

Nejma, ja en elektrisk brasero hade jag under skrivbordet när jag jobbade pâ kontor. Och söta smâ fingervantar utan fingertoppar för att kunna skriva pâ datorn utan stela fingrar. Snyggt till kavaj
;-)

Anonymous said...

Anna - Barnen blir väl gjorda under sommaren istället, när det är så varmt att man knappt kan ha några kläder alls på sej. *asg*

Kram,
Nejma

Anonymous said...

Anna - Ja men såna där fingervantar är väl sexiga! *asg* Såna hade jag också! Perfekta att ha i skolan för det är svårt att anteckna med fingervantar och utan vantar blev fingrarna alldeles stela. Kan man fortfarande få tag på såna? Dom skulle sitta fint här just nu, mina fingrar är alldeles iskalla.... Jag ska värma dom med ett glas te. *s*

Kram,
Nejma

Anonymous said...

nejma: hmm minns inte var just den gatan ligger. Jag bodde först på Enriqueta Lozano och senare runt hörnan på c/Ancha de la Virgen. Nära Plaza Mariana Pineda där Café Futbol ligger om du känner till det. Jag förstår verkligen känslan! Sitter här i Stockholm och undrar hur jag hamnade här=) men min plan är att plugga klart och sen åka tillbaka så snart som möjligt!

Anonymous said...

Mia - SJÄLVKLART vet jag var Futbol ligger! *asg* Det har blivit MÅNGA frukostar där. Det är ju ett obligatoriskt stopp på morgonen på väg hem från discot. Och så ligger det ju så bra till, så där mitt i smeten. Vi brukade hålla till mycket på en del mindre klubbar längst med c/Elvira och runt Plaza Nueva och barerna kring Plaza de Trinidad, och så mitt andra hem - Distrito 10 på Gran Capitán. Det var ju inga "fina" ställen om man säger så, jag hängde ihop med ett gäng musiker och då blev det mycket spelningar och så. Fast det här var vid tiden för La Movida, så mina gamla favvoställen finns kanske inte kvar nu. Ligger Planta Baja kvar i kvarteret kring la Trinidad?

C/ Arabial är den långa gatan som löper paralellt med La Redonda och som börjar bortom Hipercor och går ända fram till Parque Genil vid Genil. El parque Federico Lorca ligger där och centro comercial Neptuno. Fast på min tid började la vega precis nedanför c/Arabial och när det var ebb i kassan brukade vi gå ut där och plocka vild sparris. Jättesmaskigt! Oj, snacka om nostalgitripp!

Kram,
Nejma

Anonymous said...

nejma: vad kul att höra gamla anekdoter från världens bästa stad! ka ju meddela att café futbol fortfarande håller måttet när det gäller frukostar efter utekvällar! Planta Baja ligger fortfarande kvar, ett av mina favoritställen faktiskt! har varit på flera roliga konsterer där=) annars hängde jag mycket på ett ställe som heter La Vouge på Calle Duquesa. Underbart ställe där Alaska alltid går varmt i högtalarna=) Nu vet jag vilken gata du menar, Neptuno är ju ett välbesökt ställe! Brukar gå på bio där och så ligger min favorit 1-euro affär där. Man kan verkligen hitta allt i denna butik! Oj vilken hemlängtan jag fick nu! Men men, ja får vänta i 29 dagar för då ska jag ner igen! Tjoho!!

Anonymous said...

Jag har faktiskt ett foto någonstans på hur mycket kläder och täcken jag fick ha på mig bara för att överleva i mitt vardagsrum, men jag skulle aldigt haft hjärta att berätta för mamma riktigt hur mycket jag frös just då, hon hade aldrig slutat oroa sig. Min rumskompis mamma var nere när det var som kallast och hon var helt knäckt för vår skull :-). Men min, här flitigt kommenterande, lillasyster Mia vet vad jag menar med spanska kölden så vi kan roa varandra med historier om hur mycket man frös. Jag var nere i Barcelona för några veckor sedan och trots att det var varmt ute huttrade man inomhus på nätterna. De kalla husen på vintern är en av de få sakerna jag inte saknar med Spanien, jag sover ju i långärmat och långbyxor även här hemma, så frusen är jag. Men jag är ändå lite besviken över att jag aldrig har sett ett brasero bord live, utan bara hört Mias förfasade beskrivningar. Vi låg dubbelvikta av skratt första gången hon beskrev denna absurda men praktiska möbel.

Anonymous said...

Mia - Är inte ett dugg avis på dej som ska ner till Granada snart! *ljuger så ögonen går i kors*

Vad kul att Planta Baja finns kvar, det var ett av mina stammisställen. Fast det var bäst på den tiden då det låg ännu närmare La Redonda och bara var en liten pyttebar. Mycket roliga & udda människor och underbar musik. Det var nästan enda stället dit man kunde gå med tjejkompisar utan att få en hel hög med dräglande killar efter sej. ;-)

Förlåt Anna att vi har kidnappat din blog, men det är så kul att hitta någon som brukar röra sej på mina gamla jaktmarker. *s*

Hur är det på Pedro Antonio? Är det nått nattliv där nu? Hur är det med Babel och Batán, ligger dom kvar? Hur är nattlivet kring Plaza Nueva/Elvira? Ligger La Trastienda kvar? El Avellano? El Ladrillo? Det låter säkert som jag inte gjorde nått annat än hängde på barer... *flinar* Det gjorde jag ju så klart. Fast det går faktiskt väldigt bra att plugga på en bar...

Anonymous said...

Anna - Oj, har du missat Spaniens bästa möbel? Mesa camilla må vara en icke-vacker möbel men dom är underbara på vintern. Fast det är klart, innan man vant sej kan ju klädseln kännas något märklig - från midjan och nedåt kan man ju i det närmaste vara näck medans en toppluva sitter fint på huvudet! *asg* Ibland måste man sträcka ut benen utanför duken så dom får kylas av lite, för annars kokar blodet. *s* Säljs inte denna förtjusande möbel längre?

Anonymous said...

Nejma: jag vet inte om katalanerna inte har anammat denna uppfinning eller om jag helt enkelt har besökt fel hem. Vill verkligen prova effekten av detta omtalade bord!

Anonymous said...

nejma: finns inget bättre än att hänga på barer i Granada så här dömer vi ingen=) Babel finns kvar, där har jag varit några gånger. Precis bredvid ligger ett ställe som heter Camel som också är bra. Har dock europas äckligaste toalett! (och då har jag sett många äckliga toaletter men ingen knäcker den här) Runt Plaza Nueva är det alltid high life, de ställena som du nämner känner jag inte igen, kan hända att de finns kvar, vet ej. Vilka var dina favorit-tapasbarer? Om du vill ha lite tips kan jag rekommendera följande: Europa som ligger uppe i Realejo, där är de generösa med maten=), Minotauro som ligger på en liten bakgata vid Plaza Nueva, otroligt goda tapas och ägaren ger alltid "tapas sin animales" till mina vänner som är vegetarianer=) en annan pärla är ett marockanskt tapas-ställe som ligger i närheten av plaza gracia. Mitt favoritställe! Underbart god mat och trevlig atmosfär! Oj vad jag ska äta tapas i januari!!

Anonymous said...

Mia - så både Babel och Camel finns kvar? Vi hängde en hel del på Camel ett tag, för dom spelade mycket spanskt. Men sedan fick dom väl en ny DJ och började spela en massa spejsad amerikansk musik istället och då bytte vi ställe.

Såg föresten häromdagen att dom släppt en samlingsplatta med dom bästa spanska låtarna från 80-talet. Jag ska nog köpa den, det blir en bra nostalgitripp.

Mina favvotapasbarer låg nästan alla i kvarteren runt Trinidad. Som Reca t.ex. Finns den kvar? Och några ställen på Pedro Antonio. Och Leña i La Glorieta. På helgerna fixade vi aldrig middag, det räckte så bra med några öl och tapas. Billigt och bra! Och på stammisställena fick vi ju alltid extra stora tapas. *s*

Vet du om Jardines på c/Jardines finns kvar? En kompis till mej köpte den baren, undrar om han har den kvar....

Ät lite tapas för mej är du snäll! Vill ju också åka hem till Granada nu!!!! Jag åker kanske upp i mars... Annars blir det i sommar.

Kram,
Nejma

Anonymous said...

Hej, råkade bara surfa förbi den här mycket intressanta bloggen och känner att jag bara måste lägga mig i Granadadiskussionen, blir så nostalgisk. Bodde där hösten 2003 och typ allt som Mia skrivit kunde jag ha skrivit själv haha, vi hängde också alltid på Vouge och Camel, och åt tapas på Europa! Det var vi ganska ensamma om, tror aldrig jag såg några andra svenskar där, så det är kul att höra att någon tog över efter oss haha. Är den snygga bartendern på Camel fortfarande kvar? Kort brunt hår men antagligen gay... och toaletten! Vi försökte alltid gå på toa innan vi gick dit haha (Alkemia på calle Elvira är bra, där fanns det toapapper! lyx!) Vi Vi bodde i en RIKTIGT sunkig lägenhet (90 euro per skalle i månaden bara dock) i början av Realejo, nära Centro de lenguas modernas. Var unga och dumma och insåg inte riktigt hur dyr elen var, så vi körde med värmefläktar. Som tur var tyckte våran hyresvärd att vi skulle strunta i sista elräkningen så det var bara att tacka och lyda :) De fyra sista dagarna fick vi klara oss utan dem eftersom vi lämnat dem till en kompis, då blev det givetvis helt fruktansvärt kallt och vi sov alla tre i ett rum, hade två par byxor, flera strumpor, t-shirt, luvtröja och till slut även vinterjacka, det var tider det. Men som vi alltid säger, nu när man bott så där sunkigt (höjden kom när jag stod i duschen och spolade toaletten innan jag skulle börja duscha - bajsvattnet kom UPP i duschen! Fattar inte hur vi stod ut), så klarar man att bo i princip hur som helst i den civiliserade världen... Åh jag vill tillbaka til Granada!

Anonymous said...

Linda - Kul med fler Granadafantaster! Det fanns en hel del sunkiga lägenheter i Realejo redan på min tid. Var och kollade på några stycken. Vi hann ju med att bo i ett antal lägenheter under våra 6 år i Granada. Tror inte att dom blivit bättre nu heller. *s*

Anna Malaga said...

Nejma - Ni fâr gärna kidnappa min blogg, det är jättekul att läsa vad ni skriver! Men om nâgon läsare funderar pâ âretruntboende i Spanien, har ni nog avskräckt dem *s* När det gäller Granada, tror jag att jag hâller mig till dagsutflykter...

Linda - Välkommen hit! Toapapper är lyx pâ de flesta barer runt om Spanien, men man kan ju alltid använda servetter. De är tunna och sticks, men bättre än inget...

Anonymous said...

Irland... lika kallt och fuktigt inne som ute, året runt. Ingen ville komma hem först från jobbet november-januari (tajmern var synnerligen opålitlig). Tveksamt om det är så mycket energisnålare och miljövänligare. Jag undrar varför man inte kostar på och isolerar husen - det måste ju ändå vara det bästa både mot hetta och kyla? Elda för kråkorna fick verkligen sin rätta innebörd - på en timme var huset utkylt.

Men värmefaten lät mysiga.

Anna Malaga said...

Cruella - du vinner! En vinter pâ Irland mâste väl ändâ vara värst :-)
Du har rätt i att man bode isolera bättre. Här är ju husen byggda för att vara svala pâ sommaren: vitkalkade, ljusa takpannor, sten- eller keramikgolv... men som sagt blir det ju inte sâ fruktansvärt kallt här. Just nu är det 18º ute och 20º inne, helt lagom!