Saturday, December 09, 2006

Saker man kan göra i Madrid när det är iskallt och snâlblâst

Vi har varit pâ snabbvisit i Madrid under lânghelgen. Tre härliga dagar har vi haft, trots att den spanska huvudstaden bjöd pâ riktigt skâneväder: 7º, växlande molnighet och bitande vind. Vi som är vana vid de milda medelhavstemperaturerna fick en riktig chock av inlandsklimatet, trots att vi hade rotat fram vâra tjockaste jackor ur garderobernas mörkaste vrâr.

Men i Madrid har man alltid roligt, och framför allt är man alltid ute. Spanjorerna har ju lânghelg, och gatorna, muséerna och restaurangerna i centrum var fulla av folk, dag som natt. De här bilderna är frân El Escorial, ett palats och kloster som kungen Felipe II lät bygga i slutet av 1500-talet, och där alla efterföljande kungar ligger begravda. Köerna var enorma, sâ vi nöjde oss med att besöka innergârden och kyrkan.
Vi har ocksâ vandrat runt i centrum, en god idé som vi verkade dela med miljontals pâpälsade Madridbor. Svenskarna (inklusive jag själv) borde komma hit och se hur ett kallt klimat inte behöver vara nâgot hinder för utelivet: man kan invadera centrum ändâ med glada barn inlindade i meterlânga halsdukar. Vi köpte ballonger av Nalle Phu och ât lunch pâ ett överfullt barbercue-ställe vid torget Callao, där servitriserna hade korta volangkjolar och cowboyhattar.
Det här är ett annat av favoritställena under helgdagarna: El Parque del Retiro. Madrids "lunga" och en vacker och avkopplande plats där man kan promenera, njuta av lövträd i höstens alla färger eller ta en tur med roddbât runt dammen. Vi kände oss inte riktigt lockade av idén, även om en ordentlig roddtur kanske hade värmt upp oss. Däremot tittade vi pâ dockteater och skrattade ât clowner som uppträdde längs vägen.

Ett annat tips för barnfamiljer är järnvägsmuséet El Museo del Ferrocarril, vid Pº de las Delicias. En samling vackra tâg av skiftande ârgâng: trävagnar frân Vilda Västern, glänsande ânglok med spännnade rattar och spakar, spartanska vagnar med hârda träbänkar frân 1800-talet och en lyxig cafévagn i bästa Orient Expressen-stil. Fast sonen hade hellre velat se japanska snabbtâg, hmmm.... Varje helgdag kl.13 ordnas barnteater i byggnaden.

Pâ kvällarna var vi ocksâ ute i folkvimlet. Vi beundrade julbelysningen och ât goda skaldjur pâ marisquería El Barril pâ c/Goya. Pâ lördagskvällen var det meningen att jag skulle ha gâtt ut med min kära vän Emma och en annan kompis till henne..... men min mobil gick sönder och jag hade klantigt nog inte skrivit upp deras nummer pâ en lapp. När jag väl fick igâng mobilen hade jag ett tiotal medelenden; först kvittrande glada, senare lätt bekymrade och till slut en aning uppgivna. Vi hade ju inte bestämt var vi skulle träffas, och Emma hade tänkt att vi kunde gâ pâ teater med barnen pâ Plaza de Colón. Den hade tydligen varit jättebra, sâ det var ju synd att vi missade den, och ännu större otur att jag inte träffade Emma (som skulle resa iväg tidigt nästa dag). I alla fall gick jag och den andra tjejen ut. Vi hade aldrig träffats, bara "pratat" pâ nätet, men det var väldigt trevligt att lära känna henne "pâ riktigt". Hon visade mig ett mysigt och välbesökt ställe med goda tapas: "Jose Luis", som tydligen har mânga lokaler runt om i staden. Det blev ett par glas vin och intressanta samtalsämnen. Ganska kul hur man kan tycka att man känner nâgon som man aldrig har träffat. Jag hoppas att jag kan bjuda igen snart!

Hemresan till Malaga gick bra. Vi ât en god lunch pâ vägen och slapp regn och snö. En otrolig tur, för det var bara 1º i bergen norr om Granada och ganska mycket trafik. Om det snöar lite, bildas det snabbt lânga köer.

Trots allt är det skönt att vara tillbaka nere i söder igen. Vädret är mildare och det var inte alltför kallt i lägenheten. Jag har värmt upp den nu och tagit pâ mig de tjocka tofflorna... hotellrummet var alldeles för varmt och kvavt för oss, hehe.

Men det har varit skönt att komma iväg nâgra dagar. Sonen har njutit i fulla drag av vârt ständiga sällskap, av stadslivet och av metron, och jag älskar att känna storstadens puls ibland.

Tack än en gâng, Tango, för en trevlig kväll och jag hoppas att Emma kan vara med nästa gâng!

11 comments:

Anonymous said...

Madrid lâter häligt! Storstaden har sin charm och jag gillar ocksâ El Parque del Retiro.. Fâr jag vara lite nyfiken och frâga vad du jobbade med innan? Jag hâller pâ att söka jobb just nu (är lite trött pâ det jag har nu..) och det är helt klart lite annorlunda arbetssituation i Spanien och Sverige.

Anna Malaga said...

Marie - Mitt senaste jobb var som chefs- och säljarsekreterare pâ ett larmföretag, typ Securitas. Vad söker du för jobb?
Arbetssituationen ser helt klart annorlunda ut, men som svensk har det alltid varit lätt att fâ jobb, tycker jag. När det gÄller kontorsjobb har vi ju ofta ett försprâng bâde när det gäller sprâk och datoranvändning, i alla fall här i Andalusien.
Däremot är det väldigt vanligt att anställa genom kontakter. Man vill ha nâgon man känner eller blivit rekommenderad (gärna nâgon man är släkt med ...:-))
Det bästa är att presentera sig personligen pâ företaget med CV under armen, snyggt och formellt klädd, trevlig och positiv. Det ger alltid nâgot napp. Cheferna är inte sâ förtjusta i att sitta och jämföra meriter: de tar hellre nâgon som själv söker jobb. Eller sâ rekommenderar de dig till "nâgon de kÄnner som behöver nâgon"
Lycka till med sökandet.

Anonymous said...

Åh så trevligt! Just José-Luis har faktiskt en satellit i Barcelona också! Nästa långhelg kankse familjen vill passa på att besöka just Bcn, det skulle vara kul!

Kanske en ufoträff i Malaga snart? Tango och Emma kanske kan åka ner, och jag med (och andra intresserade med såklart)

Anna Malaga said...

Hej Miqa, det var ju en bra idé! Kram

Thérèse said...

Åh , vad mysigt ni verkar ha haft och va sugen jag bli på att åka till Madrid. Vissa dagar längtar jag verkligen tillbaka fast det känns bra att bo här.

Anna Malaga said...

Therese - ja, det var riktigt mysigt. Jag älskar korta resor till storstäder pâ vintern. Madrid är underbart, och Stockholm ocksâ. Du kommer kanske att âka med barnen till Madrig pâ nâgon kortsemester när allt har fixat sig?

Anonymous said...

En tjejträff i Malaga later som en kanonide! Jag är definitivt on :-)

Anonymous said...

Vad fuskigt, jag blev ju inte alls Madridsugen nu...;)Vill också åka till Madrid!

Anonymous said...

Ja, det låter verkligen jättemysigt. Är så avis på er alla som reser omkring lite så här i juletider, det hade jag verkligen också velat göra. Jag firade visserligen jul på resande fot i Asien för ett år sedan, men gräset är ju alltid grönare på andra sidan ;)

Anonymous said...

Aha, är det till Madrid alla svenskar som skyller sin innesittarlust borde åka? För det är så tråkigt; när man undrar var alla människor i vårt land håller hus, vilket jag antar är i hemmets lugna vrå, så skyller man på vädret. I min lilla stad innebär det att ofta är det mest invandrade svenskar som rör sig utomhus eller på caféer mm. Och plötsligt är det bara dem man ser - och det skrämmer alla som inte vågar sig ut. Jag skrattar på mig...

Anna Malaga said...

Tango - kul!

Nadia - Ja, men nu är du ju mitt i händelsernas centrum! Madrid ligger kvar och väntar pâ dig ett tag till, tror jag.

Linda - Som jag sa, jag tycker att juletider är perfekta restider. Mycket bättre än att gâ och trängas och svettas i juli och augusti. Jag skulle gärna titta pâ julhandeln och folkvimlet i Tokyo.

Celia - Ja, varje gâng jag kommer till Sverige undrar jag samma sak: Var ÄR alla männsikor? Var träffas folk "spontant" och var hittar barnen nya lekkamrater?
Konstigt att jag inte kände mig rädd i Madrid bland tusentals svartmuskiga spanjorer, hehe... Inte blev jag rânad eller nedslagen heller.