Tuesday, December 12, 2006

Kitsch-jul

Jag ser att min lilla vädertjej redan har julgran, och det ser ju mysigt ut.
Sâ här ârs brukar min blinkande discogran ocksâ vara uppe, och spegeln i vardagsrummet sprejad med konsgjord snö. I âr tänker jag däremot inte sätta upp ett endaste litet julpynt. Vi âker ju till Sverige snart, och firar bâde jul och nyâr där.

I âr blir det inga tamburiner. Däremot Gläns över sjö och strand, lussekattsbak och rim pâ alla paket. Jag kanske till och med kan tänka mig att titta pâ Kalle Anka, en tradition som jag tycker verkar väldigt konstig efter mânga âr i Spanien. Hela familjens firande verkar planeras efter nâgra tecknade filmer pâ TV. "Ska vi ta julklappsutdelningen före eller efter Kalle?" "Glöggen före?"
Men mysigt ska det bli. Jag kan nästan känna doften av granbarr, levande ljus, apelsiner och nejlikor. Men man kanske skulle smuggla med en tamburin ändâ....?

Julpyntet och julbelysningen här i Spanien är inte murrig eller mysig. I bästa fall är den festlig, i värsta fall överdriven och osmaklig. Men väldigt ljust blir det. Det här skrev jag pâ ett annat ställe om hur det ser ut i min by:

När man tar en kvällspromenad genom byns huvudgata har man riktigt roligt. Vid infarten ligger ett lägenhetskomplex som varje jul ser ut som en landsvägsbordell - alla balkongerna är dekorerade med blinkande lampor i grälla färger och t.om taket har ljusslingor. Fortsätter man längs huvudgatan möts man av den kommunala julbelysningen som är stilfull och framför allt ljus. Inte som i Malmö, där man nästan gâr vilse i mörkret mitt pâ Stortorget....Vid ett konstgjort vattenfall stâr tre enorma ljusänglar och blâser trumpet; barnen älskar dem.

När man promenerar vidare hajar man till med jämna mellanrum: utanför var och varannan balkong hänger en klättrande tomte i naturlig storlek med säck över axeln. Det förvânar mig att ingen inbrottstjuv har stulit denna utmärkta idé. Det hade ju bara varit att klä sig i rött med lite guldband här och var, och sen hade ingen protesterat när man klättrade upp för balkongerna under halva natten. Att det klirrade lite i säcken hade väl bara tolkats som ännu en ljudeffekt. I gâr natt skulle jag hänga tvätt pâ balkongen och studsade till ordentligt när jag tittade till höger.... Grannarna i fyravâningshuset (som i övrigt inte har dekorerat alls) hade lindat en kraftigt blâ ljusslinga runt hela balkongräcket och i mânljuset sâg den ut som en spöklik giftorm.

Ibland saknar jag den där mysiga känslan av advensstakar och julstjärnor i fönstren i precis alla hus. Maken är väldigt fascinerad av att villorna är sâ oskyddade i Sverige och att man faktsikt kan gâ och glo in till folk (vilket han naturligtvis gör ocksâ). Men visst är det kul att se alla fönster i vintermörkret!

6 comments:

Anonymous said...

Sådana där klättrande tomtar i naturlig storlek ser man här och var i Sverige också. Första gången jag såg det var när jag bodde i Uppsala och det hängde en sådan tomte, påväg upp på en balkong. Jag blev alldeles försräckt! Jag menar, han ser ju verklig ut. Senast igår såg jag fyra sådana tomtar bredvid varandra, påväg upp för en vägg utanför turistbyrån i Borlänge. Det ser lite... märkligt ut. :) Haha.

Roligt med allt tingeltangel ni verkar ha, glittrande lampor och bordelliknande utsmyckningar. Eller ja, roligt och roligt... osmakligt snarare. :)

Anna Malaga said...

aha, jag fâr väl titta efter fasadtomtar i Sverige dâ ocksâ ;-)
Fast här är det extra kul, eftersom tomten egentligen inte kommer med paketen. Det är ju de tre vise männen som kommer med dem pâ trettondagsafton.

Anonymous said...

Vad tycker du är den största skillnaden mot att fira jul i Sverie och i Spanien?

Anonymous said...

Haha, ja, då måste det ju verkligen vara annorlunda med klättrande tomtar. Här förstår vi ju vad de klättrar för. :)

Ataharis said...

Det är ju just det som är så mysigt, att i mörkaste december se alla fönster med vackra stakar och stjärnor (det sistnämnda allt mer vanligt och i mitt tycke vackrast) lysa upp med sitt mjuka ljus.

Själv har jag som vanligt hängt upp min mormors handsydda röda adventsstjärna som varit med varje år och ger ett sånt vackert, mjukt, rött ljus. Lite red light-district kanske, men långt ifrån Vägbordell. ;)

I övrigt är julkänslorna som bortblåsta trots både blommande amaryllis och hyacinter. Tror det är snöbristen som gör det. :(

Anna Malaga said...

Linda - det är mer religiöst här, men största skillnaden är att presenterna kommer tvâ veckor senare. Julafton är istället bara fest, inte koncentrerat till julklappsöppnande.
Sen tror jag att julen som grej är större i Sverige, kanske behöver vi det i mörkret. Man bakar, har ljus överallt, firar lucia, gör speciell julmat osv Hela december ägnas ât julen, sâ är det inte här.

Johanna - jag fick en idé: i natt gâr jag ut och sätter fönsterputs och trasor i händerna pâ dem :-D Nâgon nytta ska de väl göra...

Trulsa - ja, det är det jag menar. Att gâ en promenad och (smyg)titta i fönster är ju sâ mysigt. Fast snön ska helst knarra under fötterna. Hoppas att den kommer snart.