Monday, December 25, 2006

Medelhavssol i mörkaste Småland

En ganska annorlunda jul har vi haft i år. Maken har kommit hit och t.o.m. han tyckte att det var ovanligt varmt. Dagen före julafton körde vi upp till min mammas by i Småland, och på julaftons morgon tog vi en promenad vid den lilla skogsjön vi brukar bada i på somrarna. Det var 7 grader, sjön var spegelblank och solen var så stark att det sved i ögonen. En ganska lustig känsla, jag hade tänkt åka skridskor med sonen, bygga snögubbar och åka kälke.

På kvällen blev det ju mörkt och julstämningen infann sig till slut, med skinka, risgröt och sill, riktig tomte och faktiskt lite kyla sent på kvällen.

I morse var allt vitt av frost och ett rådjur åt av en hög havre som mamma hade lagt ut i trädgården, bara 20 meter från fönstret. Min spanske man fick se ett stycke lantlig jul till slut.

Bilderna får vänta tills jag kommer hem.

Hoppas ni alla har haft en trevlig julhelg.

2 comments:

Anonymous said...

Ser verkligen fram emot bilder!

Vad tycker maken om den svenska julen?

Ha en fortsatt trevlig jul. Själv sitter jag på jobbet i påträngande tristess. :]

Anna Malaga said...

Vad trist, men i det här vädret är det lika bra att jobba.
Maken gillade maten och grejen med tomten som kommer med paket och har morbrors strumpor....;-)
Rådjursspaning på morgonen var ju också en hit.