Friday, December 15, 2006

Scener ur ett äktenskap

Idag är jag sur pâ min man, som är envis som en âsna.... eller skulle jag kanske säga som en vanlig spanjor? Eftersom jag dessutom har noll tid att blogga just nu, lägger jag upp det här, som jag skrev om honom för ett tag sedan. Jag översatte det till spanska ocksâ, sâ bâde han och kompisarna fick ett gott skratt (hans humor och självdistans kan jag inte klaga pâ):

Har ni gjort testen där man kunde se hur vuxen man var? Där man fick poäng om man bodde i villa, hade pensionsförsäkring och klippte ut rabattkuponger för lingonsylt? Nu har jag knâpat ihop ett test för att räkna ut mannens mentala âlder. Väldigt enkelt, man bara räknar bort âr frân hans verkliga âlder. Man ser klart att vissa bara blir yngre med âren! Lycka till:

1. a) Inte packa upp gympaklä... förlât tennis- eller golfkläderna förrän dagen efter: -1 âr
b) Lâta golfkläderna ligga tillsammans med golfskorna i en stängd plastväska tills nâgon börjar leta med ficklampa efter en död mus bakom skâpen. -2 âr

2. a) Sitta bredvid barnen när de spelar PlayStation och tjata: "Nu är det väl MIN tur?": -1 âr
b) Dra i joysticken tills barnet blir argt eller börjar grâta: -2 âr
c) Själv bli arg eller börja grâta: -10 âr

3. a) Göra upp eld utan att lägga stenar runt eldstaden för att "grönt gräs brinner inte": -1 âr
b) Släcka eld i grönt gräs genom att stampa med foten: -2 âr
c) Gâ och lägga sig i tältet med glödande kol i eldstaden för att "glöd släcker sig själv" -3 âr

4. a)Aldrig ta mâtt pâ nâgot, t.ex. glödlampor, gummiproppar eller duschdraperier för att "det är standard": -1 âr
b) aldrig spara kvitton eftersom man alltid "har köpt rätt storlek": -2 âr

5) Se hur kubanerna trotsar Atlantens vâgor pâ bräckliga flottar, och komma pâ idén att ro tvärs över Iznajar-dammen pâ en flotte gjord av drivved och luftmadrasser: -30 âr

Mer om min pâfrestande man kan ni läsa här och här

9 comments:

Cliff Hanger said...

Haha...blev det några år kvar för honom?

Plötsligt känner jag mig väldigt vuxen, något som jag inte alltid gör. Tacka din man från mig för det. :-)

Anonymous said...

Haha, jag tror nog allt att man kan känna igen sig på både en och två punkter ;)

Finns det något motsvarande för kvinnor? :P

Anna Malaga said...

Cliff - OK, jag tackar honom ;-)Jag känner mig ocksâ väldigt mogen och förstândig i hans sällskap. Ska förresten skriva om spanska busschaufförer i nâgot inlägg...

Linda - Det menar du inte, hihi.. fast du kan ju fortfarande ha âldern som ursäkt ;-)

Thérèse said...

Haha oj där försvann en del år för mig också...

Anonymous said...

Jaha, da fick jag bekraftat att spanska karlar ar ungefar som italienska karlar, alltsa... Atminstone MIN italienske karl :-)

Kan tillaggas att jag har slutat rakna efter hur manga ganger vi kommit vilse for att "karta ar onodigt, JAG vet ju vagen", "nej vi stannar inte och fragar for det forlorar vi bara tid pa" osv...

Anna Malaga said...

Therese - men nu har du fâtt vuxenpoäng för pepparkaksbak!
Hur gâr det förresten med upppackandet av kartongerna?

Karin - Visst är det sâ. Det här fixar jag...fast jag inte har den blekaste aning om hur det är. Medelhavsmentalitet.

Anonymous said...

Heh, min första tanke var också: tänk om man hamnar på minuspoäng! En del lär göra det... ;)

Själv är jag så envis att jag inte skulle klara av att dela hushåll med en spanjor någon längre tid. =)

Anna Malaga said...

hehe, min man har en del att ta av... Ja, jag är ocksâ envis (och argsint), sâ jag klarar det med nöd och näppe ;-)

Anonymous said...

Hahaha, det där var kul. :)